Ännu ett försök att montera Blå bron

Natten mot onsdagen gjordes ännu ett försök att montera tillbaka den trasiga delen av gångbron i Skelleftehamn. Förra gången detta pådrag gjordes fick det avbrytas på grund av att brodelen var för lång.

Järnvägsleden var avstängd från midnatt natten mot onsdagen, och här har lyftet kommit igång.

Järnvägsleden var avstängd från midnatt natten mot onsdagen, och här har lyftet kommit igång.

Foto: Svevia

Skelleftehamn2024-04-03 10:30

Förra försöket gjordes i mitten av februari, och sedan dess har brodelen kapats något på en sida. Nu planerades alltså ett nytt försök, och det var aviserat i god tid att Järnvägsleden skulle vara helt avstängd under fem timmar. 

Platschefen på Svevia, Samuel Larsson, meddelar att arbetet denna gång gick som planerat. Strax före 03.00 i natt skickade han över ett knippe bilder till Norran där det framgår att lyftet gick bra och att brodelen låg på plats. 

”Monteringen har gått bra och nu återstår en del jobb innan bron kan börja användas”, hälsar han.

Gång- och cykelbron är alltså avstängd även framöver ett tag.

undefined
Lyftet gjordes av en mobilkran som stod mitt på Järnvägsleden.

Historien om bron har varit lång och snårig. Det började med att en lastbil körde med flaket uppe och skadade bron. Det var 26 januari 2023. Därefter inleddes en diskussion om bron ens skulle återskapas, eller om den borde rivas. Så småningom kom beslutet att den skulle renoveras och den trasiga delen fördes till en firma i Piteå som gjorde jobbet. Det var klart i slutet av augusti 2023. 

Sedan började en lång väntan på en stor byggnadsdetalj som skulle transporteras från hamnen och till bygget på Northvolt. Den var större än brons höjd och därför skulle transporten få göras före. Dock ändrades dessa planer till slut, och byggdelarna till Nortvolt ska komma i mindre bitar som man inte behöver ta hänsyn till. Denna information fastnade någonstans på vägen och det tog lång tid innan både Trafikverket och Skellefteå kommun hade full koll. 

Slutet på historien var tänkt att skrivas den 21 februari 2024 då den trasiga brodelen skulle monteras tillbaka. Men försöket misslyckades, eftersom sidan där lastbilen hade kört in i bron fortfarande var för lång. Differensen var sex centimeter.

– Det är någon form av mätfel som entreprenören har gjort, och rent ekonomiskt kommer det extra arbetet att falla på dem, säger Sam Koski på Trafikverket som ansvarar för det här ärendet.

– Grundkostnaden för renoveringen kommer i slutänden att falla på försäkringsbolaget som lastbilen hade, tillägger han. 

Nu är alltså ordningen i stort sett återställd. Det fattas efterarbete som enligt tidigare beräkningar kan ta cirka 14 dagar.

Sedan kan gång- och cykeltrafiken ta den efterlängtade genvägen. 

undefined
Nu blir det spännande. Ska brons längd stämma denna gång?
undefined
Ja, denna gång gick allt bra, och nu är bron på plats, men är inte öppnad än.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!