Elsparkcyklarna kommer till stan: "Se upp för böter"

Uthyrningen av elsparkcyklar i Skellefteå kommer att starta nästa vecka och pågå hela sommaren. "Det blir en testsommar", säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Sara Keisu-Lundh (S).

300 elsparkcyklar får hyras ut i Skellefteå under sommaren.

300 elsparkcyklar får hyras ut i Skellefteå under sommaren.

Foto: Gorm

Skellefteå2022-05-14 06:30

Som Norran tidigare rapporterat har samhällsbyggnadsnämnden gjort upp en plan för uthyrning av elsparkcyklar i Skellefteå i sommar. Nu bekräftar Sara Keisu-Lundh (S), att ett avtal är skrivet med Bird, och att det finns två andra företag som visat intresse men inget av dem är klara ännu. Varje företag får hyra ut 150 cyklar och det finns utrymme för 300 cyklar totalt. De får hyras ut från och med 15 maj, men enligt Keisu-Lundh har det varit en del leverensförseningar så starten kan dröja till början av nästa vecka.

undefined
Körfria zoner och begränsningar för elsparkcyklar i Skellefteå centrum.

Det finns tydliga begränsningar gällande var elsparkcykeln får användas och hur fort den får gå. Reglerna innebär att en zon i stadsparken och längs strandpromenaden har körförbud, liksom gågatan mellan Stationsgatan och Hörnellgatan. Utöver körförbud kommer det även att bli vissa lågfartsområden där man får köra max 6 km/h. Detta gäller torget, resten av gågatan, samt en del andra gång- och cykelvägar i centrum. Begränsningarna kommer att vara taggade i sparkcykelns GPS för att de inte ska kunna överskridas. 

– Men som alltid i trafiken är det ju upp till den som kör fordonet och jag hoppas på respekt och ansvar. Det här blir en testsommar som får utvärderas till hösten, säger Sara Keisu-Lundh.

undefined
Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, hoppas att elsparkcyklarna kan bidra till färre korta bilresor i Skellefteå.

Enligt Magnus Holmqvist, gruppchef på trafikpolisen i Skellefteå, har polisen gjort insatser för att minska cyklandet på torget.

– Samma regler gäller för de som cyklar med elsparkcykel som de som cyklar med vanlig cykel. Det innebär att om man använder elsparkcykeln på gågatan där det inte är tillåtet att cykla, kan det bli en böteslapp. 

Holmqvist menar att det viktiga är att ha koll på regelverket och anpassa farten efter var man befinner sig. Riskerna ökar med fler användare och det har förekommit hemska olyckor där elsparkcyklar varit inblandade. 

– Men det här är en utveckling utifrån att det är ett bekvämt sätt att ta sig fram på, och som tur är använder de allra flesta insidan, säger Magnus Holmqvist.

undefined
Magnus Holmqvist, trafikpolis i Skellefteå: "De flesta använder insidan".

Fakta

Elsparkcykeln räknas som en moped om den går över 20 km/h

Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka 

Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt reflexer

Förare under 15 år ska ha hjälm

Att skjutsa är inte tillåtet

Källa: Transportstyrelsen.                 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!