Alla företag som vill ställa ut elsparkcyklar i Skellefteå måste följa de riktlinjer som kommunen har satt upp. Det innebär bland annat att det bara ska gå att köra sex kilometer i timmen längs vissa områden i centrala Skellefteå. Företagen ska också se till att körförbuden i stadsparken och längs en sträcka vid strandpromenaden i centrala stan följs.
Dessutom råder det parkeringsförbud i centrum, där det endast ska vara möjligt att parkera elsparkcyklarna vid särskilda parkeringszoner, så kallade hotspots. Där har kommunen satt upp parkeringsskyltar.
När Norran provkörde en elsparkcykel på måndagen visade det sig att flera av riktlinjerna inte följdes. Det gick att köra både i stadsparken och längs strandpromenaden där det ska råda körförbud. Det gick också att parkera på platser i centrum där det saknas parkeringsskyltar.
Robert Nyman, verksamhetschef trafik vid Skellefteå kommun, lät förvånad när han fick höra att reglerna inte följdes.
– Det här ska funka, det ska vara inprogrammerat i gps-systemet så att reglerna följs.
Han säger att kommunen har haft flera möten med Bird där dessa frågor har diskuterats.
– Det är företagets ansvar att det här följs. Vi ska skynda oss att kontakta dem, jag ska ringa dem direkt, sa Robert Nyman på måndagseftermiddagen.
Fotnot: Efter Norrans samtal till Skellefteå kommun har Bird vidtagit åtgärder för att se till så parkerings- och körförbudet följs.
Norran har sökt Bird för kommentar utan resultat.