Norran har frågat bilhandlare i Skellefteå om intresset för elbilar. Samtliga berättar att efterfrågan på elbilar har ökat mycket under senaste åren. Särskilt under 2021.
– Jag skulle säga att 98 procent av de nybilar vi säljer går på el. Det är extremt mycket, säger Tomas Fransson, säljare på Hammarängens bil.
NV-motor och Bilia flaggar också för över 90 procent.
Andra säljare uppskattar att cirka hälften av bilarna som säljs är rena elbilar och att intresset för någon form av elektrifiering, hybrider, är generellt mycket högt.
– Folk vill dra sitt strå till stacken när det gäller miljön. Många är nyfikna på elbil och laddhybrid, men man väljer även efter det behov man har, säger Mikael Lindgren, platschef på Bavaria.
– Vissa kunder som reser en del i inlandet känner en osäkerhet kring laddinfrastrukturen där. Intresset för elbilar har ökat explosionsartat sista året. Åtta av tio som kommer till oss visar intresse för elbil eller hybrid, säger Daniel Johansson, Norrlands Bil.
Försäljningschef Peter Melander på Burlin motor konstaterar att de i princip bara säljer hybrider.
– Vår huvudman har varit restriktiv till elbilar hittills på grund av brist på hållbara batterier så vår försäljning av elbilar är måttlig. Men nu lanseras första elbilen i vår.
Enligt Andreas Anderson, försäljningschef på Bilia, och Tobias Lundgren, vd för Forsbergs bil, har privatleasing av elbilar också en enorm efterfrågan.
– Man får mycket bil för pengarna både när man köper och leasar på grund av klimatstöden, säger Tobias Lundgren.
– Det är stor variation på de som leasar också. Det är alla åldrar, säger Andreas Andersson.
När det gäller transportbilar går majoriteten på fossilbränslen hos återförsäljarna på grund av bristande utbud. Men det finns eltransportbilar hos vissa handlare redan i dag och det är på gång hos flera märken.
Ryktet säger att väntetiderna är långa för elbilar. Enkäten visar att leveranstiderna varierar mycket. Det beror till viss del på bilmärke, men även på modell, önskemål om färg och utrustningsnivå.
Något som saktat ner leveranserna och bidragit till väntetiderna är brist på råvaror av olika slag samt halvledare.
– Halvledarbristen påverkar liksom att det säljs många bilar. Fabrikerna går på högvarv, säger Erik Eriksson, försäljningschef på Bilbolaget.
– För något år sedan hade vi mycket kortare leveranstider och vi hade alltid bilar hemma och på lager, säger Kristoffer Wikberg, säljare på NV-Motor.
– Vi får inte ta hem utställningsbilar eller demobilar. Man prioriterar leveranser till kunder, säger Tomas Fransson.
Men det finns även en förståelse hos kunderna för att det tar tid.
– Folk är rätt medvetna om att det är långa leveranstider. Generellt är leveranstiderna långa idag, men elbilar ligger trots allt hyfsat till, säger Daniel Johansson.
Väntetider
Hammarängens bil 3–4 månader – Opel, Fiat
Norrlands Bil 3–12 månader – Audi, Skoda, Volkswagen, Seat.
Logart Bil 5–6 månader – Ford, Maxus
Bilbolaget cirka 8 månader i snitt – Volvo, Renault och Dacia
Bilia 1–6 månader – Mercedes, Nissan
NV-motor från någon vecka och upp till ett år, i snitt 4 månader – Kia
Bavaria 0–6 månader – BMW
Burlin Motor 4–6 månader – Toyota, Lexus
Forsbergs Bil 3–4 månader – Peugeot, Isuzu, Citroën
Gustafssons Bil 0–6 månader – Mazda, Suzuki, Subaru