Sveriges 21 regioner startade Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, för att ambulansflyget skulle bli effektivare och bÀttre Àn att anlita privata operatörer.
Men starten har varit minst sagt tuff. BestÀllningarna kom inte upp i tillrÀcklig volym vid uppstarten. Inte nog med att en akut likviditetskris hotade, i höstas rapporterades att KSA skulle gÄ med 56 miljoner kronor i förlust första Äret. Regionerna fick pytsa in inbetalningar i förskott. Underskottet ska dÀremot betalas under tio Är.
Hur illa Àr lÀget egentligen nu? Blöder KSA fortsatt pengar? NÀr Norran vill fÄ svar visar det sig vara lÀttare sagt Àn gjort. KSA:s intÀkter bestÄr dels av en avgift per flygtimme och dels en sÀrskild Ärlig avgift som regionerna betalar. Under 2022 kostade en timme 33 000 kronor, i Är 38 000 kronor. Den största privata operatören tog 29 700 kronor 2021.
KSA hoppades att regionerna skulle bestÀlla 500 flygtimmar i mÄnaden, men sÄ har det inte blivit. FrÄn mars till oktober lÄg snittet pÄ 430 timmar, och dÄ skedde en ökning under sommaren fram till september.
För att underskottet pÄ 56 miljoner kronor inte skulle bli större 2022 mÄste antalet flygtimmar resten av hösten vara 470 i mÄnaden. Under oktober noterades 400 flygtimmar och i november 450 flygtimmar. NÄgon siffra för december har vi inte fÄtt ut. NÀr Norran önskar en lista över flygningar för att rÀkna sjÀlva, men en sÄdan finns inte.
VarifrÄn fÄr ni uppgifterna frÄn flighterna?
â Vi tar dem ur systemet som flygplanen har, sĂ€ger kommunikationschef Mariann Holmberg.
Timmarna redovisas enbart som underlag till fakturor till regionerna, meddelar hon.
Norran gör egna berÀkningar via Fligthradar 24, en webbtjÀnst som registrerar flygningar. Den visar att planen flyger omkring 300 timmar vardera under november och december. FrÄn första till 24 januari flögs cirka 220 timmar.
KSA har budgeterat för 6 000 timmar under 2023. à ret har alltsÄ börjat svagt. Men att anvÀnda Flightradar tycker inte Mariann Holmberg att man kan göra.
â Flightradar Ă€r inte ett tillförlitligt verktyg. Det Ă€r tĂ€nkt för oss som tycker det Ă€r kul att se flygplanens rörelser.
Norran förmedlar pÄstÄendet till en kommunikatör pÄ Flightradar 24, Ian Petchenik. Han svarar:
"Jag bestrider starkt företagets representants karakterisering av Flightradar 24."
Hur kan det skilja sÄ mycket mellan registrerade flygningar och KSA:s siffror? En förklaring kan vara att KSA rÀknar flygtimmen frÄn det att planet rullar ut pÄ banan för att lyfta och nÀr det rullar tillbaka till plattan, inte bara nÀr det Àr i luften.
Men mest utslagsgivande Àr att KSA tar betalt för vÀntetid pÄ flygplatserna. Av 450 flygtimmar i november Àr 65 vÀntetid.
KSA började ta betalt för detta i april 2022. Enligt kommunikationschefen Àr anledningen att de sett att de privata flygoperatörerna tagit betalt för detta.
â Tillsammans med regionerna har det gĂ„tt att utlĂ€sa ur Ă€ldre fakturor att vĂ€ntetid existerar. MĂ„hĂ€nda har det inte kallats vĂ€ntetid. Det som Ă€r nytt med KSA Ă€r att samtliga kostnader Ă€r specificerade.
De har tittat pÄ privata operatörers fakturor tillsammans med regionerna.
â Det Ă€r inget vi begĂ€rt eller granskat sjĂ€lva.
Kan man fÄ kontakt med tjÀnstemÀnnen sÄ de kan berÀtta hur de gjort?
