Än jobbas det med pĂ„lbron över Ă€lven

Det fattas ett 10-tal meter innan pÄlbron över Àlven Àr klar. Först dÄ kan arbetena med KarlgÄrdsbron komma igÄng ute i vattnet. Kommunens projektledare Àr inte sÄ orolig över sjÀlva bygget, men dÀremot över ökade kostnader.

Arbetsplatsen sett frÄn norr. HÀr syns tydligt att pÄlbron ligger pÄ vÀnster sida i början, för att sedan vÀxla plats till höger.

Arbetsplatsen sett frÄn norr. HÀr syns tydligt att pÄlbron ligger pÄ vÀnster sida i början, för att sedan vÀxla plats till höger.

Foto: Yvonne Rönngren

SkellefteÄ2022-05-27 07:40

Det har gÄtt ett halvÄr sedan Norran besökte bygget och trÀffade Karin Degerfelt i bitande kyla. Det var första gjutdagen, och det gjordes fundament till brostöd tvÄ pÄ södra sidan. Det stÄr pÄ land.

Vad som sedan hĂ€nde var att detta fundament visade sig ha blĂ„sor. En utredning om defekterna ska försĂ€mra hĂ„llfastheten pĂ„gĂ„r fortfarande. 

– Laboratoriet ska frysa och tina 60 gĂ„nger för att efterlikna vĂ€drets vĂ€xlingar. Det kommer att ta tre mĂ„nader att fĂ„ svar.  

Hon sĂ€ger att kommunen hade en av sina konsulter dĂ€r pĂ„ gjutdagen. Nere i formen höll man den stipulerade temperaturen om minst fem plusgrader. 

Karin Degerfeldt Àr ansvarig för bygget pÄ SkellefeÄ kommun.
Karin Degerfeldt Àr ansvarig för bygget pÄ SkellefeÄ kommun.

Under vÀntetiden har Kauno Tiltai byggt en form för att gjuta pelare ovanpÄ fundamentet. De chansar alltsÄ pÄ att det ska klara kontrollerna.

– Det Ă€r deras val, och vi hoppas att det Ă€r rĂ€tt. Även om det skulle vara vissa brister i betongen sĂ„ ska fundamentet mest troligt inte rivas. IstĂ€llet kan det förbĂ€ttras genom att man injicerar nĂ„got hĂ„llbart material eller att man spacklar igen sprickor utifrĂ„n. 

Vad som ocksĂ„ har pĂ„börjats Ă€r det tredje fundamentet, det ligger strax vid Ă€lvskanten. DĂ€r har man pĂ„lat ner till fast mark och ska börja med gjutningar. 

NĂ€r vi pratar om bygget sĂ„ Ă„terkommer Karin Degerfeldt ofta till att byggmetoderna Ă€r Kauno Tiltais val. De Ă€r totalentreprenör och ska i princip sköta rubbet. 

Fast kommunens personal Àr med ÀndÄ. TvÄ anstÀllda pÄ kommunen och sex teknikkonsulter ingÄr i bestÀllarens kÀrntrupp. Konsulterna Àr experter pÄ trÀbroar, betongbroar och geoteknik.

Som Norran tidigare berĂ€ttat har det beviljats extra pengar för att anlita egna konsulter. 

– Vi visste inte frĂ„n början hur mycket vi skulle behöva följa arbetet, men nu ville vi utöka. 

Kauno Tiltai har sex egna anstĂ€llda i SkellefteĂ„ som leder bygget. I övrigt anlitas underentreprenörer. 

– Vi tyckte tidigare att de hade för snĂ€v organisation och nu har de utökat med en person.

– Vad vi sĂ€rskilt har krĂ€vt Ă€r att de ska ha ordning pĂ„ sina underleverantörer, och de har inte fler Ă€n tre led. 

Det har gjorts pÄlbro Àven runt de stÀllen dÀr KarlgÄrdsbrons fundament ska göras. De tvÄ grÀvmaskinerna jobbar vid varsitt sÄdant stÀlle.
Det har gjorts pÄlbro Àven runt de stÀllen dÀr KarlgÄrdsbrons fundament ska göras. De tvÄ grÀvmaskinerna jobbar vid varsitt sÄdant stÀlle.

I vintras var myndigheterna till byggplatsen pĂ„ razzia och Arbetsmiljöverket anmĂ€rkte pĂ„ att det inte fanns fallskydd frĂ„n den pĂ„lbro som dĂ„ hade pĂ„börjats. 

– Vi hade pĂ„pekat det sjĂ€lva flera gĂ„nger. Efter den hĂ€ndelsen har det varit smĂ€rre anmĂ€rkningar som vi haft kring arbetsmiljö och ordning. 

NÀr bolaget blev stoppat frÄn att bygga pÄlbron blev det en tids stiltje. Men nu jobbar sig arbetslaget ut pÄ Àlven frÄn bÄda hÄll.

Under islossningen kom ett isflak och rubbade en pĂ„le pĂ„ bron som fick rĂ€tas upp igen. Annars har Karin inte hört att det varit problem kring is och vĂ„rflod. 

