Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har granskat socialnämnden och region Västerbotten efter ett klagomål från en anhörig. Nu riktar Ivo allvarlig kritik mot socialnämnden.
I mitten av augusti år 2021 vårdades patienten på Skellefteå korttidscentra. Patienten hade problem med andningen, ojämn puls och obehag i hjärttrakten. Både patienten och en anhörig försökte göra personalen uppmärksam på detta. Men inga mätningar av puls eller syresättningen gjordes eftersom sådan utrustning inte fanns på där, enligt klagomålet.
Den anhörige ville uppsöka sjukvård, men fick veta att det inte behövdes. Några dagar senare hade patientens tillstånd försämrats ytterligare. Den anhörige tog då med sig släktingen till akuten där en läkare konstaterade att patienten behövde en pacemaker. Men efter två dagar på sjukhus dog patienten av hjärtstopp.
Nu har Ivo granskat händelsen och slår fast att vården inte var av tillräckligt god kvalitet.
"Av klagomålet framgår även att patientens och närståendes önskemål om bättre undersökning inte togs på allvar, vilket orsakade en fördröjning av medicinsk bedömning och sjukhusvård, samt onödigt lidande för patienten", står det i beslutet.
Ivo kritiserar socialnämnden för att de inte säkerställt att informationsöverföringen mellan personal var av tillräckligt god kvalitet. Myndigheten lyfter även bristande journalföring.
Runt samma tid granskade Norran boendet och visade att över 500 avvikelser hade noterats på dess avdelningar.
Norran har sökt socialnämndens ordförande Iosif Karambotis (S). Han hänvisar till Linda Dehlin, vård- och omsorgschef i Skellefteå kommun. Hon understryker att varken hon eller de nuvarande cheferna på korttidscentrat arbetade där vid den här tidpunkten.
– Det låter förfärligt, men det är svårt för mig att uttala mig. Delvis på grund av att det handlar om ett enskilt patientärende, men också för att jag inte arbetade som vård- och omsorgschef då.
Hon lyfter att en åtgärdsplan har genomförts.
– Man har satsat på introduktion av ny personal och tydligare stöd från handledare och erfarna kollegor. Man har även kompetensutvecklat befintlig personal. Korttidscentrat har även följt upp de klagomål och avvikelser som registrerats.
Numera arbetar boendet med språkombud och tagit fram lättlästa rutindokument. Socialnämnden satsade även runt fem miljoner kronor för att höja bemanningen på boendet. Region Västerbotten har även gjort förändringar. Idag går samma läkare på rond på kortidscentrat. Det hålls veckomöten mellan sjukvårdspersonal och avdelningspersonal för att följa patienternas vård.
Hur säkerställer ni att rutinerna följs?
– Cheferna har varit med under den här processen. Chefer på alla nivåer följer idag upp att rutinerna för god vård och uppföljning efterlevs. Vi ser också att fler medarbetare väljer att stanna kvar. Det är bland det viktigaste för att behålla en god vård.
Kan den som vårdas korttidscentrat kännas sig trygg?
– Jag känner mig trygg med det.
I klagomålet lyfter den anhöriga hur deras oro bemöttes syrligt. Ivo kritiserar inte verksamheten angående klagomål om brister i bemötandet, men Linda Dehlin svarar på kritiken:
– Jag vill bara beklaga det som hänt. Det är viktigt att anhöriga och brukare får ett gott bemötande.