Så blir reglerna för elsparkcyklar i Skellefteå

Nu finns riktlinjer för elsparkcyklar i Skellefteå. Mest troligt kommer de att användas redan i sommar eftersom ett bolag har anmält intresse för att få ställa ut sparkcyklar.

Elsparkcyklar är på gång till Skellefteå.

Elsparkcyklar är på gång till Skellefteå.

Foto: Geir Olsen

Skellefteå2022-01-24 17:22

Reglerna innebär att det ska vara en zon i stadsparken och längs strandpromenaden som har körförbud. Likaså blir det körförbud på gågatan mellan Stationsgatan och Hörnellgatan, alltså i absoluta centrum. 

Dessutom blir det vissa lågfartsområden där man får köra max sex kilometer timmen. Det blir på torget, samt på resten av gågatan, och en del andra gång- och cykelvägar i centrum.

undefined
Rött område får sparkcykelförbud och prickat område får nedsatt hastighet.

Eftersom sparkcyklarna har GPS går det ställa in sådana här begränsningar, och det kommer bolagen som hyr in sig att tvingas göra. 

Än så länge har ett bolag anmält intresse att ha sparkcyklar i Skellefteå, och de ska få ha 150 stycken. Men riktlinjerna är generella och gäller för totalt 300 sparkcyklar, så det finns alltså utrymme för någon ytterligare aktör. 

Skellefteå kommun ska ta ut upplåtelseavgift som blir 565 kronor per sparkcykel och år. Sparkcyklarna får bara finnas tillgängliga under tiden 15 maj–15 oktober, så att de inte ska vara i vägen för snöröjningen. 

Inför beslutet har samhällsbyggnad haft samtal med Rådet för förebyggande av funktionshinder. De är skeptiska och känner oro för att sparkcyklar ska parkeras på trottoarer och i trånga passager. De har önskat att sparkcyklarna ska ha ljud så man hör att de kommer. 

I underlaget till beslut konstateras att sparkcyklar både kan vara bra och dåligt i en stad. Fördelarna är att man erbjuder ännu ett transportmedel vilket kan vara bra för turister och ett komplement för den som åker buss. Kanske blir de till och med ett alternativ till bilen. 

Det påpekas att kommunen inte kan förhindra att ett bolag erbjuder sparkcyklar i trafiken, det enda man kan förbjuda är att de uthyrs på kommunal mark. Nu väljer istället kommunen att tillåta uthyrningen, men genomdriva regler. 

Själva uthyrningen ska ske vid olika parkeringsplatser som ska finnas på en stor mängd ställen, och kallas "hotspots". Till att börja med blir de bara en skylt och en yta, men när bolaget ifråga vet var flest brukar hyra och ställa tillbaka cyklarna kan de göra mer permanenta parkeringar. 

Där det är parkeringsförbudsområde kommer det inte att gå lämna ifrån sig en sparkcykel, utan man måste då uppsöka närmaste tillåtna parkeringsställe. 

Kommunen kommer inte att betala om någon sparkcykel skadas om den ligger i vägen för barmarksrenhållningen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!