Under vinjetten ”Växande Skellefteå/brottsligheten” berättar Norran om de negativa följderna med industri– och byggboomen i Skelleftebygden.
Vid årsskiftet fanns cirka 3000 gästarbetare på plats i Skellefteregionen och i dag kan Norran redogöra för en lång rad misstänkta brott med koppling till denna grupp.
Skelleftepolisens statistik för år 2022 visar att nästan var tredje förare som greps misstänkt för rattfylleri – 22 av 73 förare – var en utländsk medborgare.
En genomgång som Norran gjort av ett stort antal förundersökningar visar också att det uteslutande handlar om personer som tillfälligt bor och arbetar i Skellefteregionen som åtalats och dömts för rattfylleribrott – och att det inte är turister på tillfälligt besök.
Samtliga gästarbetare som begått rattfylleribrott har inte dömts i tingsrätten, det förekommer också fall av strafföreläggande.
En förutsättning för ett strafföreläggande är att den som misstänks för brottet har erkänt det, antingen omedelbart eller inom en viss angiven tidsperiod. Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser.
Lars Persson vid Skelleftepolisen har arbetat som polis i 40 år. Han har i många år noggrannt följt brottsstatistiken för lokalpolisområde Skellefteå.
– Sådana här årssiffror kring rattfylleriärenden har vi aldrig tidigare sett i Skellefteå, att antalet rattfylleriärenden under fjolåret i Skellefteå visar att nästan var tredje rattfyllerist var en utländsk medborgare. Givetvis är förklaringen den stora bygg- och industrisatsningen i regionen. I huvudsak handlar det om gästarbetare, totalt har vi elva olika nationaliteter, säger han.
– Bilfärderna har inneburit flera singelolyckor, varav några med mycket allvarliga personskador som följd. Genomgående har också bilförarna erkänt brott i polisförhör, vid häktningsförhandlingar eller vid rättegångarna, fortsätter Lars Persson.
En sak som är slående är den mycket höga promillehalten hos förarna, allt mellan 1,5 och upp till ofattbara 4,08.
Varför är gästarbetarna så överrepresenterade i statistiken?
– Jag håller med om att detta sticker ut och jag har inga tydliga svar. Men att det finns lagstiftning i andra länder där en högre promillehalt tillåts kan förstås bidra, likaså att det kan finnas attityder och högre acceptans att köra i berusat tillstånd i vissa av de här kretsarna. De många rattfyllerikörningarna är något som vi inom polisen är mycket oroliga över.
Varför det?
– De här förarna riskerar både det egna och andras liv. Vid en av olyckorna ådrog sig en passagerare livshotande skador. Vi ser ju också att trafikflödet har ökat i Skellefteå till följd av samhällsutvecklingen. I sin tur har det inneburit att vi riktat insatser för att upptäcka de här brotten, och det är ett arbete som fortgår, säger Lars Persson.
Norrans granskning av förundersökningarna visar en förändring hur dessa rattfyllerister på senare tid har upptäckts – och möjligen hur bilförarna försöker komma undan polisens kontroller.
Under 2021 och början av 2022 stoppades flera berusade förare på väg hem från nattliga krogbesök i Skellefteå, som avslöjades genom vingliga bilfärder och där det ofta fanns flera arbetskamrater i bilarna.
Men på senare tid har rattfylleriresorna hem från krogen varit mer sällsynta, åtminstone som polisen har upptäckt och som slutat med åtal och rättegång.
Istället har rattfyllerifärderna ofta avslöjats genom singelolyckor på dag- eller kvällstid där allmänheten flera gånger slagit larm till polisen.
Ett skräckexempel berättade Norran om häromveckan, att en gästarbetare inom loppet av fem dagar körde bil i Skellefteå med en promillehalt alkohol i blodet på 3,5 respektive 4,08.
Det ska jämföras med att gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille alkohol i blodet (0,2 promille är den lägre gränsen).
Har de här förarna anpassat sig till hur Skelleftepolisen arbetar ute på fältet för att komma undan?
– Jag kan inte ge ett säkert svar men rimligen borde det ha spridits i dessa kretsar om alla tillfällen förra vintern när ett flertal rattfyllerister greps på väg hem från krogbesök. Följden blev i flera fall såväl fängelsestraff som att den enskilde förlorade sitt arbete, svarar Peter Enmark.
Här är några exempel på rattfylleri-ärenden under 2022 i Skellefteå där det slutat med åtal och rättegång för gästarbetare:
• En 23-årig man har dömts för grovt rattfylleri till en månads fängelse. När han greps av polisen på Järnvägsleden i Skelleftehamn hade han 1,12 promille alkohol i blodet. ”Han har uppgivit att han tidigare detta år lagförts för rattfylleribrott i hemlandet och då förlorat körkortet”, påpekas i domen.
• Den 15 december greps en 34-årig man på Fäbodgatan i Skellefteå. Provtagning visade att han hade 1,44 promille alkohol i blodet. Polisen hade inledningsvis stora problem med att få stopp på föraren. ”Han var kraftigt berusad och i fordonet fanns både öppnade och oöppnade ölburkar”, påpekas i polisrapporten.
• Samma dag greps en 34-årig gästarbetare efter att han nattetid kört av vägen på E4 utanför Skellefteå. Provtagning visade att mannen hade 1,52 promille alkohol blodet.
Kort därefter hölls rättegången där 34-åringen erkände det grova rattfylleriet. Det framkom att han sedan i höstas utreds för liknande trafikbrott på flera andra platser i Sverige.
Rättskedjan i Skellefteå har de senaste månaderna även fått arbeta med ett flertal polisutredningar med annan, misstänkt brottslighet med koppling till utländska gästarbetare.
• Den 10 december gick en 40-årig man till våldsam attack mot en arbetskamrat med en tallrik när de befann sig i deras gemensamma bostad i ett samhälle utanför Skellefteå. Brottsoffret ådrog sig omfattande huvudskador.
• I slutet av november åtalades en 40-årig man sedan han gripits av Tullen på Arlanda misstänkt för dubbla fall av smuggling av dopingpreparat samt införsel av 62 sprutor och ett stort antal kanyler. I förhör berättade mannen att han skulle arbeta i Skellefteå. Han förnekade brott.
Det har också under i början av året väckts åtal för omfattande skadegörelse-brott och sexuella ofredanden kopplat till gästarbetande män som kommit till Skellefteå för att jobba en kortare eller längre period.