Staten ska betala för E4 – Inte kommunen

Stora infrastrukturprojekt tar ofta lång tid. Men ur ett skellefteperspektiv kan man snart börja tro att nya vägar och järnvägar bara finns i statens planer, men att de aldrig byggs.

Stora trafikmängder passerar väg E4 på Viktoriabron i centrala Skellefteå.

Stora trafikmängder passerar väg E4 på Viktoriabron i centrala Skellefteå.

Foto: Lars Eriksson

Ledarkrönika2024-05-15 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De senaste turerna kring E4:ans förbifart runt Skellefteå spär i alla fall på den känslan. Vägprojektet finns med i regeringens 10-åriga infrastrukturplan som beslutades 2022. Enligt trafikverket ska byggstart kunna bli 2029.

Det finns dock två obesvarade frågor just nu. Var ska vägen gå och vem ska betala för den? Eller egentligen är dessa frågor inte obesvarade. Det finns en plan från 2012 om var vägen ska gå och själva innebörden med infrastrukturplanen från 2022 är att staten ska betala för vägen. Ändå segar det på och krånglar.

När arbetsutskottet för Skellefteås kommunstyrelse höll presskonferens igår (14 maj) berättade kommunalråden att kommunen fått en fråga från Trafikverket om kommunen skulle kunna betala en del av bygget. Kommunalrådet Lorents Burman (S) visade nästan lite irritation över att en statlig myndighet verkar förvänta sig stora bidrag från en kommun som just nu behöver investera stora summor i byggande av vägar och broar på grund av rekordinflyttningen till kommunen.

Hans budskap var att Skellefteå kommun redan tar ett stort ansvar i frågor som lika gärna borde kunna tas av staten. Att kommunen då skulle betala för att staten ska ta sitt ansvar och bygga en nödvändig riksväg ansåg han vara uteslutet. Detta budskap var för övrigt något som kommunalrådet Evelina Fahlesson (S) och oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M) instämde i fullt ut.

Det hör till saken att Skellefteå kommun redan beslutat att förskottera drygt 500 miljoner kronor till vägbygget bara det sätter igång tidigare än 2029. Men Trafikverket segar som sagt på. En del i tidsfördröjningen är att vägplanen från 2012 inte anses vara ändamålsenlig med tanke på stadens snabba tillväxt. Därför ska nya vägsträckningar utredas på nytt.

undefined
Bilden visar lokaliseringsalternativen för E4 i Den gamla trafikutredningen från 2012

Utöver att idéerna om nya vägsträckningar gör att projektet drar ut på tiden innebär de att bygget blir dyrare än nuvarande plan. Hittills har den planerade vägsträckningen gått norrut från Skellefteås södra infart, över älven upp mot Östra leden, för att ansluta till nuvarande E4 vid brandstationen på Solbacken. Det mest omtalade alternativet skulle passera älven längre österut vid Gunsen. Den sträckningen skulle innebära ny väg strax norr om Bureå med anslutning till nuvarande E4 i höjd med Boviken. Den som känner geografin förstår att det skulle vara ett jätteprojekt. Faran med en uppdaterad vägplan är alltså att den skulle bli för dyr att genomföra inom den budget som antogs i och med infrastrukturplanen 2022.

De frågor som måste avgöras nu handlar dels om var statens ansvar börjar och kommunens slutar. De handlar också om hur mycket väntan det är värt att förverkliga bästa möjliga förbifart runt Skellefteå. Det allra sämsta vore dock att göra nya dyra planer som aldrig förverkligas och att E4 fortsätter gå genom Skellefteå centrum.

Kommunen kan inte påverka Trafikverkets planarbete. Däremot är det möjligt att ge ett klart och tydligt svar i den ekonomiska frågan. Staten ska betala för E4, inte Skellefteå kommun. Det är budskapet som kommunens ledande politiker ger. De gör klokt i att stå på sig i denna fråga. Det finns heller inga skäl att låta Trafikverket sega på mer än vad de redan gjort. Låt gå om de tror att de kan bygga en bättre väg än de redan planerat för. Men det ska ske nu, och inte i en oviss framtid.