SD sätter käppar i hjulet för svensk basindustri

Sverigedemokraterna vill stoppa Norrbotniabanan halvvägs. Det känns lika ogenomtänkt som att bygga en halv bro.

Genom att skjuta på Norrbotniabanan på obestämd framtid hämmas en av Sveriges mest expansiva regioner, skriver bland andra Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå.

Genom att skjuta på Norrbotniabanan på obestämd framtid hämmas en av Sveriges mest expansiva regioner, skriver bland andra Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå.

Foto: Carl-Johan Utsi/TT

Debatt2020-04-24 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en riksdagsmotion vill Sverigedemokraterna stoppa Norrbotniabanan halvvägs.

De säger sig samtidigt värna den norrländska skogs- och gruvindustrin.

Det är ett resonemang som inte går ihop.

Sverigedemokraternas tankegångar kring Norrbotniabanan har inte varit lätta att följa.

Men ett oklart ställningstagande byttes i riksdagsdebatten den 18 mars ut mot ett olyckligt sådant. Då var beskedet från SD:s Patrik Jönsson, och hans partikollegor i trafikutskottet, att sträckan Skellefteå–Luleå ska vänta tills dess att järnvägen är mer utbyggd i södra Sverige.

Vi undrar om SD inser vilka käppar i hjulet det sätter för basindustrin, som de säger sig värna?

I Norrbotten och Västerbotten planeras investeringar på över 300 miljarder kronor fram till 2035.

Genom att skjuta på Norrbotniabanan på obestämd framtid hämmas en av Sveriges mest expansiva regioner.

Många nya, hållbara och platsbundna arbetstillfällen finns i och kring gruv- och skogsindustrin. Men stora satsningar genomförs också inom förnybar energi. Där är Northvolt enskilt störst.

Med sådana förutsättningar bör det vara självklart för staten att investera i en infrastruktur som matchar behoven. Vilket de gjorde genom att tidigarelägga byggstarten till Skellefteå.

Längs den tätbefolkade kusten mellan Umeå och Luleå finns inte en enda meter räls i dag.

Att det hämmar näringslivet är tydligt i den pågående coronapandemin, där regeringen tvingats hålla igång flygtrafiken till Kiruna och längs den norra norrlandskusten. Det är inte bara ett resultat av långa avstånd utan också en effekt av bristande infrastruktur, som skapar sårbarhet inom alla sektorer.

Norrbotniabanan knyter samman kuststäderna. Den skapar möjligheter till arbetspendling och modern godstrafik.

Ett avslutande exempel. 90 procent av all järnmalm i EU produceras i Norrbotten. Brytningsvärdet på 25 miljarder kronor vidareförädlas söderut i Sverige till 550 miljarder och ytterligare tio gånger i Europa.  Det är bara några av de värden som näringslivet i Norr- och Västerbotten skapar.

Men Sverigedemokraterna säger nej och vill stoppa projektet halvvägs.

Det känns lika ogenomtänkt som att bygga en halv bro.