Beslutet taget om busstrafiken efter hård debatt

Det blir en delning av Skellefteå Buss i två bolag. Det har nu kommunfullmäktige bestämt.

Skellefteå Buss ska delas i två bolag.

Skellefteå Buss ska delas i två bolag.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå kommun2023-01-31 14:35

Debatten i kommunfullmäktige på tisdagen kom att handla om privatisering contra att verksamhet drivs av kommunen.

Bakgrunden är att Svenskt Näringsliv för ett drygt år sedan kritiserade Skellefteå kommun för att de har ett bussbolag som upphandlar trafik på den så kallade omlandstrafiken, alltså orterna utanför staden.

– Efter en tids utredning har vi konstaterat att Svenskt Näringsliv förmodligen har rätt. Därför föreslår kommunstyrelsen att vi ska dela Skellefteå Buss i två separata bolag: Skellefteå Lokaltrafik AB och Skellefteå Regiontrafik AB, sade kommunalrådet Lorents Burman (S).

– Skellefteå Regiontrafik tar över liggande kontrakt som gäller i fem och åtta år och genomför uppdraget tiden ut. Sedan avvecklas det, fortsatte han.

Alliansen med oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M) i spetsen anser att delningen blir bra. Men de vill att avvecklingen av omlandstrafiken ska gå snabbare. Skellefteå Regiontrafik AB borde säga upp alla kontrakt med länstrafiken direkt det är bildat, och sedan läggas ner eller säljas, anses det. 

– Det är synd att vi under en period måste ha två separata bolag eftersom det kan leda till högre administrativa kostnader, tillade han.

Alliansen vill dessutom att lokaltrafiken ska upphandlas, alltså den som går i staden samt ut till Skelleftehamn.

– De flesta kommuner i dag upphandlar sin busstrafik, påpekade Andreas Löwenhöök.

undefined
Lorents Burman argumenterade för att trafiken inom staden ska vara kvar i kommunal regi. Så blev också beslutet.

Lorents Burman försvarade att man har lokaltrafiken i egen regi, så att man behåller full rådighet. Det anses behövas med tanke på den snabba samhällsomvandlingen. Då är det lättare att snabbt lägga in nya linjer, ändra linjer, med mera. 

Dessutom befarar han att få bolag skulle vara intresserade av att driva kollektivtrafik i Skellefteå. Om inte flera företag tävlar och pressar priset så riskerar man istället att tvingas teckna dyra avtal. 

I debatten anslöt sig Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet till kommunstyrelsens förslag. 

Christina Soldan (L) undrade om kommunens egen rådighet fungerar särskilt bra och nämnde "kollektivtrafikkaoset" som uppstod vid den stora omläggningen för några år sedan. 

Anette Lindgren (M) tyckte att fullmäktiges majoritet har en för negativ syn på privata företags ambitioner när de tar uppdrag. 

Kommunstyrelsens förslag beslutades med röstsiffrorna 42-23. Skellefteå Buss delas alltså, men det blir inga ändringar i stadstrafiken. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!