Första kvartalet i år var majoriteten av alla nyregistrerade bilar i Västerbotten fossildrivna, enligt siffror från Newsworthy. Andelen laddbara bilar som såldes under dessa månader var 42 procent. Mer än hälften av dem var rena elbilar. Det kan jämföras med sista kvartalet 2022 då det såldes mest nyregistrerade laddbara bilar – 63 procent.
Fossildrivna bilar utgjorde 54 procent av nyregistreringarna första kvartalet, vilket innebär att bensin- och dieselbilar nu är tillbaka som den dominerande drivmedelskategorin.
Newsworthy konstaterar att försäljningen av laddbara bilar i landet har ökat kraftigt senaste åren men utvecklingen stannade av i slutet av 2023 och i början av 2024.
I november 2022 slopade regeringen elbilsbonusen, men effekten av den har dröjt på grund av långa leveranstider, enligt Newsworthy. Höga räntor och inflation är också något som antas påverka.
Både antalet nya elbilar och andelen har minskat. Istället har de ofta billigare laddhybriderna fått ett uppsving. I Västerbotten registrerades 234 elbilar och 199 laddhybrider under kvartalet.
Stockholm drar upp snittet när det gäller andel laddbara bilar då många leasingföretag finns där. Sammantaget var 53 procent av alla nya bilar i landet laddbara första kvartalet.
Lägst intresse för laddbart i Norranområdet finns i Malå med 20 procent av nyregistrerade bilar. I Norsjö var 40 procent av nya bilarna laddbara. I Skellefteå var motsvarande siffra 41. I Nordmaling däremot var 75 procent av bilarna som såldes laddbara.