Norran har tidigare berättat att de 21 regionerna i landet gick ihop för att starta ambulansflyg via Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA. Det skulle bli både kostnadseffektivt och bättre. Sex jetplan köptes in för att trafikera hela landet. För detta betalar regionerna en årlig särskild avgift och för varje flygtimme. Det har hittills blivit dyrare och i uppstarten har det varit struligt.
Enligt en prognos från KSA:s budget 2022 räknade man med att Region Stockholm skulle nyttja 622 flygtimmar för transporter under året. För detta skulle de betala en särskild avgift på 5,5 miljoner kronor och cirka 21 miljoner kronor för själva flygningarna.
Samtidigt har Karolinska nu slutit avtal med en privat operatör om två jetflyg för transport av akut sjuka i och utanför Sverige. Dessa ska stationeras på Bromma och Arlanda. Även Region Dalarna har avtal med två privata operatörer som gäller till juni 2023. De beräknades nyttja 99 flygtimmar. Även Uppsala har avtal med andra.
Frågan är varför och vad det innebär för Svenskt Ambulansflyg. Om Region Stockholm inte köper så mycket tjänster och kostnaderna inte täcks av andra regioners flygtimmar måste regioner i slutändan tillsammans täcka upp för de kostnader som ambulansflyget ändå har.
Enligt Lars Falk fanns många frågetecken hos dem när KSA skulle starta.
– KSA skulle ersätta den tidigare operatören och vi hade inget emot det. Sedan har KSA tagit på sig mer och mer. Nu har de inte bara flygplan utan hela ansvaret som vårdgivare och koordinatorer. I och med att de blir större tar de död på den privata marknaden och då finns inga alternativ. Jag vet inte om det är gjort någon riskbedömning kring detta tidigare.
Han har inte haft en bra erfarenhet av KSA:s start. Det har inte alltid funnits tillgängliga maskiner.
– Vi vet inte varför. Jag antar att de inte har personal. Vi har komplexa transporter och korta anspänningstider på 30 till 40 minuter. Vi har hjärt- och lungsjuka, mycket små och sjuka barn samt utlandsuppdrag. I december sa KSA till oss att de inte kan flyga till alla länder till exempel.
Han tillägger:
– Vi kände oss tvungna att säkra upp. Som det ser ut i dag är det skakigt. När det gäller Ecmo-patienter är dödligheten hundra procent om vi inte är på plats inom några timmar, säger han.
Han säger att han aldrig garanterat KSA ett visst antal flygtimmar.
– KSA kan bidra med lättare och planerade patienttransporter och med transporter i Norrlandsregionen där man inte kan köra patienter i taxi långa sträckor. Vi ser dem som en till resurs vi kan använda.
Peter Olofsson är regionråd i Region Västerbotten och vice ordförande i KSA:s styrelse.
Hur ser du på att upphandlat egna flyg?
– Det här är olyckligt för KSA och för Karolinska och Region Stockholm. De kommer att betala för samma sak två gånger. Jag kan konstatera att Region Stockholm har riktigt bra med pengar och det är väldigt konstigt hanterat från dem.
Enligt Peter Olofsson följer Karolinska inte heller kommunallagen.
– Har man gått med i ett kommunalförbund så har man överlämnat till dem att sköta detta. Då kan man inte upphandla själv.
Han tillägger att de fört resonemang om detta i styrelsen i KSA.
– Viktigast för oss nu är att leverera som vi ska så tror jag det löser sig på sikt.
Men får detta inte stor påverkan på ekonomin när en stor andel flygningar kan försvinna?
– Absolut. Och det har varit en utmaning hela vägen då vi vet hur mycket vi flugit här i Norrland tidigare, men söderut har man haft en spotmarknad och det har varit svårt att få besked om hur mycket man flugit.
Peter Olofsson medger att regionerna kan behöva täcka upp minskade inkomster i nästa års särskilda avgift.
Karolinska tycker ni inte lyckats leverera det som krävs för de allra sjukaste patienterna. Hur ser du på det?
– Det klarar vi av och det har vi också visat. Bland annat har den större dörren på flygplanen varit en fördel när det gäller Ecmo-patienter. Man får vara klar över att vi kom igång i mars och jag måste ändå säga att det gått förvånansvärt bra. Sedan fick vi tyvärr piloter som drabbades av covid.
Han tillägger:
– Vi upplever ett hårt tryck från privata operatörer och det sprids en massa rykten. Nu måste vi börja leverera och hittills har det gått åt rätt håll. Jag känner mig lugn.