Gjutningen har börjat på Karlgårdsbron

Nu gjuts det första fundamentet för Karlgårdsbron. "Det är en milstolpe i projektet", säger Karin Degerfeldt som är kommunens ansvariga chef för bygget.

Här görs de två första fundamenten för Karlgårdsbron. Det närmaste är extra brett, det beror på att den även ska bära en gång- och cykelväg. Över bron ska gång- och cykelvägen hänga på utsidan, så där behövs inga extra stöd.

Här görs de två första fundamenten för Karlgårdsbron. Det närmaste är extra brett, det beror på att den även ska bära en gång- och cykelväg. Över bron ska gång- och cykelvägen hänga på utsidan, så där behövs inga extra stöd.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2021-11-25 07:00

När hon i tisdags guidade Norran på byggplatsen var det den allra första dagen för gjutning. Betongbilar ska nu rulla i skytteltrafik i drygt ett halvår. De totalt elva stöden för bron ska gjutas under vinter, vår och försommar. 

Arbetena började med de två markstöden på södra sidan av älven. De står på land, och kommer till ganska stora delar att vara nedgrävda i marken. 

De enda som kommer att lägga märke till dem i framtiden blir nog folk som promenerar längs älven, för gångvägen ska gå i en liten kurva här under bron.

I februari-mars ska man börja med fundament nummer tre som placeras precis på älvskanten, och därefter är det dags att ge sig ut på älven.

Inför jobbet ute i vattnet görs en pålbrygga som ska gå längs hela brobygget. Det arbetet har redan börjat. Flera pålmaskiner finns på plats och det ligger stora lager järnpålar på land som ska slås ner i älvsbottnen.

På denna brygga/bro ska betongbilar och andra transporter sedan köras när man bygger i älven. Tyngsta fordon som ska ge sig ut är den stora kran som ska lyfta brodelar. 

– Pålbryggan är dimensionerad för att klara vårfloden, säger Karin.

undefined
Här är fundament nummer två, som blev det första att gjutas. Arbetet började i tisdags. I bakgrunden Karlgård.

Vi ser på håll att rivningen av Abborrens vattenverk fortfarande pågår på norra sidan.

– Det hade tjockare väggar än som framgick av ritningarna. Därför tar rivningen någon månad längre än beräknat, och blir klar i januari, säger Karin Degerfeldt. 

– Anledningen till att vi lade rivningen av Abborrverket i samma entreprenad som bron var just detta; att två entreprenörer inte ska behöva vänta på varandra. Nu styr Kauno Tiltai själva över sin tid. 

När Abborrverkets sista rester är borta ska det byggas fundament även från norr. 

– Enligt nuvarande plan ska det arbetet inledas i februari. 

undefined
Varje dag kollas så att vattnet inte grumlas för mycket, det ska göras från båten. I bakgrunden ser man sista rycket vid Abborrverket samt att en pålmaskin börjat jobba för norra fästena.

Tidsplanerna i bygget har ändrats flera gånger.

– De hade en väldigt optimistisk syn och hade som första tanke att vara klara vid nyår 2022–2023. Men nu har de insett att vår plan är mera realistisk så nu jobbar de för att vara klara hösten 2023, säger Karin Degerfeldt. 

Kauno Tiltai är ett lettiskt bolag och har aldrig byggt så långt norrut.

– Vi har betonat hur mycket snö som kan komma och hur tufft det kan bli. De tycker att vi beskriver stan som att den är i Sibirien, men det är bättre att vara förberedd, tycker Karin.

Cirka 25 personer från Kauno Tiltai eller underentreprenörer jobbar nu på bygget. 

Norran har tidigare berättat att bron riskerar att bli dyrare än väntat på grund av ökade virkespriser. Karin Degerfeldt säger att det inte finns något nytt att rapportera och att Kauno Tiltai ännu inte har ställt några formella krav. 

undefined
Så ska de två fundamenten se ut när de är klara och bär upp bron.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!