Att E4 ska flyttas ut från centrala Skellefteå blir ett dilemma inför byggandet av Norrbotniabanan. Om de två transportlederna ska korsas norr om Skellefteälven måste en viadukt vara planerad i god tid.
Haken är att järnvägsplanen är klar och väntar på att godkännas av regeringen, medan utredningen om en flyttad E4 pågår i minst ett år till.
Järnvägen ligger alltså långt före när det gäller planering.
I den liggande järnvägsplanen finns ingen plats för korsande E4. Ett tillägg föreslås nu projekteras som innebär en 60 meter lång viadukt i förlängningen av Östra leden.
Järnvägen ska där gå på en banvall som är några meter ovanför nuvarande marknivå, medan en eventuell bilväg ska gå under.
Om E4 flyttas till denna plats i framtiden ska Trafikverket både betala för projekteringen och själva bygget.
Om E4 däremot placeras på en annan plats ska Skellefteå kommun betala vad som lagts ut för projekteringen.
Det framgår av ett avtal som läggs fram till politikerna i kommunstyrelsen inom kort, och som kommunfullmäktige slutligen ska godkänna.
Enligt avtalet tar kommunen på sig kostnaden för projektering till ett maxbelopp av 2,5 miljoner.
Om Trafikverket bestämmer sig för att flytta E4 till ett annat läge får kommunen avgöra om de vill ha viadukten byggd i alla fall, på egen bekostnad. Då skulle den ge plats för en kommunal gata som kan anslutas till en ny kommunal bro över Skellefteälven.
Om kommunen inte vill bekosta viadukten görs en vanlig banvall på platsen.
Skulle kommunen vara beredd att betala för bygget av viadukt?
– Vi har tidigare sagt ett tydligt nej till att göra det, säger planeringschef Lars Hedqvist.
– Kommunen vill ju att E4 byggs på denna plats. Om den hamnar längre österut så skulle den inte avlasta Viktoriagatan på det sätt som vi hoppas. Då blir det fortsatt för mycket trafik i stan.
Vad händer om E4 hamnar i ett östligare läge?
– Med tanke på Skellefteås stora expansion kan det på sikt behövas ytterligare en väg och bro över älven, säger Lars Hedqvist.
Därmed skulle den eventuella viadukten vara ett strategiskt bygge för kommunens del.
– Görs det inte en viadukt när järnvägen byggs så blir den väldigt svår och dyr att göra i efterhand, när trafiken redan har börjat gå på den nya banan.
Bron/viadukten är tänkt att bli 60 meter lång, vilket skulle rymma en underliggande väg med fyra filer, två åt vardera hållet.