Svårt att granska ambulansflygets ekonomi

Ambulansflygets ekonomi är katastrofalt dålig. Men exakt hur dålig? När Norran försöker granska det är det lättare sagt än gjort. Samtidigt står det klart att de flygtimmar som anges inte alltid är flygtimmar. Och att effektiviseringen som förs fram har lett till högre kostnader för regionerna.

Drygt 14 procent av flygtimmarna är väntetid, vilket illustreras i grafiken. Mariann Holmberg, Anna Alm Andersson och Jan Öström kommenterar ekonomin.

Drygt 14 procent av flygtimmarna är väntetid, vilket illustreras i grafiken. Mariann Holmberg, Anna Alm Andersson och Jan Öström kommenterar ekonomin.

Foto: Jens Ökvist/Adam Ihse/Jan Öström/Infogram

Västerbottens län2023-02-09 19:00

Sveriges 21 regioner startade Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, för att ambulansflyget skulle bli effektivare och bättre än att anlita privata operatörer. 

Men starten har varit minst sagt tuff. Beställningarna kom inte upp i tillräcklig volym vid uppstarten. Inte nog med att en akut likviditetskris hotade, i höstas rapporterades att KSA skulle gå med 56 miljoner kronor i förlust första året. Regionerna fick pytsa in inbetalningar i förskott. Underskottet ska däremot betalas under tio år.

Hur illa är läget egentligen nu? Blöder KSA fortsatt pengar? När Norran vill få svar visar det sig vara lättare sagt än gjort. KSA:s intäkter består dels av en avgift per flygtimme och dels en särskild årlig avgift som regionerna betalar. Under 2022 kostade en timme 33 000 kronor, i år 38 000 kronor. Den största privata operatören tog 29 700 kronor 2021.

KSA hoppades att regionerna skulle beställa 500 flygtimmar i månaden, men så har det inte blivit. Från mars till oktober låg snittet på 430 timmar, och då skedde en ökning under sommaren fram till september.

För att underskottet på 56 miljoner kronor inte skulle bli större 2022 måste antalet flygtimmar resten av hösten vara 470 i månaden. Under oktober noterades 400 flygtimmar och i november 450 flygtimmar. Någon siffra för december har vi inte fått ut. När Norran önskar en lista över flygningar för att räkna själva, men en sådan finns inte.

Varifrån får ni uppgifterna från flighterna?

– Vi tar dem ur systemet som flygplanen har, säger kommunikationschef Mariann Holmberg.

Timmarna redovisas enbart som underlag till fakturor till regionerna, meddelar hon.

undefined
KSA transporterar i dag sjuka patienter runt om i landet i nyinköpta och snabba jetplan. Samtidigt är de dyra i drift och inköp.

Norran gör egna beräkningar via Fligthradar 24, en webbtjänst som registrerar flygningar. Den visar att planen flyger omkring 300 timmar vardera under november och december. Från första till 24 januari flögs cirka 220 timmar.

KSA har budgeterat för 6 000 timmar under 2023. Året har alltså börjat svagt. Men att använda Flightradar tycker inte Mariann Holmberg att man kan göra.

– Flightradar är inte ett tillförlitligt verktyg. Det är tänkt för oss som tycker det är kul att se flygplanens rörelser.

Norran förmedlar påståendet till en kommunikatör på Flightradar 24, Ian Petchenik. Han svarar:

"Jag bestrider starkt företagets representants karakterisering av Flightradar 24."

Hur kan det skilja så mycket mellan registrerade flygningar och KSA:s siffror? En förklaring kan vara att KSA räknar flygtimmen från det att planet rullar ut på banan för att lyfta och när det rullar tillbaka till plattan, inte bara när det är i luften.

Men mest utslagsgivande är att KSA tar betalt för väntetid på flygplatserna. Av 450 flygtimmar i november är 65 väntetid.

KSA började ta betalt för detta i april 2022. Enligt kommunikationschefen är anledningen att de sett att de privata flygoperatörerna tagit betalt för detta.

