Norran har tidigare berättat om Svenskt ambulansflyg, KSA, som flyger sjuka patienter över hela landet. Detta finansieras av alla regioner i landet och verksamheten har hittills haft det mycket tufft ekonomiskt.
I februari berättade Norran att ekonomin var katastrofalt dålig med ett underskott 2022 på 60 miljoner kronor. En summa som ska betalas tillbaka på tio år, med sex miljoner kronor per år. Likviditeten har också varit skakig.
Fler beställningar av ambulansflyg från regionerna skulle förbättra ekonomi. Och visst har regionerna beställt mer flyg 2023. Kostnaderna fördelas på så sätt på fler flygtimmar. Enligt den senaste ekonomiska rapporten räknar förbundet till och med att gå plus 2023.
Samtidigt betalar båda regionerna i norr mer än någonsin för att transportera sjuka med flyg över landet.
Norran berättade i mars 2022 att de privata utförarna som körde ambulansflyget 2021 tog nästan 30 000 kronor i timmen för att flyga patienter från norra regionerna.
I fjol betalade Region Västerbotten 65 976 kronor per flygtimme och sammanlagt 22 miljoner kronor för ambulansflyget. Året före kostade flyget 20 miljoner kronor.
Region Norrbotten betalade 62 miljoner kronor 2021 och nästan 99 miljoner kronor 2023, trots att patienterna var färre. Kostnaden per patient var 43 000 kronor 2021 och 76 000 kronor 2023.
Jan Öström, ekonomidirektör vid Region Norrbotten, konstaterar att kostnadsutvecklingen för flygtransporterna har varit mycket hög senaste åren och att det absolut är oroande. Men han tror att ökningen kommer att vara lägre 2024 på grund av lägre inflationsförväntningar, kostnadseffektiviseringar inom KSA och på grund av att flygtimmarna bedöms öka.
Det har varit svårt att få reda på exakt hur det går med ekonomin. KSA vill inte ge någon hint om utfallet 2023. Men enligt Peter Olofsson, som sitter i förbundsstyrelsen, så finns det en preliminär siffra på plus sex miljoner kronor. Det är lika mycket som förbundet borde betala av sitt stora underskott. Därtill behöver man nå överskottsmålet på två procent.
Dessutom störtdyker likviditeten under 2024 till minus 43 miljoner kronor om inget görs. Tidigare har detta lösts med checkkrediter på 35 miljoner kronor, något ekonomichef Madelaine Salomonsson konstaterar att de behöver nyttja framöver också.
– Men förhoppningsvis blir det mindre och mindre då vi bygger upp eget sparkapital, säger hon.
Revisionen påpekar att problemet skjuts framåt på övriga år. KSA ser inte heller att budgeten för 2024 har utrymme för att återställa det tidigare underskottet. Dessutom saknas en handlingsplan. Nedskärning är inte en lösning, istället vill de se över lokaler och få regionerna att beställa mer och flyga fler uppdrag åt andra.
Ola Karlsson (M), ordförande i förbundsstyrelsen, betonar att det viktigaste är köptrohet från regionerna.
I december meddelade det SD-ledda regionstyret i Blekinge att de ville utreda ett utträde ur Svenskt ambulansflyg
– Blekinge betalar mest i hela Sverige när det kommer till denna verksamheten, tillsammans med några andra regioner, sa Björn T Nurhadi (SD), vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden till SVT nyheter Blekinge.
Norran kontaktar KSA:s förbundsdirektör Anna Alm Andersson för att få en intervju om ekonomin. Hon svarar kort per mejl att resultatet för 2023 ännu inte är klart och att flygtimmarna är fler än 2022.
"Vi ser fram emot att fortsätta det fina arbetet tillsammans med Sveriges alla regioner för att utveckla verksamheten i den riktning och med de volymer regionerna har behov av. Vad gäller frågor om Blekinge ber jag dig kontakta dem för svar."
Norran vill ställa fler frågor men får inte återkoppling, istället ringer vi Peter Olofsson (S) som sitter i förbundsstyrelsen och är regionråd i Region Västerbotten.
Han berättar att det finns ett preliminärt resultat på plus sex miljoner kronor för 2023.
– Det ser bra ut. Det är bra att vi kan börja beta av den skuld vi dragit på oss sedan tidigare, säger han.
De kommer inte att kunna betala av sex miljoner kronor, men Peter Olofsson påpekar att hela skulden på 60 miljoner kronor ska vara återbetald först om tio år.
– Vi har startat en helt ny verksamhet och på ett år har vi kommit väldigt mycket i fas. Men det finns mycket att jobba med framöver, exempelvis att samordna transporter mer.
Men det har blivit betydligt dyrare för regionerna med KSA:s flyg, påpekar Norran. Peter Olofsson vill inte riktigt skriva under på det. Han anser att de delar av landet som tidigare köpte flygtimmar på spotpris på marknaden gynnas av det nya systemet.
– För oss i norr har det inte varit en prisfråga utan att kunna samordna transporterna över landet.
Fler samordningar leder också till mindre klimatutsläpp betonar han och bättre nyttjande av resurser om alla regioner väljer att skicka patienter med KSA:s flyg så att det inte går flera plan mellan samma destinationer.
Samordningen har väl inte ha gett någon effekt i exempelvis Norrbotten?
– Norrbotten använder ambulansflyget mest och har absolut störst avstånd. Men vi behöver fortsätta trimma detta för att använda våra resurser på bästa sätt så att vi kan samordna mer.
Han hoppas att även Karolinska ska ansluta och beställa ambulansflyg från KSA, vilket skulle ge ännu bättre ekonomi då flygtimmarna ökar.
Dessutom påpekar han att de inte vet vad flyget kostade i andra regioner söderöver tidigare när de köpte transporter av privata utförare.
Blir det billigare i framtiden då på grund av samordning?
– Nej, inte utifrån kostnadsökningarna.
Peter Olofsson påpekar att de nu även ser en annan viktig funktion för KSA, som en del av civilförsvaret.
– Det ger bättre kontroll och jag ska erkänna att när det här planerades så var krig inget vi såg framför oss.
Hur ser du på Blekinges utspel?
– Det är absolut tråkigt att de har den bilden, men SD har varit negativa till KSA hela vägen. Tänker de köra transporter på marken eller handla på spotmarknaden istället? säger han.
Borde inte förbundsdirektören svara på frågorna vi ställt ovan?
– Absolut, men vi ska vara ödmjuka för att det här är en liten organisation och det har varit ett högt tryck från media från hela landet. Sedan har det varit en situation i branschen där man varit väldigt kritisk. Jag förstår om de tycker att det är bra med spotpriser.