Politiker vill ha svar efter granskning av våld

Norran har i en serie artiklar berättat om våld, hot och andra kränkningar i grundskolan. Nu kan granskningen få ett politiskt efterspel.

Andreas Löwenhöök har reagerat på artiklarna om våld, hot och kränkningar i Skellefteås skolor.

Andreas Löwenhöök har reagerat på artiklarna om våld, hot och kränkningar i Skellefteås skolor.

Foto: Lars Eriksson/Janerik Henriksson

Skellefteå2023-03-27 17:00

Norran har berättat att lärare upplever att elever blivit mer utåtagerande, om en familjs kamp för sin son som blev slagen och trakasserad och vilka skolor som anmäler flest och minst ärenden.

Dessutom har vi pratat med en forskare om våldsutsatthet i skolor.

Nu verkar granskningen få ett politiska följder. Moderaten Andreas Löwenhöök i Skellefteå har skickat in en interpellation till kommunfullmäktige, som han vill att för- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg (S), ska besvara.

Han ställer även liknande frågor till gymnasienämndens ordförande Joakim Dahlgren (S).

Andreas Löwenhöök hänvisar i interpellationen till Norrans artikelserie och säger att bilden "som tecknas är bekymmersam".

"Det är en skolmiljö där fysiskt våld, dödshot och verbala kränkningar är en del av vardagen. Det beskrivs hur eleverna har blivit mer utåtagerande, vilket drabbar såväl elever som lärare, pedagoger och skolpersonal", skriver han.

Han påpekar också att den senaste publicerade nationella skolenkäten från Skolinspektionen från 2021 "visar en nedåtgående trend vad gäller mellanstadieelevers upplevelser kring ordningsregler, trygghet och skolans förmåga att förhindra kränkningar. Endast 15 procent av eleverna i årskurs 5 helt och hållet studiero på lektionerna", skriver han.

Andreas Löwenhöök skriver att en trygg lär- och arbetsmiljö, för elever och lärare, är en förutsättning för elevers lärarande. Han vill därför bland annat veta hur nämnden agerar för att återställa ordningen i kommunens skolor, om det finns gemensamma ordningsregler på alla skolor och vilka stödfunktioner rektorer och lärare har att tillgå för att arbeta med ordning och trygghet.

Han undrar om alla brott polisanmäls i skolorna och varför det inte förs statistik över skador och polisingripanden. 

I Ursviken finns Resurscenter som hjälper barn som har det svårt i skolan. Tanken där är att hitta stöd åt eleven och hjälpa skolan med anpassningar. Andreas Löwenhöök vill veta om detta ska utvecklas till en så kallad skolakut.

Slutligen vill han veta hur nämnden ställer sig till långt gången mobbing.

"Är det den mobbade eller mobbaren som ska byta skola?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!