I den nationella trafikplanen som beslutades av den förra regeringen 2022 nämndes för första gången en förbidragning av E4 i Skellefteå. Genomförandet dröjer dock, närmare bestämt till åren 2028-2033.
Detta bekymrar Skellefteå kommun ur flera aspekter. Främst för att det dröjer så länge när ökningen av trafik i staden redan har börjat. Men det blivande byggandet kommer också att "krocka" med byggandet av Norrbotniabanan vilket ökar belastningen när det gäller entreprenörer.
”Det finns uppenbar risk för en kaosartad situation när så stora bygg- och anläggningsprojekt ska ske samtidigt inom närliggande områden”, skriver planeringschef Lars Hedqvist till kommunstyrelsen.
Den sittande regeringen har i år gett Trafikverket ett uppdrag att se över hur de kan skynda på ärenden som handlar om norra Sveriges industriutveckling.
Men haken, förutom själva byggandet, är att även projekteringen är dyr och omfattande för Trafikverket, och även de pengarna måste vara budgeterade.
Trafikverket har nyligen börjat med en vägplan för flytten, och bedömer att det arbetet ska ta fem år. Även åtgärdsvalsstudie pågår.
Kommunen bör nu försöka skynda på utredningarna, ansåg kommunstyrelsens arbetsutskott. Därför sade de ja till att kommunen ska låna ut pengar om vägplanen kan göras snabbare. Tanken är att kapa tiden så mycket som möjligt, men minst ett år.
Frågan går nu vidare till kommunstyrelsen.
Det framgår inte hur stora summor kommunen skulle låna ut.
– Det får vi återkomma till, det beslut som ska fattas nu handlar om en viljeyttring, säger Lars Hedqvist.
– Statens finansiering är normalt baktung, det vill säga att mest pengar kommer på slutet. Vår tanke är att kommunen ska överbrygga detta genom att erbjuda tidig finansiering, fortsätter han.
Ännu en fråga om förskott till Trafikverket gillades av politikerna. Den handlar om Norrbotniabanan, och en eventuell viadukt i Östra Leden, som Norran berättat om.
Förslaget är att kommunen ska betala för projekteringen av en järnvägsviadukt. Kommunen behöver dock bara betala om E4 flyttas till en annan plats än Östra Leden, vilket kommunen inte är särskilt orolig för. Det anses osannolikt att Trafikverket bestämmer sig för en annan dragning, eftersom vägen då skulle bli längre och dyrare, och omgivningen skulle påverkas mer.
I båda dessa ärenden var politikerna eniga.