PÄlbron ska bÀra tunga fordon och dÀrför mÄste den vara rejÀl. Dessa stockar ska lÀggas ut som brobana.
PÄlbron ska bÀra tunga fordon och dÀrför mÄste den vara rejÀl. Dessa stockar ska lÀggas ut som brobana.

PĂ„lbron görs av stĂ„lpĂ„lar som slĂ„s ner till fast mark, och sjĂ€lva brobanan Ă€r av tjocka stockar.  

Den byggs delvis uppströms och delvis nedströms den blivande KarlgĂ„rdsbron. Det var bottenförhĂ„llandena som avgjorde placeringen.  

NĂ€r pĂ„lbron Ă€r klar kan fordon köra ut pĂ„ Ă€lven, och dĂ„ kan man börja med bygget av sjĂ€lva bron. DĂ€r de sju brostöden ska byggas börjar man med att spĂ„nta, sedan slĂ„s det ner stĂ„lpĂ„lar till fast mark, och dĂ€refter gjuter man fundament.  

NĂ€r vi trĂ€ffas och tittar ut över bygget Ă€r det fredag, och ser vĂ€ldigt lugnt ut. Men Karin tycker att det ser ut som en vanlig dag. 

– Det jobbar max 25 personer pĂ„ arbetsplatsen, alla yrkeskategorier sammanlagt. 

Karin Degerfeldt har tidigare sagt att Kauno Tiltai hade en mycket optimistisk tidsplan, de trodde att bron skulle stĂ„ klar nu före jul. 

– Sedan insĂ„g de att de behövde tiden till augusti 2023, som Ă€r avtalat slutdatum. Senaste nytt Ă€r att de bara tror att de hinner sjĂ€lva bron till dĂ„. SĂ„ vi har godkĂ€nt att de fĂ„r göra kringjobben vĂ„ren 2024, bland annat att riva pĂ„lbron.

GrÀvmaskinerna slÄr ner pÄlar till fast mark, och ovanpÄ lÀggs sedan balkar och stockar.
GrÀvmaskinerna slÄr ner pÄlar till fast mark, och ovanpÄ lÀggs sedan balkar och stockar.

Mycket av förseningen beror pĂ„ just denna pĂ„lbro. Kauno Tiltai hade frĂ„n början tĂ€nkt bygga frĂ„n pontoner. DĂ„ behöver man ett djup pĂ„ 1,2 meter och de hade fĂ„tt veta att Ă€lven som grundast kan vara en meter. 

– En entreprenör har rĂ€tt att vĂ€lja billigaste produktionsmetod, och det var inte tillrĂ€ckligt stort fel av dem eftersom djupet stĂ€mmer ganska vĂ€l. DĂ€rför kommer kommunen att pĂ„verkas ekonomiskt av pĂ„lbron, frĂ€mst för att bygget tar lĂ€ngre tid och dĂ„ blir det kostnader Ă€ven för oss. 

FrÄgan Àr dÄ om Karin Degerfeldt kÀnner sig orolig i rollen som kommunens ansvariga?

– Nog blir det en viss oro nĂ€r det ska jobbas ute i vattnet, det Ă€r ett riskfyllt arbete.  

– Men mera oro kĂ€nner jag för de ökade priserna. De har ökat pĂ„ grund av ökade rĂ„varupriser och nu ocksĂ„ pĂ„ grund av kriget. Alla kostnadsökningar som inte gick att förutse nĂ€r avtalet skrevs fĂ„r lĂ€ggas pĂ„ bestĂ€llaren. Men prognosen Ă€r att vi ska klara oss inom de 300 miljoner som Ă€r budgeterade. 

Kauno Tiltais bud för att göra jobbet var 203 miljoner kronor, sĂ„ det finns alltsĂ„ 97 miljoner att anvĂ€nda till ökade kostnader. 

SĂ„ ska den slutliga bron se ut.
SĂ„ ska den slutliga bron se ut.

Det hÀr var tÀnkt att bli det andra reportaget nÀr Norran besöker bygget. Men Kauno Tiltai har meddelat att de inte vill ha medier pÄ arbetsplatsen och dÀrför trÀffar vi kommunen utanför grinden.

– De sĂ€ger att det Ă€r en sĂ€kerhetsfrĂ„ga.

Flera gĂ„nger nĂ€r vi skrivit om brobyggarna har vi försökt kontakta bolaget, och sĂ„ Ă€ven denna gĂ„ng. Men de vill inte prata och dĂ€rför blir rapporteringen om dem ensidig. Givetvis hade de annars fĂ„tt berĂ€tta sjĂ€lva om sitt arbete. 

StÀngt för bÄtar

 Under byggtiden kommer Ă€lven att vara avstĂ€ngd för alla typer av bĂ„ttrafik. Tidigare var det tĂ€nkt att en smalare passage skulle vara öppen.

– Kauno Tiltai har nu meddelat att de behöver stĂ€nga av hela Ă€lven för passage. De hĂ€nvisar till sĂ€kerheten, sĂ€ger Karin Degerfeldt.

– Det Ă€r sĂ„ klart trĂ„kigt för friluftslivet. Men det Ă€r viktigt att ingen utsĂ€tts för onödiga risker eller kommer till skada, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!