Skellefteå Buss delas • Chefen befarar ökad byråkrati

Skellefteå Buss ska delas, och efter åtta år kommer cirka hälften av verksamheten att finnas kvar. "Men ingen förare behöver oroa sig för sitt jobb, det brukar vara möjligt att övergå till de nya entreprenörerna, säger VD Marie Larsson.

All trafik på Skellefteå busstation är regiontrafik, och Skellefteå Buss ska släppa sin andel inom åtta år. De turer vi ser här närmast ska alltså övergå till "någon annan".

All trafik på Skellefteå busstation är regiontrafik, och Skellefteå Buss ska släppa sin andel inom åtta år. De turer vi ser här närmast ska alltså övergå till "någon annan".

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå kommun2023-02-14 18:00

Det är omvälvande förändringar som ska göras, när Skellefteå buss inte längre ska köra så kallad regiontrafik, det vill säga till Kåge, Byske, Boliden, Jörn, Burträsk, Bureå och Lövånger (samt till en del andra orter).

Den trafiken ska avknoppas i takt med att liggande avtal går ut. Det finns fyra sådana avtal, varav det första upphör om fem år och det sista om åtta år. 

Upphandlingar ska istället göras med privata bolag.

– Men förarna behöver inte vara oroliga för sina jobb. Det är kutym att bolagen tar över personal när de vinner nya upphandlingar, de behöver ju nya chaufförer direkt de tar ett nytt uppdrag. Det är ju också en allmän brist på förare som påverkar hela vår bransch. 

– Gillar våra chaufförer att köra på orterna har de alla möjligheter att fortsätta med det. Vill man stanna i lokaltrafiken har vi mest troligt plats för alla, eftersom vi ständigt har behov av folk. All trafik väntas ju öka kraftigt i takt med att industrin växer, säger Marie Larsson, VD på Skellefteå Buss. 

undefined
Marie Larsson, VD på Skellefteå Buss, är orolig för att tvingas skapa extra byråkrati samtidigt som det är stort tryck på busstrafiken.

Att Skellefteå Buss trafik skulle vara konkurrenshämmande började utredas för ett år sedan i samband med en upphandling. 

– Sedan dess har jag vid flera tillfällen informerat personalen så att alla ska vara medvetna om vad som händer, säger Marie Larsson. 

Nu är kommunfullmäktiges beslut ett faktum, och hon säger att kommunledningskontoret ska utreda hur upplägget ska bli. 

– Helst skulle jag vilja att delningen bara är en pappersprodukt fram till trafiken börjar försvinna till andra aktörer. Då kan vi ha ett moderbolag där vi använder bussar och förare där de behövs bäst. 

– Men som det verkar måste vi skapa en väldigt kostnadsdrivande lösning med två funktioner för allt som i dag är en funktion. Att låna förare och bussar mellan två bolag och debitera kommer också att innebära ökad administration, fortsätter hon. 

undefined
Trafiken i Skellefteå Buss, fördelning efter körda mil. Den blå tårtbiten är regiontrafik och ska knoppas av inom en period av åtta år. Orange är stadstrafik, grå är skolbussar.

Skellefteå Buss kommer nu att berätta till utredningen vad de ser för möjligheter och problem vid delningen och sedan är det kommunstyrelsen som bestämmer. 

– Viktigast är att ändringen går smidigt oavsett vad det blir, för vi behöver fokusera oss på att utveckla kollektivtrafiken. Vi har varken tid eller råd att dividera om formaliteter. Antalet resande ökar snabbt nu, och vi märker att allt fler som jobbar på Northvolt bosätter sig ute på orterna. Behovet av mer busstrafik ökar överallt. 

– Utredningen borde ta max ett halvår att göra, och sedan ska vi ha tid till omställningen oavsett hur den blir. Det kommer inte att hända något omvälvande på flera år.

När det gäller avtal som man tar och förlorar, säger Marie Larsson att det tillhör vardagen i bussbranschen. Men det som kommer att ha hänt om åtta år är alltså att Skellefteå Buss har förlorat ovanligt stora avtal. 

undefined
Skellefteå Buss fortsätter att ha stadstrafiken i egen regi, alltså de linjer som har centrumhållplats på Stationsgatan.

– I dagens läge är vår regiontrafik större än vår lokaltrafik, i antal körda kilometer. Om åtta år har nog båda växt, men i grova drag kan det vara hälften av körningarna som försvinner. 

När Norran skrev om kommunfullmäktiges beslut för en tid sedan blev läsare oroliga och undrade hur det blir med trafiken till orterna. Men det finns inga planer på nerdragningar, utan samma tjänst ska upphandlas från privata företag som Skellefteå Buss har utfört. 

Skellefteå buss har i dag 200 anställda varav 180 är chaufförer. 

undefined
Allt fler resenärer åker med stadstrafiken.
Snabb ökning

Stadstrafiken i Skellefteå växer snabbt, det är en orsak till att Skellefteå Buss VD Marie Larsson inte vill ha en massa strul nu.

Här är antalet genomförda resor i december månad (avrundade siffror):

2022: 140 000

2021: 106 000

2020: 62 000 (året när pandemin började)

2019: 113 000

2018: 113 000

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!