Enorm efterfrågan på elbilar i Skellefteå

Det kan ta allt från någon dag till upp till ett år om man beställer en elbil i Skellefteå. Intresset är enormt stort enligt bilhandlarna. "Nästan alla bilar som rullar ut har någon elektrifiering", säger Pär Öhlin, säljare på Logart Bil.

"De flesta som kommer in vill prata elbil. "Hur lång är räckvidden?" är den vanligaste frågan. Elbilar är också mycket populära som pendlarbilar" säger säljaren Sofia Lundstedt på Forsbergs Bil.

"De flesta som kommer in vill prata elbil. "Hur lång är räckvidden?" är den vanligaste frågan. Elbilar är också mycket populära som pendlarbilar" säger säljaren Sofia Lundstedt på Forsbergs Bil.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2022-03-07 16:00

Norran har frågat bilhandlare i Skellefteå om intresset för elbilar. Samtliga berättar att efterfrågan på elbilar har ökat mycket under senaste åren. Särskilt under 2021.

– Jag skulle säga att 98 procent av de nybilar vi säljer går på el. Det är extremt mycket, säger Tomas Fransson, säljare på Hammarängens bil.

NV-motor och Bilia flaggar också för över 90 procent.

Andra säljare uppskattar att cirka hälften av bilarna som säljs är rena elbilar och att intresset för någon form av elektrifiering, hybrider, är generellt mycket högt. 

– Folk vill dra sitt strå till stacken när det gäller miljön. Många är nyfikna på elbil och laddhybrid, men man väljer även efter det behov man har, säger Mikael Lindgren, platschef på Bavaria.

– Vissa kunder som reser en del i inlandet känner en osäkerhet kring laddinfrastrukturen där. Intresset för elbilar har ökat explosionsartat sista året. Åtta av tio som kommer till oss visar intresse för elbil eller hybrid, säger Daniel Johansson, Norrlands Bil.

Försäljningschef Peter Melander på Burlin motor konstaterar att de i princip bara säljer hybrider. 

– Vår huvudman har varit restriktiv till elbilar hittills på grund av brist på hållbara batterier så vår försäljning av elbilar är måttlig. Men nu lanseras första elbilen i vår.

Enligt Andreas Anderson, försäljningschef på Bilia, och Tobias Lundgren, vd för Forsbergs bil, har privatleasing av elbilar också en enorm efterfrågan.

– Man får mycket bil för pengarna både när man köper och leasar på grund av klimatstöden, säger Tobias Lundgren.

– Det är stor variation på de som leasar också. Det är alla åldrar, säger Andreas Andersson.

När det gäller transportbilar går majoriteten på fossilbränslen hos återförsäljarna på grund av bristande utbud. Men det finns eltransportbilar hos vissa handlare redan i dag och det är på gång hos flera märken.

undefined
"Alla utom en bil i bilhallen går på el", konstaterar Tobias Lundgren, Forsbergs Bil, när Norran gör ett besök.

Ryktet säger att väntetiderna är långa för elbilar. Enkäten visar att leveranstiderna varierar mycket. Det beror till viss del på bilmärke, men även på modell, önskemål om färg och utrustningsnivå.

Något som saktat ner leveranserna och bidragit till väntetiderna är brist på råvaror av olika slag samt halvledare.

– Halvledarbristen påverkar liksom att det säljs många bilar. Fabrikerna går på högvarv, säger Erik Eriksson, försäljningschef på Bilbolaget.

– För något år sedan hade vi mycket kortare leveranstider och vi hade alltid bilar hemma och på lager, säger Kristoffer Wikberg, säljare på NV-Motor.

– Vi får inte ta hem utställningsbilar eller demobilar. Man prioriterar leveranser till kunder, säger Tomas Fransson.

Men det finns även en förståelse hos kunderna för att det tar tid.

– Folk är rätt medvetna om att det är långa leveranstider. Generellt är leveranstiderna långa idag, men elbilar ligger trots allt hyfsat till, säger Daniel Johansson.

Väntetider

Hammarängens bil 3–4 månader – Opel, Fiat

Norrlands Bil 3–12 månader – Audi, Skoda, Volkswagen, Seat.

Logart Bil 5–6 månader – Ford, Maxus

Bilbolaget cirka 8 månader i snitt – Volvo, Renault och Dacia

Bilia 1–6 månader – Mercedes, Nissan

NV-motor från någon vecka och upp till ett år, i snitt 4 månader – Kia

Bavaria 0–6 månader – BMW

Burlin Motor 4–6 månader – Toyota, Lexus

Forsbergs Bil 3–4 månader – Peugeot, Isuzu, Citroën

Gustafssons Bil 0–6 månader – Mazda, Suzuki, Subaru

Elbilar

En typ av elbilsfordon fanns redan i slutet av 1800-talet. 

De första var en sorts trehjuliga vagnar. 

1881 byggdes en elektrisk vagn som kördes i Paris.

1891 konstruerades en elbil i USA och startade tillverkning. Men den hade kort räckvidd och batterierna hade dålig kvalitet och var tunga.

De blev mer och mer populära tills bensin- och dieselmotorerna tog över, särskilt när den elektriska startmotorn kom.

Med litiumjonbatterier har elbilstillverkningen kommit tillbaka.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!