I mars 2022 tog Norran senast tempen på bilmarknaden. Då var efterfrågan på elbilar och hybrider stor.
– Nästan alla bilar som rullar ut har någon elektrifiering, sa Pär Öhlin då.
Sedan dess har flera saker hänt som gjort köparna försiktigare. I november 2022 togs klimatbonusen på miljöanpassade bilar bort. Sedan har räntorna ökat, liksom inflationen och människor har fått det tuffare ekonomiskt.
– Försäljningen av nya bilar gick ner en hel del. Vi upplever att man avvaktar med att köpa ny bil, även om behovet finns. Det finns en större försiktighet och man drar på beslutet, säger Pär Öhlin.
Kristoffer Wikberg på NV motor instämmer:
– Det är mindre efterfrågan. Strax före 8 november 2022 var intresset jättestort. Vi hade en månadsförsäljning på en dag. Sedan blev det lugnare under jul och under januari, som man ofta säger är den fattigaste månaden. Därefter ser vi effekterna av lågkonjunkturen. Samtidigt är kronan svag vilket gör produkter och reservdelar dyrare.
Efterfrågan på bilar är låg i hela världen, samtidigt som tillverkningen av komponenter har kommit ikapp efter pandemin. Det har haft en positiv effekt när det gäller leveranstider för elbilar. I mars 2022 kunde man få vänta upp till ett år på vissa bilmärken, enligt Norrans enkät.
– Nu är de betydligt kortare, från leverans omgående till fyra månader som längst hos oss, säger Kristoffer Wikberg.
Samtidigt har begagnatmarknaden fått ett uppsving. Det gäller både bilar med fossila drivmedel och eldrift.
– Intresset är jättestort för begagnat. De flesta köper en diesel- eller bensinbil. Det är stort sug efter laddhybrider och många frågar efter elbilar och hybrider eftersom de är billiga att äga. Samtidigt är de något dyrare att köpa in – men det lönar sig ofta om du äger bilen ett antal år, säger Viktor Lundberg på Niemi bil, som säljer begagnat.
Han berättar att försäljningen är ungefär lika stor med räntorna på tio procent som när de var fyra procent.
– Så fort elbilar och hybrider kommer in så är de högpopulära. Men i regel byter man till en nyare bil, från diesel till diesel eller bensin till bensin. De är fortsatt populära. Elbilarnas höga kostnaderna stoppar upp. Man ser ingen vinst i att gå över till el, säger Pär Öhlin.
Han följer debatten kring elbilsförsäljningen och tror att regeringen behöver komma med ett stimulanspaket då övergången till fossilfria fordon har bromsat in.
Hur ser utbudet ut när det gäller elbilar och hybrider? Får ni in mycket begagnat?
– Ja och nej. Många som privatleasat väljer att köpa loss bilarna. Det minskar utbudet av privatleasingbilar som sedan säljs begagnade. Vi tar tillbaka leasing-bilarna och säljer dem som begagnade. Så är det inte hos alla märken, säger Kristoffer Wikberg.
– Vi har bara en liten del begagnade elbilar och hybrider. Men det kommer in mycket begagnade bilar. Vi har betydligt högre omsättning på begagnat nu än i fjol, säger Pär Öhlin.
– Vi får in mest bensin- och dieselbilar, men andelen elbilar och hybrider ökar hela tiden och vi försöker att alltid ha en bra blandning i lager, säger Viktor Lundberg.
Med ny elteknik behövs även kompetenta tekniker. Både NV motor och Logart bil säger att de har certifierad personal i verkstäderna. Däremot var det problem att få tag i vissa komponenter under pandemin.
Hur är det att få tag i personal?
– Det är svårare att få tag i personal. Det är lite som i Malmberget här numera, att unga väljer att gå skift i fabriken istället, säger Kristoffer Wikberg.
– Vi har sålt elbilar i 2,5 år nu och har lärt oss en del. Jag upplever att det är sällan vi fastnar i problem. Egentligen innebär elbilar en enklare typ av service såvida men inte har problem med ett högspänningsbatteri. Service, underhåll och reparationer tar inte längre tid än tidigare, säger Pär Öhlin.
Hur ska man tänka inför ett köp av en bil med eldrift? Norran kontaktar Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare vid Riksförbundet M, en konsumentorganisation för bilister.
Han säger att man först ska fundera på hur man ska använda bilen.
– Ett ganska vanligt misstag är att man köper en för stor bil för att man ska kunna åka på enstaka långväga semestrar. Då blir elbilen mycket dyr. Man bör välja en bil efter hur den används i vardagen. Många skulle nog köpa en mindre bil då.
Han påpekar också att om man behöver en större bil, en kombi för att på plats med familj eller hund, så är utbudet av elbilar begränsat.
– Då kanske man hellre ska välja en laddhybrid. Det finns också de som skulle spara mer på att köra bensinbil nu när det inte finns en subvention.
Han tillägger:
– Det var väl inte tanken egentligen. Vi skulle ställa om.
Han påpekar att de som främst köper elbilar är de som kan ha förmånsbil eller tjänstebil i tre år. Förmånsvärdet minskas för elbilar med 350 000 kronor eller halva nypriset. Sedan betalar arbetstagaren skatt på det förmånsvärdet.
– Privatpersoner får inte ta del av den kostnadsnedsättningen. Då finns alternativet att köpa begagnat.
Han säger att branschen vittnar om att privatpersoner inte köper elbilar längre. När stödet försvann och räntorna höjdes så blev det även väldigt mycket dyrare att leasa bil.
– Elbilar drabbades särskilt hårt då det är dyrt att låna. Det gör också att utbudet av begagnade elbilar kanske inte blir bättre närmaste åren. Men det är kanske en liten tröst att företag fortfarande köper elbilar på grund av förmånssubventionen.
När det gäller begagnat påpekar Carl-Erik Stjernvall att många oroar sig för en del komponenter som finns i elbilarna.
– Vissa delar kan vara dyra att byta, framför allt batteriet. Då är det viktigt att se till att man har en garanti från biltillverkaren som fortfarande gäller. Det gäller även att vara särskilt uppmärksam på servicehistoriken. Utan komplett historik kan garantierna falla.
Han förklarar att batteriet är dyrt och att det sällan repareras. Det är skillnaden med en förbränningsmotor där man byter delar.
– I de värsta exemplen har batteriet blivit dyrare att byta ut än vad bilen var värd.
Hur är det med räckvidden och begagnade bilar?
– Ofta står det i garantivillkoren att såvida batterierna har över 70 procent i kapacitet kvar så räknas det inte som ett fel. Man får alltså vara beredd på den försämringen. Vissa försäkringsbolag har en fallande skala för elbilar. Hybrider har lite samma problematik.
Han tillägger:
– Men batterierna har visat sig hålla bättre än man förväntat sig.
Nästa del:
De valde elbilar