Ambulansflyget larmar om brist på pengar

Regionernas eget ambulansflyg är i ekonomisk knipa. De flyger betydligt mindre än väntat och intäkterna är därför bara hälften jämfört med budget. "Vi har en hel del pengar att ta igen", säger förbundsdirektör Anders Sylvan.

Anders Sylvan redogjorde för det ansträngda läget för regionerna. Han tror trots allt att det finns potential att flyga 500 timmar i månaden.

Anders Sylvan redogjorde för det ansträngda läget för regionerna. Han tror trots allt att det finns potential att flyga 500 timmar i månaden.

Foto: Adam Ihse/TT

Västerbotten2022-05-02 06:00

Norran har tidigare berättat att läget såg bekymmersamt ut när det gäller Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg. På torsdagen presenterade Anders Sylvan rejält röda siffror för fullmäktige. Under första kvartalet har de bara fått in hälften av flygintäkterna man räknat med i budgeten. Det handlar om ett underskott på 24 miljoner kronor.

Dessutom har Svenskt Ambulansflyg köpt patienttransporter från privata operatörer för 4,2 miljoner mer än förväntat, bland annat då de egna piloterna var covidsjuka.

Förbundet får intäkter genom att fakturera regionerna för flygtimmarna vid transporter.

– Det som är bekymmersamt och som jag har signalerat för är att vår uppstart inte har nått prognosticerade och budgeterade flygtimmar, säger Anders Sylvan.

Det saknas drygt tusen och om flygtimmarna fortsätter vara kring 200–220 per månad kommer det att bli problem med likviditeten redan i maj och juni, enligt en graf som visades vid sammanträdet. Antalet flytimmar måste öka till 650 i månaden resterande månader för att täcka upp.

Dalarna och Uppsala har fortsatt avtal med andra operatörer och Norran berättade nyligen att även Karolinska upphandlar en privat operatör efter missnöje.

Akut tänker förbundet hantera likviditetsbristen genom att ta ett kortfristigt lån. Anders Sylvan tror även att det finns risk för ett resultat med underskott 2022 på grund av de låga intäkterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!