– Tillsammans med regionerna har det gått att utläsa ur äldre fakturor att väntetid existerar. Måhända har det inte kallats väntetid. Det som är nytt med KSA är att samtliga kostnader är specificerade.

De har tittat på privata operatörers fakturor tillsammans med regionerna.

– Det är inget vi begärt eller granskat själva.

Kan man få kontakt med tjänstemännen så de kan berätta hur de gjort?

– Ja, alltså det är ekonomidirektörer som var med i det arbetet. Det vet inte jag vilka det var.

Det borde finnas underlag till beslutet.

– Man redovisar inte de privata aktörernas fakturor. Det hänger ihop med nödvändigheten att respektera företagens affärssekretess.

Enligt Mariann Holmberg har det gjorts en uppskattning på möten som sedan fördes fram muntligt.

Hur ska man kunna granska saker utan underlag?

– Det är det här som är det luriga när man har privata aktörer, för de kan man inte granska.

Hon säger att de privata aktörerna bakat ihop alla priser i ett för att det råder affärssekretess för företagsuppgifter. Men KSA vill vara transparanta.

undefined
Jan Öström, ekonomidirektör i Region Norrbottten, är orolig över utvecklingen. Utöver patientkostnaderna i artikeln kan det även tillkomma kostnader för medföljande transportteam, berättar han.

Norran frågar ekonomidirektör Jan Öström vid Region Norrbotten och Magnus Håkansson, controller vid Region Västerbotten, om väntetiderna inkluderats av de privata aktörerna. 

"Vår tidigare operatör för ambulansflyg debiterade inte för väntetid, där var det bara för flygtimmar, dvs den tid flygplanet är i luften", skriver Jan Öström.

"För tidigare leverantör har jag försökt kolla men kan inte se att de specificerat väntetid på fakturorna", skriver Magnus Håkansson.

Agneta Karlfeldt, driftchef på Babcock Scandinavian Air Ambulance, som tidigare flög majoriteten av transporterna, förnekar att de bakat in väntetid.

– Vi har under de 20 år som vi flugit aldrig tagit betalt för väntetid. Vi har inte haft möjlighet att göra det i vårt kontrakt. Vi har tagit betalt för det en gång i februari 2022, då vi flög åt KSA, men bestämde att vi inte skulle göra det igen.

I dag tar de 36 000 – 38 000 kronor per flygtimme.

– Vi måste ta mer betalt då vi förlorat den stora volymen transporter och för att bränslet kostar mer.

För att försöka se hur många timmar KSA fakturerar från regionerna ber Norran om att få en transaktionslista över fakturor senaste halvåret. Vi beställer handlingen 9 januari. Normalt brukar listorna komma inom någon dag då vi beställer dem från myndigheter. Det är ett enkelt utdrag ur redovisningssystemet på aktuella konton det handlar om.

Marianne Holmberg svarar först att de inte är säkra på vad en transaktionslista är och hävdar att det är arbetsmaterial tills årsredovisningen är beslutad, 13 april. Men det stämmer inte. Transaktionslistor är allmänna handlingar.

Efter nästan två veckor får vi ut handlingen. Men listan vi får är svårbegriplig, framför allt eftersom man inte kan se vad summorna i listan gäller. Det står inte på raderna om det är förskott av flygtimmar, väntetider eller flygplatsavgifter till exempel. Här finns bara olika summor som kan adderas för varje region.

Mariann Holmberg säger sedan att måttet flygtimpris kanske inte är bäst om man ska jämföra KSA:s kostnader med tidigare operatörers flygtimpriser. KSA har ju kortat transporttiden 30 procent och satsar dessutom på samordning av patienter.

– Att jämföra kostnad per patient är en bättre jämförelse.

Men någon statistik gällande antalet patienter och hur vanligt det är att flera patienter transporteras samtidigt kan hon inte redovisa.

