I en serie har vi granskat produktionen av biogas i Skellefteå kommun. När biogasverket byggdes 2007 var kommunen helt klart före sin tid när man bestämde sig för att röta matavfall istället för att bränna det.
Miljön har tjänat på arrangemanget ända sedan dess, medan biogasverket rent ekonomiskt inte är någon vinstmaskin. Produktionen gick back med 15 miljoner 2021 och 10 miljoner 2022. På plussidan är att man slipper skicka kommunens egna matavfall till "någon annan", på det sparar man cirka fyra miljoner per år. Dessutom kan man erbjuda kommunala fordon ett drivmedel som är något billigare i drift än diesel.
Från och med nästa nyår kan dock de ekonomiska förutsättningarna ändras, åt det bättre. Då får kommuner inte bränna sitt matavfall längre, och måste använda ett godkänt sätt att göra sig av med materialet: Rötning eller att skapa anläggningsjord.
Flera kommuner i Västerbottens inland måste nu börja sortera ut matavfall, och de har redan skrivit avtal med Skellefteå kommun.
– Vi höjde priset för att ta emot avfall med 50 procent i de senaste upphandlingarna. Så det kommer att bli en högre prisbild, säger Stefan Johansson, avdelningschef för vatten och avfall.
Från nästa nyår blir det alltså en viss ökning av inkommande material och en ökning av produktionen. Denna ökning har Skellefteå buss i princip intecknat genom att de ökar sin användning av biogas för att minska på diesel.
Någon tillväxt utöver detta är inte planerad. Anläggningen har överkapacitet, men det kommer inte att finnas så mycket mer material att ta emot.
– Möjligen om vi kan skriva avtal med Piteå, som i dag levererar till Boden.
Dilemmat för biogasverk är att både insatsvaran och produkten är dyr att frakta i förhållande till sitt värde. Därför blir marknaden ganska snäv och statisk och det är tydligare i Norrland där avstånden är stora.
Norran har nyligen rapporterat om delningen av Skellefteå Buss då i grova drag hälften av all trafik ska knoppas av inom åtta år.
– Men det behöver inte bli ett hot mot biogasen, förklarar Marie Larsson, VD på Skellefteå Buss. I upphandlingarna får man begära vilket drivmedel som ska användas, så det finns alla möjligheter att begära att regiontrafiken även i framtiden ska bedrivas med biogasbussar.
– Vi har redan de kraven i våra pågående avtal. Så Skellefteå Buss använder biogas både för att vi "måste" och för att vi vill, säger Marie Larsson.
Om Tuvans biogasverk skulle bredda avsättningen vore det att göra flytande gas. Då blir den högintressant för lastbilsbranschen. Långtradarna rymmer då mycket i tanken och kan köras längre. Det blir också mer ekonomiskt att transportera gas till tankstationer som ligger längre bort.
Dock innebär en ändrad kurs svåra avvägningar eftersom Skellefteås biogasverk måste tänka på sina befintliga kunder.
– Det ringer ofta leverantörer som frågar om vi ska köpa utrustning för att göra flytande gas. Men det är en övergång som kräver noggrann planering, säger Stefan Johansson.
För biogasverket vore det en dyr omställning, minst 20 miljoner. Dessutom måste kunderna skaffa fordon som går att tanka med flytande fordonsgas, vilket kostar pengar hos dem.
– Under en lång övergångstid skulle vi tvingas erbjuda båda sorternas biogas, eftersom fordonsparken tar lång tid att byta ut.
Det är svårt att sia hur framtidens biogasproduktion ska se ut. Många av Sveriges kommuner har inte börjat samla matavfall eftersom det ansetts krångligt, bland annat storstäder. Men från nyår måste de och då tillkommer stora mängder avfall som ska hanteras.
– Jag tror att det byggs fler biogasanläggningar i Sverige eftersom det är mer miljösmart att göra biogas än att göra jord, säger Stefan Johansson.
När det gäller personbilar så är elbilar numera trenden för den som vill köra fossilfritt. Men Stefan Johansson räknar med att gasdrift ska bli kvar som alternativ. Dels för att det i Europa används naturgas vilket håller uppe produktionen av gasbilar. Dels för att biogas alltid kommer att vara miljövänligt och förnybart.
– Därför kommer nog inte eldrift att slå ut gasdrift, det finns behov av båda metoderna. Därför ser jag ljust på biogasens framtid, säger han.
Tidigare artiklar: Besök på biogasverket
Här på Skellefteå Buss används det mesta av biogasen