Intresset för elbilar har minskat

FörsĂ€ljningen pĂ„ elbilar har dalat men intresset för begagnat har ökat. Det vittnar flera bilhandlare om i SkellefteĂ„. "Det skedde en tvĂ€rvĂ€ndning", sĂ€ger PĂ€r Öhlin pĂ„ Logart bil.

PĂ€r Öhlin berĂ€ttar att Ă€ven om privatpersoner Ă€r försiktigare sĂ„ har företag blivit mer intresserade av elbilar.

PĂ€r Öhlin berĂ€ttar att Ă€ven om privatpersoner Ă€r försiktigare sĂ„ har företag blivit mer intresserade av elbilar.

Foto: Ulrika Nohlgren

SkellefteÄ2023-10-25 07:00

I mars 2022 tog Norran senast tempen pÄ bilmarknaden. DÄ var efterfrÄgan pÄ elbilar och hybrider stor.

– NĂ€stan alla bilar som rullar ut har nĂ„gon elektrifiering, sa PĂ€r Öhlin dĂ„.

Sedan dess har flera saker hÀnt som gjort köparna försiktigare. I november 2022 togs klimatbonusen pÄ miljöanpassade bilar bort. Sedan har rÀntorna ökat, liksom inflationen och mÀnniskor har fÄtt det tuffare ekonomiskt.

– FörsĂ€ljningen av nya bilar gick ner en hel del. Vi upplever att man avvaktar med att köpa ny bil, Ă€ven om behovet finns. Det finns en större försiktighet och man drar pĂ„ beslutet, sĂ€ger PĂ€r Öhlin.

Kristoffer Wikberg pÄ NV motor instÀmmer:

– Det Ă€r mindre efterfrĂ„gan. Strax före 8 november 2022 var intresset jĂ€ttestort. Vi hade en mĂ„nadsförsĂ€ljning pĂ„ en dag. Sedan blev det lugnare under jul och under januari, som man ofta sĂ€ger Ă€r den fattigaste mĂ„naden. DĂ€refter ser vi effekterna av lĂ„gkonjunkturen. Samtidigt Ă€r kronan svag vilket gör produkter och reservdelar dyrare.

EfterfrÄgan pÄ bilar Àr lÄg i hela vÀrlden, samtidigt som tillverkningen av komponenter har kommit ikapp efter pandemin. Det har haft en positiv effekt nÀr det gÀller leveranstider för elbilar. I mars 2022 kunde man fÄ vÀnta upp till ett Är pÄ vissa bilmÀrken, enligt Norrans enkÀt.

– Nu Ă€r de betydligt kortare, frĂ„n leverans omgĂ„ende till fyra mĂ„nader som lĂ€ngst hos oss, sĂ€ger Kristoffer Wikberg.

Samtidigt har begagnatmarknaden fÄtt ett uppsving. Det gÀller bÄde bilar med fossila drivmedel och eldrift.

– Intresset Ă€r jĂ€ttestort för begagnat. De flesta köper en diesel- eller bensinbil. Det Ă€r stort sug efter laddhybrider och mĂ„nga frĂ„gar efter elbilar och hybrider eftersom de Ă€r billiga att Ă€ga. Samtidigt Ă€r de nĂ„got dyrare att köpa in – men det lönar sig ofta om du Ă€ger bilen ett antal Ă„r, sĂ€ger Viktor Lundberg pĂ„ Niemi bil, som sĂ€ljer begagnat. 

undefined
Laddhybrider gÄr pÄ el i nÄgra mil och pÄ fossilt brÀnsle nÀr batteriet har slut pÄ laddning.

Han berÀttar att försÀljningen Àr ungefÀr lika stor med rÀntorna pÄ tio procent som nÀr de var fyra procent.

– SĂ„ fort elbilar och hybrider kommer in sĂ„ Ă€r de högpopulĂ€ra. Men i regel byter man till en nyare bil, frĂ„n diesel till diesel eller bensin till bensin. De Ă€r fortsatt populĂ€ra. Elbilarnas höga kostnaderna stoppar upp. Man ser ingen vinst i att gĂ„ över till el, sĂ€ger PĂ€r Öhlin.

Han följer debatten kring elbilsförsÀljningen och tror att regeringen behöver komma med ett stimulanspaket dÄ övergÄngen till fossilfria fordon har bromsat in.

undefined
Det finns fortsatt ett intresse för rena elbilar Àven om mÄnga tvekar om att dra pÄ sig höga lÄnekostnader.

Hur ser utbudet ut nÀr det gÀller elbilar och hybrider? FÄr ni in mycket begagnat?

– Ja och nej. MĂ„nga som privatleasat vĂ€ljer att köpa loss bilarna. Det minskar utbudet av privatleasingbilar som sedan sĂ€ljs begagnade. Vi tar tillbaka leasing-bilarna och sĂ€ljer dem som begagnade. SĂ„ Ă€r det inte hos alla mĂ€rken, sĂ€ger Kristoffer Wikberg.

– Vi har bara en liten del begagnade elbilar och hybrider. Men det kommer in mycket begagnade bilar. Vi har betydligt högre omsĂ€ttning pĂ„ begagnat nu Ă€n i fjol, sĂ€ger PĂ€r Öhlin.

– Vi fĂ„r in mest bensin- och dieselbilar, men andelen elbilar och hybrider ökar hela tiden och vi försöker att alltid ha en bra blandning i lager, sĂ€ger Viktor Lundberg.

Med ny elteknik behövs Àven kompetenta tekniker. BÄde NV motor och Logart bil sÀger att de har certifierad personal i verkstÀderna. DÀremot var det problem att fÄ tag i vissa komponenter under pandemin.

