Det finns biogasverk i några kommuner längs Norrlandskusten, och dessa tar emot matavfall från samtliga kommuner som skiljer ut mat (det är inte obligatoriskt än, men ska bli).
Alla dessa kommuner säljer biogas, både till privatpersoner och till sina egna verksamheter. Alla tar samma pris oavsett om köparen är extern eller intern.
Prissättningen är fri, och kommunerna har valt olika modeller. Skellefteå är dyrast och priset är just nu 28 kronor.
Prissättningen har varit diskuterad bland ägare som kör biogasbil. De önskar att priset vore lägre och deras argument är främst att man borde locka fler att köra med drivmedlet.
Så här är priserna:
Boden: 23 kronor/kilo.
Skellefteå: 28 kronor/kilo.
Östersund: 19 kronor/kilo.
Härnösand: 21,18 kronor/kilo.
Samtliga priser är inklusive moms och gäller för vecka tre.
Klart lägst ligger alltså Östersund, och chefen för avlopp och avfall Christian Thorgerzon säger att det beräknat på självkostnad plus lite extra. De rötar bara avloppsslam och har en relativt liten produktion.
Näst lägst är Härnösand och där säger Irene Hedlund att priset följer bensinprisindex fast är lite lägre.
I Bodens kommun säger biogasingenjör Urban Jansson att grundpriset från början sattes efter faktisk produktionskostnad. När man genomför höjningar så går man till 90 procent på konsumentprisindex och 10 procent på ett europeiskt gasindex.
De nämnda kommunerna tar hand om matavfall i hela norra Norrland. Näst på tur söderut finns Gävle och Uppsala.
– Du är inte den första som ringer och frågar om vårt biogaspris, säger Irene Hedlund, Härnösand. Många kommuner från södra Sverige har ringt och frågat, de har drabbats av väldigt höga priser eftersom flera aktörer där nere är privata företag.
Att Skellefteå kommun tar ut det högsta priset norr om Gävle är alltså följden av ett politiskt beslut. Den senaste principen bestämdes av kommunfullmäktige i februari 2016. Då sänktes "rabatten" jämfört med diesel från tolv till sex procent. Orsaken var att biogasen ansågs vara ett så bra drivmedel att det inte skulle subventioneras mer, utan leva på sina egna meriter.
Motståndare till förändringen var Centerpartiet, Miljöpartiet och Västerpartiet.
Kopplingen till diesel beror på att biogas främst har ersatt diesel.
Frågan är då vad de stora förbrukarna i Skellefteå tycker:
– Det är ett politiskt beslut som jag inte vill kommentera. Vi förhåller oss till det, säger Marie Larsson, VD på Skelleftebuss.
Inte heller Christer Holmér, fordonsansvarig på kommunen, har några kommentarer.
– Priset bestäms över våra huvuden och är inget vi lägger någon vikt vid.
– Vi är kritiska, säger däremot Andreas Olofsson på Skellefteå Taxi.
– Här har vi drabbats av en prischock på diesel och sedan ska även biogaspriset gå samma väg, trots att de inte har något samband. Produktionskostnaderna på biogas har knappast gått upp i den omfattningen.
Skellefteå taxi har ett hundratal bilar varav cirka 75 går på diesel. 2022 blev därför ett tungt år.
– Vi har sju biogasbilar, och tänker inte skaffa fler. Istället satsar vi på en successiv övergång till eldrift. Kommunens prismodell är märklig och gynnar inte intresset för biogas, säger Andreas Olofsson.
Vad säger då privatpersonerna?
Norran har pratat med tre kritiska, men ingen vill uttala sig med namn.
En person som haft sin biogasbil i tio år säger att han förvisso sparar något på att köra med biogas. Det beror främst på att han köpte en begagnad bil och att den kostade ungefär som en "vanlig".
– Biogasbilar har både fördelar och nackdelar. Vi har en lägre vägtrafikskatt men å andra sidan måste vi besikta aggregatet vart annat år. Totalt sett så tjänar jag någon krona per mil, men önskar att det vore mer så att man premierar ett miljövänligt drivmedel, säger han.
En annan person har ägt sin bil i 3-4 år:
– Numera använder jag inte biogas utan kör på bensin istället. Orsaken är att prisskillnaden är så liten att den inte är värd besväret. Tanken för biogas är mindre än den vanliga tanken, och därför måste man åka till tankstationen oftare.
– Däremot passar jag på att tanka i Luleå när jag är dit, och snart får ju Piteå en tankstation också.
Även han lyfter miljöaspekten som argument för att priset borde sänkas.
Det finns en Facebookgrupp för personer som kör med biogas och en av de aktiva som bor i södra Sverige har nyligen skrivit ett förslag till Skellefteå kommun om att priset borde sänkas.