Norr- och Västerbotten betalar flyg för övriga landet

För regionrådet Peter Olofsson (S) är pengar inget problem. Åtminstone inte när det gäller ambulansflyget i Västerbotten.

Ambulansflyg.

Ambulansflyg.

Foto: andreas westerberg

Ledarkrönika2024-04-06 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det viktigaste för honom verkar vara att övriga landet får bättre villkor i flyget. 

Norran har i ett flertal artiklar berättat om problemen med det relativt nya Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA. De problem som vi skrivit om har bland annat handlat om ekonomin och att det blivit dyrare för regionerna att använda ambulansflyg.

I vår senaste artikel berättar den erfarna flygläkaren Ulf Boström om de brister som han ser i uppbyggnaden av KSA. Han anser att ambulansflyget idag är dyrare, mer miljöskadligt och mindre effektivt än vad det skulle behöva vara. Orsaken anser han till stora delar är att regionerna genom KSA valt att satsa på en dyr typ av jetflyg istället för att satsa på propellerplan.

Peter Olofsson (S) är regionråd i Västerbotten, men sitter också i förbundsstyrelsen för KSA. Hans anser att kritiken är överdriven och ett uttryck för olika särintressen. Det finns enligt honom privata aktörer som är missnöjda med att de inte får sköta ambulansflyget. Olofsson trycker på att KSA är viktigt för landet som helhet, att samordningen inom ambulansflyget förbättrats och att andra regioner fått en bättre situation tack vare den rikstäckande organisationen.

– För oss i norr har det inte varit en prisfråga utan att kunna samordna transporterna över landet, säger Peter Olofsson (S) till Norran.

Det var nämligen så att regionerna i Norr- och Västerbotten hade en fungerande ambulansflygorganisation innan KSA. Då fanns propellerplan som utgick från Umeå och Luleå. Det var bristen på en motsvarande samordning i övriga landet som motiverade bildandet av KSA. 

Det är mycket svårt att förstå varför Norr- och Västerbottens politiker var villiga att överge sin fungerande, och relativt billiga, verksamhet för ett svårstyrt och dyrt nationellt alternativ. Av Peter Olofssons (S) svar framstår det som att samordningen här i norr var ett hinder för ambulansflyg i övriga landet. Hur det än är med den saken borde våra politiker ha varit noga med att ställa krav i bildandet av det nya, samt vara kritiska i delägare i den situation som nu är. Det är djupt orättvist om vi som är invånare här i norr ska betala extra för att ambulansflyget ska fungera i övriga landet.

En särskild varningsklocka som ringer angående KSA handlar om deras skulder. 2022 drog de på sig ett underskott på 60 miljoner kronor. Denna skuld ska betalas av på tio år. För att lyckas med det måste de gå med överskott. Strategin verkar vara att öka antalet flygtimmar för regionerna. KSA:s ordförande säger till Norran att köptrohet är viktigt framöver. Kort sagt, det finns en idé om att KSA kan betala av sina skulder om regionerna använder ambulansflyget mycket. Ett sådant slösaktigt scenario är riktigt skrämmande.

Det är inte alltid lätt för politiker att fatta rätt beslut. Vägvalet att satsa på KSA och jetflyg verkar vara ett sådant felaktigt beslut. Men det går att agera klokt utifrån den situation som är just nu. Det viktigaste som Peter Olofsson (S) och Region Västerbotten kan göra är att ställa hårda krav på KSA. Kraven ska handla om kostnadseffektivitet och låg miljöpåverkan i kombination med väl fungerande ambulansflyg. Regionen kan också vara noga med att bara använda ambulansflyget när det verkligen behövs. Det är bättre att KSA får skära ner på grund av låg trafik än att regionen köper dyra flygresor när det hade varit nog så bra med ambulans.