Karlgårdsbron över Skellefteälven ska vara av trä och delarna görs i en fabrik i Litauen. De ska transporteras med båt till Nynäshamn, och sedan köras med trailer till Skellefteå. Delarna ska anlända successivt.
Först på plats var fyra balkar av limträ. De ska monteras ihop i vinkel och ska bli den första av många rödmålade bockar som ska hålla uppe bron.
Skellefteås nya taggiga siluett.
Två av balkarna är 20 meter och två är 22 meter långa. Tjockleken är 70 x 120 centimeter och de väger 10-12 ton per styck. Träet är gran.
Bockarna ska dock inte monteras nu direkt, utan delarna ska ligga på lager några veckor. Därför ska de täckas med ett litet tak och presenningar så att träet inte skadas av fukt.
– Innan vi monterar dem ska de kläs in med träramar och isolering. Det är för att skydda dem mot fukt, säger projektchef Romas Janulevicius.
Det är först när bockarna är placerade som själva vägbanan ska anlända med båt och monteras. Vägen ska hänga i bockarna.
Nuläget i brobygget är annars att gjutningen i vatten i stort sett är klar.
– Det fattas toppar på några pelare, och de kommer att vara klara i januari.
Det mest intensiva arbetet pågår nu på land vid norra fästet. Det har pålats för de brostöd som ska ligga på land (två par) och de väntas gjutas i januari och februari
– Vi har också börjat göra stödmurar som ansluter bron till land, säger Romas Janulevicius.
Karlgårdsbron ska enligt nuvarande kontrakt stå klar den 30 juni 2024. Kauno Tiltai har begärt förlängd tid och kommunens ansvariga Therese Bäckström Zidohli säger att det förhandlas om saken men inget är bestämt.
Det har tidigare varit tal om att brodelarna skulle köras med båt till Skelleftehamn, men nu ska de alltså transporteras med lastbil 83 mil från Nynäshamn.
Det låter inte miljövänligt...
– Vi hade inte ställt upp några krav på hur bron ska transporteras, så det är inget vi kan säga något om, säger Therese Bäckström Zidohli.
Budgeten för bron är 300 miljoner, och hittills förbrukat är 195 miljoner. Pengarna går främst till Kauno Tiltai eftersom de är totalentreprenör, men även till de konsulter som kommunen anlitat.
– I nuläget planerar vi inte att begära mer pengar från kommunfullmäktige, säger Therese Bäckström Zidohli.