Hur Àr det att fÄ tag i personal?

– Det Ă€r svĂ„rare att fĂ„ tag i personal. Det Ă€r lite som i Malmberget hĂ€r numera, att unga vĂ€ljer att gĂ„ skift i fabriken istĂ€llet, sĂ€ger Kristoffer Wikberg.

– Vi har sĂ„lt elbilar i 2,5 Ă„r nu och har lĂ€rt oss en del. Jag upplever att det Ă€r sĂ€llan vi fastnar i problem. Egentligen innebĂ€r elbilar en enklare typ av service sĂ„vida men inte har problem med ett högspĂ€nningsbatteri. Service, underhĂ„ll och reparationer tar inte lĂ€ngre tid Ă€n tidigare, sĂ€ger PĂ€r Öhlin.

undefined
Carl-Erik Stjernvall frÄn Riksförbundet M tipsar om saker att tÀnka pÄ nÀr man köper eldrivna bilar.

Hur ska man tÀnka inför ett köp av en bil med eldrift? Norran kontaktar Carl-Erik Stjernvall, teknisk rÄdgivare vid Riksförbundet M, en konsumentorganisation för bilister.

Han sÀger att man först ska fundera pÄ hur man ska anvÀnda bilen.

– Ett ganska vanligt misstag Ă€r att man köper en för stor bil för att man ska kunna Ă„ka pĂ„ enstaka lĂ„ngvĂ€ga semestrar. DĂ„ blir elbilen mycket dyr. Man bör vĂ€lja en bil efter hur den anvĂ€nds i vardagen. MĂ„nga skulle nog köpa en mindre bil dĂ„.

Han pÄpekar ocksÄ att om man behöver en större bil, en kombi för att pÄ plats med familj eller hund, sÄ Àr utbudet av elbilar begrÀnsat.

– DĂ„ kanske man hellre ska vĂ€lja en laddhybrid. Det finns ocksĂ„ de som skulle spara mer pĂ„ att köra bensinbil nu nĂ€r det inte finns en subvention. 

Han tillÀgger:

– Det var vĂ€l inte tanken egentligen. Vi skulle stĂ€lla om.

Han pÄpekar att de som frÀmst köper elbilar Àr de som kan ha förmÄnsbil eller tjÀnstebil i tre Är. FörmÄnsvÀrdet minskas för elbilar med 350 000 kronor eller halva nypriset. Sedan betalar arbetstagaren skatt pÄ det förmÄnsvÀrdet.

– Privatpersoner fĂ„r inte ta del av den kostnadsnedsĂ€ttningen. DĂ„ finns alternativet att köpa begagnat.

Han sÀger att branschen vittnar om att privatpersoner inte köper elbilar lÀngre. NÀr stödet försvann och rÀntorna höjdes sÄ blev det Àven vÀldigt mycket dyrare att leasa bil.

– Elbilar drabbades sĂ€rskilt hĂ„rt dĂ„ det Ă€r dyrt att lĂ„na. Det gör ocksĂ„ att utbudet av begagnade elbilar kanske inte blir bĂ€ttre nĂ€rmaste Ă„ren. Men det Ă€r kanske en liten tröst att företag fortfarande köper elbilar pĂ„ grund av förmĂ„nssubventionen.

undefined
VÀsterbotten ligger pÄ den nedre halvan nÀr det gÀller andel laddbara fordon.

NÀr det gÀller begagnat pÄpekar Carl-Erik Stjernvall att mÄnga oroar sig för en del komponenter som finns i elbilarna.

– Vissa delar kan vara dyra att byta, framför allt batteriet. DĂ„ Ă€r det viktigt att se till att man har en garanti frĂ„n biltillverkaren som fortfarande gĂ€ller. Det gĂ€ller Ă€ven att vara sĂ€rskilt uppmĂ€rksam pĂ„ servicehistoriken. Utan komplett historik kan garantierna falla.

Han förklarar att batteriet Àr dyrt och att det sÀllan repareras. Det Àr skillnaden med en förbrÀnningsmotor dÀr man byter delar.

– I de vĂ€rsta exemplen har batteriet blivit dyrare att byta ut Ă€n vad bilen var vĂ€rd.

Hur Àr det med rÀckvidden och begagnade bilar?

– Ofta stĂ„r det i garantivillkoren att sĂ„vida batterierna har över 70 procent i kapacitet kvar sĂ„ rĂ€knas det inte som ett fel. Man fĂ„r alltsĂ„ vara beredd pĂ„ den försĂ€mringen. Vissa försĂ€kringsbolag har en fallande skala för elbilar. Hybrider har lite samma problematik.

Han tillÀgger:

– Men batterierna har visat sig hĂ„lla bĂ€ttre Ă€n man förvĂ€ntat sig. 

NĂ€sta del: 

De valde elbilar 

Intresset för elbilar

Under tredje kvartalet 2023 var 50 procent av nyregistrerade personbilar i VĂ€sterbotten laddbara, varav drygt 60 procent var rena elbilar.

I slutet av 2022 var 74 procent av de nyregistrerade bilarna laddbara i hela landet och 63 procent i VĂ€sterbotten.

Effekten av slopandet av elbilsbonusen har Ànnu inte fÄtt fullt genomslag.

Mobility Sweden rÀknar med att 35 procent av nyregistrerade bilar kommer att vara eldrivna 2023 pÄ helÄret.

Intresset sjunker Àven för laddhybrider.

KĂ€lla: Newsworthy

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!