Tidigare granskning visade att regionerna i snitt får betala cirka 46 000 kronor per flygtimme om man slår ut budgeten på antalet uppskattade flygtimmar på ett år. Men vad regionerna får betala varierar.
Kostnaden bygger dels på en rörlig kostnad på 33 000 kronor för varje flygtimme och dels en särskild avgift som betalas i början av året. Den modell som använts för att fördela denna särskilda avgift ledde till enormt stora skillnader i timpris mellan de olika regionerna, där exempelvis Region Gotland skulle betala drygt 37 000 kronor per timme och Region Värmland 136 500 kronor, enligt en prognos. Regioner med färre invånare och mindre nyttjande av ambulansflyg fick betala mycket mer.
Modellen har kritiserats eftersom det upplevdes som orättvist. Nu har Svenskt ambulansflyg tagit fram en sorts spärr på avgiften, som ska minska skillnaderna. Den innebär att regionerna måste betala max 53 833 kronor per flygtimme. Den nya modellen ska godkännas av regionerna under våren.
Men den är rätt krånglig att förstå. Norran försöker gå till botten med den nya modellen och det visar sig vara lättare sagt än gjort. Peter Olofsson (S), vice ordförande i förbundsstyrelsen och regionråd i Region Västerbotten, kan inte förklara.
– Jo, men det finns spärrar i det där. Mitt tips är att du tar det med Anders Sylvan. Jag tror du får bättre svar än att jag sitter och gissar.
Anders Sylvan medger att det är komplicerat och berättar att "den överskjutande kostnaden fördelas på övriga regioners särskilda avgift stegvis till det läge där inte någon region betalar mer. D v s att för de regioner som flyger få timmar kommer andelen för beredskap att vara större än för de som flyger många timmar, men skillnaden kommer inte att vara så stor".
Efter omfattande förvirring och mejlväxling klarnar det hur fördelningen ska gå till. Det är inte bara en spärr utan en helt ny fördelningsmodell. Regioner med kostnader över takbeloppet 53 500 skickar den överskjutande delen av den verkliga kostnaden till regioner som har en särskild avgift som understigen takbeloppet. Processen liknar instruktionerna till ett krångligt sällskapsspel:
"Omfördelningen enligt ovan görs i flera steg till dess ingen region har en särskild avgift per flygtimme som överstiger takbeloppet samtidigt som någon region har en särskild avgift per flygtimme som understiger takbeloppet."
Andreas Svahn (S), ledamot i förbundsfullmäktige för Region Örebro län, mejlar över en tabell med alla kostnader, efter att Norran ställt frågor om avgiftens storlek. Där står att region Örebro län ska betala 53 833 kronor per timme, liksom tolv andra regioner. Billigast blir det för Gotland med 38 600 kronor. Det skiljer alltså 15 000 kronor mellan billigaste och dyraste kostnaden per timme.
Han anser att kostnaden är rimlig att ta och att man inte kan jämföra hur det var tidigare med ambulansflyget med den nuvarande verksamheten.
– Det är en annan produkt av en högre kvalitet. Behovet av denna tjänst har varit stort.
Är det rättvist?
– Det går aldrig att hitta ett perfekt system, men vi har bedömt att vi kan acceptera den kostnadsnivån för att få garanterad service att transportera sjuka patienter vilket vi inte haft tidigare.
Har det varit problem tidigare?
– Vi har inte haft stadigvarande leverantörer. Det har inte funnits garantier för att de kan flyga patienter. Oftast har man lyckats lösa det med större eller mindre arbetsinsatser. Skillnaden nu är att vi kan bestämma över kvalitet och regelverk själva.
Region Västerbotten ligger på cirka 52 300 kronor per timme, alltså 23 000 kronor mer än de drygt 29 600 kronorna man betalade förra året per timme.
Enligt Peter Olofsson är det viktigast nu att trimma verksamheten.
– Vi räknar med att kunna samordna så fler patienter åker i planen och att vi får betalt båda vägarna då planen inte går tomma. Kalkylen är också gjort utifrån en uppstartsfas. Vi tror att vi kommer att kunna pressa kostnaderna framöver och landa på samma siffror som tidigare sammanlagt.
– Sedan har man konstaterat att de stora vinnarna kommer att vara södra Sverige i och med att de köpt ambulansflyg på spotmarknaden. Den stora frågan är hur mycket man kommer att flyga i södra Sverige.
Först efter något år tror han det kommer bli tydligare hur kostnaderna ska fördelas framöver.