Norran har i två artiklar berättat att de 21 regionernas satsning på eget ambulansflyg har inneburit högre timkostnader än tidigare och att kostnaderna varierar mellan regionerna. En bidragande orsak till de höga kostnaderna är att planen som köptes in var cirka dubbelt så dyra som de turbopropellerplan som använts för ambulansflyg av privata aktörer.
Det handlar om en relativt ny flygplanstyp från Schweiz som flög för första gången 2015. Innan KSA köpte planen har samma sorts plan köpts in av Royal Flying Doctor Service of Australia. De sex planen levererades under 2021 och nu är samtliga igång och flyger patienter runt om i landet.
Planen, av modellen Pilatus C-24, är moderna jetplan som har specialanpassat för att kunna transportera tre liggande patienter. De är inredda som IVA-salar, är rymligare än de tidigare planen som använts för ambulansflyg här och de har även breda lastdörrar med elektrisk bårlyft. Anledningen till att KSA satsade på jetplan var för att minska miljöpåverkan, snabba upp transporterna och erbjuda bättre arbetsförhållanden för sjukvårdspersonalen.
Men hur har det då gått sedan starten. Hur väl fungerar planen? Förbundsdirektör Anders Sylvan svarade tidigare Norran att planen har god prestanda.
– Eftersom de är mer datoriserade har det krävts en del intrimning. Nu är de driftsäkra och vi har snart samma förutsättningar att landa på halt väglag och tåla sidvind på 30 knop. De är även väsentligt mycket bättre att landa i dimma på grund av ett särskilt landningssystem som tillverkaren byggt in. Nedisning har inte varit något problem, säger Anders Sylvan.
Inledningsvis i november rapporterades en del strul med flygningar på grund av förhållanden på landningsbanan i Gällivare och den tidigare privata operatören fick rycka in. När planen upphandlades tålde det enligt specifikationerna inte sidvind på 30 knop. Det godkändes dock nyligen. Så vissa inledande problemen verkar ha blivit avhjälpta.
Norran har granskat flygningarna som hittills genomförts, via Flightradar 24. Vid första anblick ser det ut att vara relativt få flygtimmar. Från 1–17 mars var det i snitt nästan 25 flygtimmar per plan. Om man räknar med 6 000 flygtimmar på ett år, som det står att planen ska flyga i budget, borde varje plan flyga 2,7 timmar per dag men under perioden landar det på 1,45 timmar. Under de senaste två månaderna har de sex planen i snitt stått still under en månad.
Några av avbrotten är ganska långa. Exempelvis står ett plan mellan 7 och 21 januari, ett annat 13 till 26 januari och ett tredje 25 januari till 15 februari.
Ett plan har haft flera längre uppehåll; elva dagar i början av februari, sju dagar i mitten av februari och senast stod det sju dagar på Skellefteå Airport, från 28 februari till 8 mars. Parkeringen i Skellefteå sticker ut eftersom det inte är någon av ambulansflygets hemmabaser. Anledningen var något tekniskt problem, enligt flygplatschef Robert Lindberg.
Anders Sylvan medger att planen stått still mycket och det beror på flera saker. Alla plan var på plats i december men piloterna har även behövt träning på flygplanet. Vissa regioner har släpande avtal om ambulansflyg som inte avslutats än och därför har beställningarna varit för få för att motivera en flotta på sex plan. Därför har de ibland ställt plan i perioder. Anders Sylvan räknar med att det blir en förändring i efterfrågan under april.
Vissa plan står väldigt länge. Har ni teknikproblem också?
– Det ska man absolut tänka. Men i de allra flesta fall som du anger så har det inte varit på grund av tekniken.
Han bekräftar att planet i Skellefteå hade ett tekniskt fel som behövde repareras.
– Några gånger när de står har det varit teknikfel, men det är väldigt få gånger det låser planet under längre tid. Jag kommer nu att redovisa för styrelsen att vi har en motorreparation som tar två till fyra dagar på Arlanda till exempel. Vi upplever en del barnsjukdomar i de elektroniska systemen och felmarkeringssignaler som måste trimmas in.
Han tror att intrimningsproblemen är övergående.
– Vi ser redan en förbättring. Det är mycket stabilare nu.
Du säger att ni inte hade efterfrågan men det står i era egna protokoll att det var 30 procent högre efterfrågan än ni räknat med.
– Det var en tidig observation när vi övertog halva uppdraget av den gamla leverantören i november och december. Ett plan räckte inte till då och vi fick backa upp med ytterligare ett plan och då var det inte något bekymmer för oss. Nu ser statistiken ungefär ut som tidigare.
Ni har fortsatt behov av privata operatörer. Blir det inte dyrt?
– Vi har behövt det under januari, februari och mars för att täcka luckor som konsekvens av covid-19. Nu i mars är piloterna inte sjuka men de ligger efter med träningen så de har inte uppnått den erfarenhetsgrad som krävs för att vi ska kunna placera dem hur som helst. Om vi får anhopning enstaka dagar hyr vi in privata operatörer.
Har ni tillräckligt med piloter?
– Vi har rekryterat de vi ska ha.
Men hur påverkar allt detta kostnaderna i år. Håller budgeten?
– Vi lade planen för träningen under hög press i maj, juni förra året. Vi hade en extremt tight tidtabell som inte har tålt covid. Därför ligger vi efter. Vi hade inte med det i budgeten i juni. Jag får förhålla mig till budget men vi ligger efter med intäkterna.
Han tillägger:
– Vi får vara ödmjuka över att vi inte är experter än och det här kommer att vara dyrare första åren innan vi har trimmat systemen. Vi har sagt det till våra medlemmar och vi hoppas det finns en viss förståelse för det.
Kostnad
Ambulansflyg för drygt 1,5 miljoner kronor registrerades under perioden 1 januari till 24 mars 2021 i Västerbotten.
Under samma period 2022 har den privata operatören registrerats för drygt 1 miljon kronor.
KSA har registrerat nästan 2 miljoner kronor plus den särskilda avgiften 3,6 miljoner kronor (som ska fördelas på hela året).
Källa: Region Västerbotten
Flygningar
Data för de sex flygplanen på Flightradar 24 visar att antalet flygtimmar var 1,45 per dag och plan under 1– 17 mars.
Svenskt ambulansflyg räknar i budget med 1000 flygtimmar per plan under året eller 2,7 flygningar per dag.
I snitt stod de sex planen på marken i 30 dagar från 17 januari till 17 mars 2022.