â Ja, alltsĂ„ det Ă€r ekonomidirektörer som var med i det arbetet. Det vet inte jag vilka det var.
Det borde finnas underlag till beslutet.
â Man redovisar inte de privata aktörernas fakturor. Det hĂ€nger ihop med nödvĂ€ndigheten att respektera företagens affĂ€rssekretess.
Enligt Mariann Holmberg har det gjorts en uppskattning pÄ möten som sedan fördes fram muntligt.
Hur ska man kunna granska saker utan underlag?
â Det Ă€r det hĂ€r som Ă€r det luriga nĂ€r man har privata aktörer, för de kan man inte granska.
Hon sÀger att de privata aktörerna bakat ihop alla priser i ett för att det rÄder affÀrssekretess för företagsuppgifter. Men KSA vill vara transparanta.
Norran frĂ„gar ekonomidirektör Jan Ăström vid Region Norrbotten och Magnus HĂ„kansson, controller vid Region VĂ€sterbotten, om vĂ€ntetiderna inkluderats av de privata aktörerna.
"VĂ„r tidigare operatör för ambulansflyg debiterade inte för vĂ€ntetid, dĂ€r var det bara för flygtimmar, dvs den tid flygplanet Ă€r i luften", skriver Jan Ăström.
"För tidigare leverantör har jag försökt kolla men kan inte se att de specificerat vÀntetid pÄ fakturorna", skriver Magnus HÄkansson.
Agneta Karlfeldt, driftchef pÄ Babcock Scandinavian Air Ambulance, som tidigare flög majoriteten av transporterna, förnekar att de bakat in vÀntetid.
â Vi har under de 20 Ă„r som vi flugit aldrig tagit betalt för vĂ€ntetid. Vi har inte haft möjlighet att göra det i vĂ„rt kontrakt. Vi har tagit betalt för det en gĂ„ng i februari 2022, dĂ„ vi flög Ă„t KSA, men bestĂ€mde att vi inte skulle göra det igen.
I dag tar de 36 000 â 38 000 kronor per flygtimme.
â Vi mĂ„ste ta mer betalt dĂ„ vi förlorat den stora volymen transporter och för att brĂ€nslet kostar mer.
För att försöka se hur mÄnga timmar KSA fakturerar frÄn regionerna ber Norran om att fÄ en transaktionslista över fakturor senaste halvÄret. Vi bestÀller handlingen 9 januari. Normalt brukar listorna komma inom nÄgon dag dÄ vi bestÀller dem frÄn myndigheter. Det Àr ett enkelt utdrag ur redovisningssystemet pÄ aktuella konton det handlar om.
Marianne Holmberg svarar först att de inte Àr sÀkra pÄ vad en transaktionslista Àr och hÀvdar att det Àr arbetsmaterial tills Ärsredovisningen Àr beslutad, 13 april. Men det stÀmmer inte. Transaktionslistor Àr allmÀnna handlingar.
Efter nÀstan tvÄ veckor fÄr vi ut handlingen. Men listan vi fÄr Àr svÄrbegriplig, framför allt eftersom man inte kan se vad summorna i listan gÀller. Det stÄr inte pÄ raderna om det Àr förskott av flygtimmar, vÀntetider eller flygplatsavgifter till exempel. HÀr finns bara olika summor som kan adderas för varje region.
Mariann Holmberg sÀger sedan att mÄttet flygtimpris kanske inte Àr bÀst om man ska jÀmföra KSA:s kostnader med tidigare operatörers flygtimpriser. KSA har ju kortat transporttiden 30 procent och satsar dessutom pÄ samordning av patienter.
â Att jĂ€mföra kostnad per patient Ă€r en bĂ€ttre jĂ€mförelse.
Men nÄgon statistik gÀllande antalet patienter och hur vanligt det Àr att flera patienter transporteras samtidigt kan hon inte redovisa.
Norran kollar upp patientkostnaden. Enligt Region Norrbotten har kostnaden mellan 2021 och 2022 ökat frÄn 43 000 kronor per patient till 62 000 kronor, dÄ KSA stÄr för transporterna. Antalet patienter har dessutom minskat 2022.
