Norran berättade om borrningarna ner till urberget vid besöket i våras. Det fästes 300 stag nere i berget, som fundamenten förankrats i. På så vis ska bron stå emot det strömmande vattnet.
Stagen skulle borras ner 1-2 meter i fast berg, men på flera ställen sprack berget, och då fick man borra ännu djupare.
– Redan i januari 2023 anmälde de denna avvikelse, och nu i höstas kom mer tydliga specifikationer om vad det kostat och hur mycket extra tid de vill ha, säger Thérese Bäckström Zidoli, projektansvarig på Skellefteå kommun.
Begäran kallas ÄTA, ändrings- och tilläggsarbete. Det förhandlas nu om denna begäran, och om den beviljas får bolaget mera tid för att bygga bron. Gällande slutdatum är annars 30 juni 2024.
– Vi utreder både tiden och pengarna på samma gång och tänker presentera ett samlat beslut. Men förhandlingarna pågår och jag vill inte föregå dem.
Att man har rätt till extra tid och extra pengar om det uppstår oväntade bekymmer framgår av entreprenadavtalet. Så de extra förhandlingar som görs är helt enligt praxis.
Förra gången Kauno Tiltai fick mera tid var när pålbryggan beviljades som en ÄTA. Då fick bolaget förlängd byggtid med tio månader, men i det fallet är pengarna inte beslutade.
– Vi jobbar med fakturorna, men måste vänta till pålbryggan inte längre behövs och har rivits. De har fått vissa pengar, men vi slutreglerar inte förrän den totala kostnaden är känd.
I nuläget har nästan alla pengar i budget använts och eftersom många kostnader återstår verkar det troligt att budgeten inte håller. Den var också beslutad för flera år sedan, innan byggkostnaderna började stiga på grund av Rysslands krig i Ukraina.
– Budgeten är betydligt högre än vad den ursprungliga kontraktssumman var. Riskpotten är alltså stor och det är från den som de extra pengarna tas. Vi har ännu inga tydliga besked om vi kommer att överskrida och jag vill inte spekulera. Först när vi ser att prognosen överskrider budget ska vi begära mer pengar, säger Thérese Bäckström Zidoli.
När man besöker byggplatsen ser man att Kauno Tiltai inte tänker forcera för att hinna till 30 juni. De verkar helt övertygade om att de får förlängd tid.
– Det är deras val, och jag vill inte kommentera deras arbete eftersom de har en totalentreprenad. Kommunen är beställare, inte utförare.
LÄS MER: Här besökte vi brobygget och pratade med projektchefen på Kauno Tiltai.
Budgetläget
Budgeten för Karlgårdsbron beslutades i mars 2021 och är 300 miljoner. Av detta ska kommunen betala 227 miljoner och staten (Trafikverket) 73 miljoner.
I nuläget finns 44 miljoner kvar att använda, samt några delbetalningar från staten. Det statliga bidraget kommer inte på ett bräde, utan skickas successivt.
Pengar går sedan vidare till totalentreprenören Kauno Tiltai i takt med deras prestation. Totalen på dessa belopp får maximalt bli 202 miljoner kronor som är avtalat pris. Pengar går också till de experter som kommunen anlitar för att bevaka brobyggets kvalitet.
När det gäller så kallade ÄTOR så är de tillägg utöver kontraktssumman. De måste beslutas speciellt och om de godkänns får alltså Kauno Tiltai extra pengar.
En ÄTA är så här långt godkänd, pålbron, men har ingen summa.
En ÄTA som är under diskussion är dålig berggrund. Inga beslut finns.
Ytterligare ÄTA som Kauno Tiltai aviserat men inte begärt en summa för är ökade byggpriser.