Risk för fler förseningar i bygget på Karlgårdsbron

Snart är gjutningarna klara för Karlgårdsbron och arbetet går in i nästa skede. Vi har besökt bygget och här berättar vi om nuläget samt risken för ännu en försening.

Här förbereds de 23 meter långa balkar som ska hålla upp bron. Projektchef Romas Janulevicius i snickeritältet.

Här förbereds de 23 meter långa balkar som ska hålla upp bron. Projektchef Romas Janulevicius i snickeritältet.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2024-03-06 19:30

Dagen för Norrans besök gjuts de sista fundamenten för bron. De är för landfästet på den norra sidan, alltså vid Nordanå. 

Parallellt med gjutningarna har nya moment börjat på den södra sidan. Mest spektakulärt är de stora balkarna av trä. Det är först när de kommer på plats som man kommer att förstå hur stor bron blir, och se den blivande taggiga siluetten.  

Balkarna är cirka 23 meter långa, och de fyra första ligger i ett uppvärmt tält där några snickare arbetar med dem.

Balkarna är gjorda i limträ och kommer från en fabrik i Litauen. I ändarna finns stora öglor av stål som ska skruvas fast mot öglor på pelarna.

undefined
Viktoras Sycevas spikar ihop fyrkantiga panelbitar som ska täcka balkarna. De ska senare målas röda.

Men balkarna anländer inte i färdigt skick; de ska nu förses med ett hölje av trä som ska vara rödmålat. På den sida som ska vara uppåt ska det också monteras en plåt så att träet skyddas mot regn och tövatten. 

Höljet görs som skivor och de är ganska små, 100x90 cm. Vissa av dem kommer att vara utformade som en lucka, så att man i framtiden enkelt ska kunna öppna upp och kolla skicket på limträet. 

undefined
Så ska balkarna i tältet placeras, de ska bilda första paret bockar som håller upp bron. Läget är vid södra stranden.

Mesta möjliga av dessa förberedelser görs inne i tältet, men några röda träskivor måste monteras först när man lyft balkarna på plats, eftersom de annars skulle skadas. 

Själva lyftet ska sedan göras av den stora kran som finns på arbetsplatsen.

När lyften görs måste det finnas en byggnadsställning under, för den blivande V-formen går inte skapa med hängande delar. De måste ligga stadigt då de kopplas ihop. En sådan ställning är under byggnad.

undefined
Pelare av stål har monterats ovanpå pelarna av betong. Längst upp ska brobanan placeras.

Projektchef Romas Janulevicius säger att de första balkarna kommer att vara klara om 2-3 veckor. Då ska de ut och monteras medan ytterligare fyra ska in för samma procedur. De har redan anlänt och ligger i ett plastat paket på gården. 

Även de första delarna av brobanan har för övrigt anlänt, men de paketen får vänta ännu längre på öppning.

– Det finns ännu fler delar som ligger klara på fabriken. Men de får inte skicka dem än eftersom vi inte har plats. 

Och därmed kommer vi in på tidshållningen:

Att bron står klar den 30 juni i sommar tycks omöjligt...

– Nej, dessvärre så ser vi inte ut att hinna. Vi fick stora förseningar på grund av problem med berggrunden som inte gick att förutse.

– Vi har begärt extra tid, men jag kan inte säga hur mycket. Det är under diskussion med kommunen. 

Varför sätter ni inte in mer folk?

– Med tanke på arbetsmiljö och effektivitet så har vi rätt storlek på personalstyrkan. Skulle vi ha mer personal och mer maskiner så skulle logistiken bli mera komplex. De vore större risk för missförstånd och det kan få farliga konsekvenser, säger Romas Janulevicius.

undefined
Gjutningarna har nått till norra stranden, och är snart klara.

Bron skulle egentligen ha stått klar den 31 augusti i fjol, men Kauno Tiltai beviljades extra tid med hänvisning till den pålbrygga som gjorts. 

Men nu klarar ni inte den nya tiden heller och nu kan ni inte hänvisa till pålbryggan lägre...

– Nej, nu är det som sagt berggrunden som vi främst har hänvisat till. Vi kan inte förutse saker som vi inte kan se eller veta, som till exempel det som är under jord eller under vatten. Ej heller vädret. 

Är det brist på kapital som gör att arbetet går sakta?

– Nej det är inget sådant, vi har pengar till både personal och material. Men att bygga Europas längsta träbro på två år kräver att allt går som planerat, säger Romas Janulevicius.

LÄS MER: Här är Skellefteå kommuns synpunkter. 

undefined
Här ligger första paketen till brobanan. Detta räcker till det första spannet. Övriga färdiga delar får inte skickas till Sverige än, utan väntar på fabriken i Litauen.
undefined
Här ligger nästa paket med balkar, fyra stycken som ska ingå i spann nummer två.
undefined
Fyra balkar av limträ som ska täckas av röd träpanel.
undefined
De gula värmemattorna håller plusgrader på betongen. Där ska senare de stora öglorna monteras.
undefined
Gjutning pågår. Karlgårdsbron ska totalt vila på 385 ton armeringsjärn och 6 050 ton betong.
undefined
Gjutning av fundament på norra stranden.
undefined
Lyftkranen är en larvkran och ska jobba både på land och på pålbryggan. Här har den utdragna transportband för bästa stöd, men när den körs ut på pålbron måste banden dras in.
undefined
Fundament på södra sidan. I bakgrunden Parkbron som i och med den nya brons tillkomst har gjort sitt som bilbro. Den har då tjänat befolkningen i mer än hundra år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!