Norran kollar upp patientkostnaden. Enligt Region Norrbotten har kostnaden mellan 2021 och 2022 ökat från 43 000 kronor per patient till 62 000 kronor, då KSA står för transporterna. Antalet patienter har dessutom minskat 2022.

Region Västerbotten har inte lyckats få fram någon uppgift om kostnad per patient, men uppger att priset per flygtimme ökat från 37 144 under 2021 till 54 226 under 2022 för Region Västerbotten.

Magnus Håkansson skriver:

– Flygtimkostnaden bedöms rättvisande utifrån just total kostnad och antalet flygtimmar. Sedan är det en annan fråga om det är rättvisande utifrån innehållet i tjänsten och de förutsättningar som gäller 2022 jämfört med tidigare år.

undefined
Anna Alm Andersson påpekar att det är svårt att jämföra tjänster när det inte funnits ett liknande ambulansflygsupplägg tidigare med nationell täckning och tre flygbaser.

Det egna ambulansflyget har blivit en dyr affär för regionerna. Region Norrbottens kostnader har ökat från 55 miljoner kronor till drygt 80 miljoner kronor på ett år. En ökning med 45 procent, vilket DN var först med att rapportera om. Region Västerbotten räknar med en fördubbling, nära 20 miljoner kronor.

– Det är en väldigt bekymmersam och dramatisk kostnadsutveckling, säger Jan Öström.

Mariann Holmberg vill inte kommentera Jan Öströms åsikt om att det blivit dyrare.

– Det får stå för honom. Vi kan inte kommentera vad en ekonomidirektör säger.

KSA:s förbundsdirektör Anna Alm Andersson svarar:

– Vi har fortlöpande dialog i olika grupperingar med regionerna. Jag tycker vi har en bra dialog. Vi har justerat budgeten 2023 på ett antal punkter och det ger oss bra förutsättningar att utveckla verksamheten.

Borde skattebetalarna vara oroliga?

– Jag har ingen aning om ifall det blivit dyrare. Vi kan inte uttala oss om regionernas kostnad. Det är inte vår sak, säger Mariann Holmberg.

– Det tycker jag inte att de behöver vara. Vi har en prognos på 6 000 flygtimmar under 2023. Utifrån siffror senaste halvåret och det vi fått veta från regionerna ser det ut att vara en rimlig nivå, säger Anna Alm Andersson.

Jag får uppfattningen att ni inte har kontroll över ekonomin. Det är svårt för er att ta reda på saker som gör att ni kan ha kontroll. Ska jag uppfatta det så?

– Nej, vi har stenkontroll på vår ekonomi. Jag förstår inte vad du drar sådana slutsatser av, säger Mariann Holmberg.

Ni har svårt att besvara mina frågor.

– Du kommer med påståenden.

Ja, utifrån de siffror jag kan se. Upplevelsen är att det är svårgranskat.

– Jag försöker bara förklara för dig och du tolkar det som svårgranskat. Jag förklarar hur du skulle kunna jämföra. Jag har gett dig massor med tips om hur du skulle kunna jämföra saker. Jag har inte uppgifterna som du kan jämföra med.

Hennes förslag är att vi ska begära ut fakturor från regionerna istället.

Jag tänker att uppgifterna borde finnas lättillgängliga hos er. Jag har efterfrågat en lista på flygtimmar, patientstatistik och en transaktionslista som jag inte kunde utläsa något ur.

– Jag beklagar att det tog tid och att det inte är exakt vad du vill ha.

Hon tillägger:

– Jag försöker svara och försöker förklara när jag märker att du inte förstår. Det är svårt om du inte vill förstå.

Beräkning flygningar

Norran har tittat på flygningar för de sex planen som KSA äger under december och fram till 24 januari.

På Flightradar 24 finns tider för flighterna noterade, start/landning samt rutt. Utifrån noterade tider har Norran räknat fram antalet minuter som flugits under månaden och sedan delat detta på 60 för att få fram timmar.

Uträkningen visar att planen flög cirka 320 timmar under december och cirka 220 timmar fram till 24 januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!