Utredningen om E4 börjar om från början

Proceduren om flyttad E4 ut från stan ska nu göras igen. Många moment krävs och Trafikverkets bedömning är att den nya vägen kan vara öppnad för trafik strax efter nyår 2034.

Östra Leden har varit utpekad i drygt tio år som den plats dit E4 bör flyttas. Men nu gör Trafikverket ett omtag i den frågan.

Östra Leden har varit utpekad i drygt tio år som den plats dit E4 bör flyttas. Men nu gör Trafikverket ett omtag i den frågan.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2023-10-23 16:50

Områdena öster om dagens E4-läge genomgick samma analys för drygt tio år sedan. Då var Trafikverkets slutsats att en flyttad E4 skulle placeras i stråket för Östra Leden. Vägutredningen var klar 2012.

Men nu har så mycket hänt i Skellefteå med ökad trafik och ökad befolkning att arbetet ska börja om från början.

undefined
Här syns de stråk som Trafikverket utredde för 10-15 år sedan.

Först ska det nu bedömas om bygget medför omfattande påverkan av miljön. Länsstyrelsen ska avgöra frågan och väntas komma till den slutsatsen. Då krävs att Trafikverket gör en särskild miljökonsekvensbeskrivning, vilket görs parallellt med övriga utredningar. 

Inför länsstyrelsens beslut görs nu ett första samråd när allmänhet och andra myndigheter kan komma med synpunkter. Det pågår till 17 november och det är miljöfrågor som ska påtalas. 

Trafikverket är själva fullt medvetna om att det blir miljöstörningar oavsett vilket stråk som väljs. Om man korsar Innerviksfjärdarna blir det störningar i fågellivet, där man korsar Skellefteälven kan det bli störningar för djur och friluftsliv, men även för yrkesfisket.

I Innervik finns också ett odlingslandskap som anses värdefullt att bevara.

På Solbacken ligger Degermyrans deponi där det förvaras farligt avfall, som är tänkt att ligga för all framtid. Deponin kan beröras om man flyttar vägen till ett område bakom Degermyran, och måste i värsta fall flyttas och marken saneras. 

Oavsett var vägen placeras blir det miljömässiga störningar för människor som bor i det området. Främst från buller, men även att utsikten förändras och att vägen blir en barriär.

Sannolikheten för att man måste köpa in och riva hus, uthus och eventuellt industribyggnader är stor oavsett var vägen byggs, framgår det av samrådshandlingen. 

Den flyttade E4 ska bli mötesfri med mitträcken. Där trafikmängderna väntas bli höga räknar man med att bygga två körfält i vardera riktningen, och i övrigt 1+2-fält. 

undefined
Östra Leden som har varit ett alternativ för flyttad E4.

Trafikverket hoppas att man hösten/vintern 2024 har gjort en lokaliseringsutredning som är redo för att visas, och då blir det nya samråd om den. Så småningom leder arbetet fram till en färdig vägplan.

Enligt nuvarande tidplan kan själva bygget starta 2029 och det pågår sedan till slutet av 2033. 

Klart att släppa på trafiken om drygt tio år, alltså.

Skellefteå kommun har erbjudit sig att låna ut pengar så att utredningarna kan göras snabbare. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!