Moderaterna – mer svenska, tydligare krav och fel fokus

Detta Àr den tredje delen i en serie texter som kommer att ge en lite fördjupad genomgÄng av de Ätta riksdagspartiernas skolpolitik. Texterna kommer att kort kommentera ett urval av skolfrÄgor som partierna driver och avslutas med ett tematiskt passande betyg. Del tre handlar om Moderaterna.

"Moderaterna föreslÄr att skoldagarna ska utökas med en timme per dag i lÄgstadiet och att lejonparten av dessa timmar bör lÀggas pÄ svenska och matte."

"Moderaterna föreslÄr att skoldagarna ska utökas med en timme per dag i lÄgstadiet och att lejonparten av dessa timmar bör lÀggas pÄ svenska och matte."

Foto: Gorm Kallestad/TT

Ledarkrönika2023-03-28 06:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Moderaterna har, tillsammans med Socialdemokraterna, lÀnge varit de enda partierna som har varit sÄ stora att de förvÀntas ha svar pÄ alla frÄgor. GlÀdjande nog sÄ lever de bÄda upp till förvÀntningarna och har konkreta förslag pÄ hur skolan ska förbÀttras. Vi fÄr dock Äterkomma till S senare i denna serie.

Mer skola till barnen
Ett av Moderaternas förslag sÀtter fingret pÄ nÄgot vÀldigt viktigt, nÀmligen att man mÄste vara beredd att investera tid och energi i nÄgon som man vill bli riktigt bra pÄ. Moderaterna föreslÄr att skoldagarna ska utökas med en timme per dag i lÄgstadiet och att lejonparten av dessa timmar bör lÀggas pÄ svenska och matte.

Förslaget lÄter i och för sig kostsamt, men vÄra elever skulle gynnas av mer tid att Àgna Ät dessa tvÄ kÀrnÀmnen. För att förslaget ska fÄ önskad effekt mÄste det dock paras ihop med förtydliganden om vad som förvÀntas i klassrummen.

Tydligare krav pÄ elever och lÀrare
Partiet vill stÀrka de nationella proven genom att de ska digitaliseras och rÀttas centralt, alltsÄ inte av de lÀrare som finns pÄ elevens skola. Detta Àr ett klokt förslag som framförts frÄn fler partier, men det verkar hÀnda vÀldigt lite pÄ denna front. Diskussionen har pÄgÄtt i ett decennium och Ànnu Àr det inte klarlagt nÀr detta ska genomföras. SÄ tanken Àr god, men löftet börjar eka tomt.

Moderaterna talar Ă€ven om att lĂ€roplanen ska innehĂ„lla mer “mĂ€tbar fakta”. Jag har tidigare skrivit om skolans behov av en mer konkret lĂ€roplan (13/3) och dĂ€r framgĂ„r det att jag i stort hĂ„ller med Moderaterna i denna frĂ„ga. Men anvĂ€ndningen av beskrivningen ”mĂ€tbar fakta” Ă€r dock aningen oroande. LĂ€roplanen fĂ„r inte bli för fyrkantig heller. Pendeln fĂ„r inte slĂ„ för hĂ„rt Ă„t andra hĂ„llet.

Ett tredje konkret förslag inom detta omrÄde Àr att införa slutprov i Ärskurs nio. Detta skulle visserligen effektivt motverka orÀttvis betygssÀttning, men det för med sig alltför mÄnga problem att ett prov ska avgöra vilket slutbetyg en elev ska fÄ.

Problemet med lovskola
Lovskola Àr ett fenomen som politiker ur flera lÀger har talat sig varma för under de senaste Ären. Tanken Àr att elever som ligger efter ska fÄ fortsÀtta gÄ i skola under loven för att dÀrigenom kunna ta ikapp. PÄ pappret ser det bra ut, men i verkligheten har lovskolan pÄtagliga brister.

Det första problemet Àr att lÀrarnas arbetstid sett över ett helt lÀsÄr idag Àr anpassat för den ordinarie undervisningen och det innebÀr att det Àr svÄrt att sÀkerstÀlla att eleverna pÄ lovskolan fÄr tillgÄng till den personal som skulle kunna hjÀlpa dem mest. Detta kan man förstÄs förÀndra, men det tycks ha glömts bort dÄ reformen med lovskolor började rullas ut. Detta borde lösas innan mer lovskola ska införas.

Det andra problemet Àr större. Elever som erbjuds lovskola Àr ofta elever som av olika anledning har svÄrt att motivera sig till och orka med skolarbete. Att dÄ dessa elever inte ska fÄ lov i samma utstrÀckning som sina klasskompisar pÄverkar motivationen i betydande utstrÀckning. Motivation Àr, föga förvÄnande, centralt för god inlÀrning.

IstÀllet för lovskola bör man rikta resurser till stödfunktioner under ordinarie skoldagar.

Min slutkommentar
Jag ska erkÀnna att jag blev överraskad över hur bra skolpolitik Moderaterna har. Partiet pratar vÀldigt sÀllan om sin skolpolitik och vid flera tillfÀllen har moderata företrÀdare i frÄgan saknat klangbotten i skoldebatterna. Fokus hamnar lÀtt pÄ att alltför onyanserat försvara vinster i vÀlfÀrden eller att koppla skolan till frÄgor som har med lag och rÀtt att göra.

DÄ man lÀser valmanifestet frÄn förra höstens val sÄ framgÄr det att partier har en hel del kloka tankar pÄ omrÄdet. Svensk skola skulle gynnas av mer undervisningstid, om resurser för detta tillsattes. Digitala och centralt rÀttade nationella prov skulle motverka glÀdjebetyg. En mer konkret lÀroplan skulle vara oerhört vÀlgörande för hela skolsystemet.

Moderaternas skolpolitik fÄr ett högt betyg dÄ den pÄ pappret innehÄller vÀldigt mycket klokt. PÄ grund av att partiet inte prioriterar frÄgan Àr det dock ett svagt B som jag delar ut. Moderaterna borde verkligen lÀgga mer krut pÄ skolfrÄgor och gÀrna mindre pÄ andra frÄgor dÀr den moderata politiken inte skulle ha fÄtt ett sÄhÀr fint betyg.

Betyg: B

FOTNOT: Dagens betygssystem gÄr frÄn F (underkÀnt) till A (högsta betyg).

Tidigare artiklar i samma serie

Miljöpartiet - garantier, förbud och floskler

Sverigedemokraterna - kulturkriget börjar i skolan