Katastrofsiffror för ambulansflyget efter budgetmissar

Svenskt Ambulansflyg är på väg mot ett underskott på närmare 56 miljoner kronor i år. Och det beror inte bara på betydligt lägre intäkter än budgeterat. Kostnaderna har också blivit högre än beräknat. Enligt revisorerna har förbundet både underskattat och utelämnat kostnadsposter i budgeten 2022.

Svenskt ambulansflyg fick en dålig start och problemen med ekonomin har fortsatt.

Svenskt ambulansflyg fick en dålig start och problemen med ekonomin har fortsatt.

Foto: Adam Ihse/TT

Västerbottens län2022-11-14 09:58

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, hade budgeterat för ett plus på närmare 4,9 miljoner kronor. I stället pekar prognosen nu mot ett underskott på närmare 56 miljoner kronor. Avvikelsen jämfört med budget kan alltså bli minus 60 miljoner kronor, skriver Västerbotten-Kuriren, VK.

VK berättade tidigare i november att KSA inte nått målet att de 21 regionerna tillsammans ska beställa 500 flygtimmar per månad i genomsnitt. Snittet för årets första åtta månader blev dock bara 380 flygtimmar per månad. Det är förklaringen till att intäkterna blivit lägre än beräknat.

Norran har också granskat KSA i flera artiklar som visat på stora problem med ekonomin redan tidigt i år.

Det finns flera orsaker till att regionerna beställt mindre ambulansflyg än budgeterat. En är att KSA kom i gång i full drift senare än planerat. En annan orsak är att flera regioner inledningsvis hade gällande avtal med andra, privata flygoperatörer. Två regioner har dessutom valt att förlänga eller teckna nya avtal med privata operatörer trots att KSA startat sin verksamhet, skriver VK.

Prognosen, som finns i den senaste delårsrapporten, bygger på att KSA ska nå 470 flygtimmar per månad i snitt under årets sista fyra månader.

Delårsrapporten, som omfattar årets första åtta månader, har granskats av revisorerna. De konstaterar att budgetavvikelsen är mycket stor i förhållande till de budgeterade intäkterna, cirka 25 procent. Avvikelserna finns inte bara på intäktssidan, utan också på kostnadssidan. Varken balanskravet eller de finansiella målen för 2022 kommer att uppnås.

Revisorerna konstaterar att KSA i sin budget för 2022 både underskattat och utelämnat kostnadsposter.

En tydlig miss som revisorerna pekar på är att förbundet inte gjort några avsättningar för tungt underhåll under året. Det skulle enligt revisorerna kunna innebära att timkostnaderna för flyget i själva verket varit något underskattade. Ledningen för KSA har dock gjort en avsättning på 140 000 kronor till tungt underhåll under hösten.

Revisorerna konstaterar också att KSA, trots att man flyger mindre än beräknat, har underskattat kostnaderna markant, främst vad gäller flygbränsle och operationella flygavgifter.

KSA varnade redan i årsredovisningen 2021 för risken för brist på likviditet efter första halvan av 2022 och ett förväntat underskott för 2022.

KSA har i omgångar under året fakturerat regionerna i förväg för flygintäkter för att undvika likviditetsbrist. Det har hanterats att regionernas ekonomidirektörer.

Fyra alternativ om hur underskottet ska hanteras har de senaste månaderna diskuterats inom KSA. Två av alternativen, varav ett drastiskt, som innebär uppsägningar av personal och uthyrning eller försäljning av flygplan, har inte bedömts som möjliga.

Två av alternativen återstår: antingen att underskottet ska återställs på tre års sikt eller att underskottet återställs genom ett bidrag från medlemmarna, det vill säga de 21 regionerna, under 2022.

Förutom det förväntade underskottet på 56 miljoner kronor för i år finns också en skuld på 9 miljoner kronor från 2021. Beslut om hur underskotten ska hanteras tas vid ett extra förbundsfullmäktige den 8 december.

Svenskt ambulansflyg

Samtliga 21 regioner är medlemmar i kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg.

Regionerna betalar en fast årsavgift utifrån regionens storlek, både sett till ytan och folkmängden. Region Västerbotten betalar drygt 4 miljoner kronor per år.

Regionerna betalar sedan en rörlig avgift beroende på hur mycket de använder ambulansflyget.

De fyra nordligaste regionerna står för cirka 60 procent av de beställda flygtimmarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!