Region VÀsterbotten har inte lyckats fÄ fram nÄgon uppgift om kostnad per patient, men uppger att priset per flygtimme ökat frÄn 37 144 under 2021 till 54 226 under 2022 för Region VÀsterbotten.
Magnus HÄkansson skriver:
â Flygtimkostnaden bedöms rĂ€ttvisande utifrĂ„n just total kostnad och antalet flygtimmar. Sedan Ă€r det en annan frĂ„ga om det Ă€r rĂ€ttvisande utifrĂ„n innehĂ„llet i tjĂ€nsten och de förutsĂ€ttningar som gĂ€ller 2022 jĂ€mfört med tidigare Ă„r.
Det egna ambulansflyget har blivit en dyr affÀr för regionerna. Region Norrbottens kostnader har ökat frÄn 55 miljoner kronor till drygt 80 miljoner kronor pÄ ett Är. En ökning med 45 procent, vilket DN var först med att rapportera om. Region VÀsterbotten rÀknar med en fördubbling, nÀra 20 miljoner kronor.
â Det Ă€r en vĂ€ldigt bekymmersam och dramatisk kostnadsutveckling, sĂ€ger Jan Ăström.
Mariann Holmberg vill inte kommentera Jan Ăströms Ă„sikt om att det blivit dyrare.
â Det fĂ„r stĂ„ för honom. Vi kan inte kommentera vad en ekonomidirektör sĂ€ger.
KSA:s förbundsdirektör Anna Alm Andersson svarar:
â Vi har fortlöpande dialog i olika grupperingar med regionerna. Jag tycker vi har en bra dialog. Vi har justerat budgeten 2023 pĂ„ ett antal punkter och det ger oss bra förutsĂ€ttningar att utveckla verksamheten.
Borde skattebetalarna vara oroliga?
â Jag har ingen aning om ifall det blivit dyrare. Vi kan inte uttala oss om regionernas kostnad. Det Ă€r inte vĂ„r sak, sĂ€ger Mariann Holmberg.
â Det tycker jag inte att de behöver vara. Vi har en prognos pĂ„ 6 000 flygtimmar under 2023. UtifrĂ„n siffror senaste halvĂ„ret och det vi fĂ„tt veta frĂ„n regionerna ser det ut att vara en rimlig nivĂ„, sĂ€ger Anna Alm Andersson.
Jag fÄr uppfattningen att ni inte har kontroll över ekonomin. Det Àr svÄrt för er att ta reda pÄ saker som gör att ni kan ha kontroll. Ska jag uppfatta det sÄ?
â Nej, vi har stenkontroll pĂ„ vĂ„r ekonomi. Jag förstĂ„r inte vad du drar sĂ„dana slutsatser av, sĂ€ger Mariann Holmberg.
Ni har svÄrt att besvara mina frÄgor.
â Du kommer med pĂ„stĂ„enden.
Ja, utifrÄn de siffror jag kan se. Upplevelsen Àr att det Àr svÄrgranskat.
â Jag försöker bara förklara för dig och du tolkar det som svĂ„rgranskat. Jag förklarar hur du skulle kunna jĂ€mföra. Jag har gett dig massor med tips om hur du skulle kunna jĂ€mföra saker. Jag har inte uppgifterna som du kan jĂ€mföra med.
Hennes förslag Àr att vi ska begÀra ut fakturor frÄn regionerna istÀllet.
Jag tÀnker att uppgifterna borde finnas lÀttillgÀngliga hos er. Jag har efterfrÄgat en lista pÄ flygtimmar, patientstatistik och en transaktionslista som jag inte kunde utlÀsa nÄgot ur.
â Jag beklagar att det tog tid och att det inte Ă€r exakt vad du vill ha.
Hon tillÀgger:
â Jag försöker svara och försöker förklara nĂ€r jag mĂ€rker att du inte förstĂ„r. Det Ă€r svĂ„rt om du inte vill förstĂ„.