Birds elsparkcyklar försvinner från Skellefteå

Företaget Bird har haft 150 elsparkcyklar för uthyrning i Skellefteå. Dessa ställdes nyligen undan inför vintern – och nu står det klart att de inte kommer tillbaka i vår. ”Det svenska regelverket är inte byggt för att vi ska kunna erbjuda tjänster av hög kvalitet”, skriver Bird i ett pressmeddelande.

Elsparkcyklar från Bird på Skellefteås gator – nu ett minne blott.

Elsparkcyklar från Bird på Skellefteås gator – nu ett minne blott.

Foto: Melker Westerberg

Skellefteå2022-10-20 13:38

Det var i juni som elsparkcyklarna från Bird ställdes ut runtom i centrala Skellefteå. Körfria zoner och vissa begränsningar infördes i centrum. Dessa begränsningar skärptes sedan i september genom en lagändring som gör det otillåtet att köra på gångbanor samt att parkera på gång- och cykelbanor.

Detta nya, mer robusta regelverk nämns som en av anledningarna till att Bird nu väljer att avveckla sin verksamhet i Sverige.

”Det svenska regelverket är inte byggt för att elsparkcykeloperatörer ska kunna erbjuda tjänster av hög kvalitet. Sverige halkar långt efter marknader som Norge, Storbritannien och södra Europa”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Under året har Bird sett sin aktie rasa på börsen med långt över 90 procent, rapporterar Dagens Industri. Företaget menar att det har varit svårt att få ekonomiskt bärighet i vissa länder.

”Med hänsyn till ekonomin och den reglerade marknaden har vi varit tvungna att ta det svåra beslutet att lämna tre europeiska länder – Sverige, Tyskland och Norge”, skriver Bird.

Genom sitt beslut att lämna den svenska marknaden försvinner också Birds elsparkcyklar från Stockholm, Göteborg, Borås, Halmstad och Varberg. Dessutom lämnar företaget många städer i USA, Mellanöstern och Afrika.

Jerry Näsström, trafikingenjör vid Skellefteå kommun, fick reda på nyheten under onsdagen. Han tycker att samarbetet med Bird generellt har fungerat bra.

– Vi har inte haft så många klagomål, faktiskt. Det har varit en bra kommunikation med Bird och de har varit lyhörda för våra förslag, säger han.

undefined
Infrastrukturen för elsparkcyklar finns i Skellefteå, till exempel i form av särskilda parkeringszoner. Detta skulle kunna underlätta för ett nytt företag som vill etablera sig i staden.

Kommer ni att leta efter något nytt elsparkcykelföretag som kan ta över i Skellefteå?

– Vi kommer inte aktivt att leta efter fler företag. Vi har ju inget avtal som säger att elsparkcyklar måste finnas i stan. Men om något företag har intresse av att etablera sig här är de välkomna att kontakta oss, säger Jerry Näsström.

undefined
Birds elsparkcyklar försvinner från Skellefteå. Bilden är en arkivbild från en annan stad.

När elsparkcyklarna ställdes ut i somras visade det sig att flera av riktlinjerna inte följdes. Det gick att köra både i stadsparken och längs strandpromenaden där det ska råda körförbud. Det gick också att parkera på platser i centrum där det saknas parkeringsskyltar.

Felaktigheterna åtgärdades fort, men elsparkcyklarna har ända sedan i somras varit omdebatterade på insändarplats. Dessutom har flera olyckor inträffat då fordonen varit inblandade.

Kommer ni att göra några förändringar kring till exempel körfria zoner om ett nytt företag kommer till stan?

– Det vet vi inte än. Det är en diskussion vi får ta om den situationen uppstår. Vi får värdera hur pass seriösa företagen verkar vara och reglera utifrån detta, säger Jerry Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!