Redan tidigt på onsdagsmorgonen fick Norran tips om att bron inte var monterad, vilket hade planerats att göras under natten. I det läget visste trafikverkets projektledare Sam Koski inget, och sade att han utgick från att monteringen fungerat.
Senare på förmiddagen har han dock fått besked från de ansvariga på bolaget Svevia som ansvarar för lyftet och monteringen.
– De lyfte bron som planerat och skulle ställa den på plats, men brodelen passade inte i hålet. Den var för lång.
Delen visade sig vara sex centimeter för lång på sidan som är mot Skelleftehamn, medan sidan i riktning mot Skellefteå passade precis.
– När olyckan skedde körde en lastbil in i bron från Skelleftehamnshållet, och då töjdes stålet ut. Nu under reparationen har detta kompenserats och det har gjorts noggranna mätningar så att längden skulle återgå till den rätta när bucklan hade rätats ut. Så det är obegripligt hur detta kunde bli fel, säger en besviken Sam Koski.
– Jag trodde verkligen att det här ärendet skulle bli klart nu. Men det har som gått troll i den här bron. Det är ofantligt olyckligt att vi inte kunde slutföra.
– När felet upptäcktes lyftes bron ner igen och lades tillbaka på trailern. Den kördes till en plats i Skellefteå där överskottet av stål ska kapas bort.
– Den behöver inte tas tillbaka till verkstaden i Piteå för den åtgärden, utan går nog göra utomhus i Skellefteå.
Sam Koski kan inte säga när det görs ett nytt försök att montera. Det ska göras så snart som möjligt, men vägavstängningen måste aviseras i en viss tid före, eftersom Järnvägsleden blir helt avstängd för tung trafik och det inte finns några alternativa vägar att ta sig förbi.
– Eftersom jobbet görs på natten hoppas vi på minimala störningar.