Granskning visar: många rattfyllerier av gästarbetare

Utländska gästarbetare ligger bakom upprepade rattfylleribrott i Skellefteå de senaste månaderna. Det visar Norrans granskning av polisutredningar som hamnat i tingsrätten. Tio olika nationaliteter finns bland de 28 förare som greps för rattfylleri i december.

Mängder med grova rattfyllerier. Åklagare Åsa Jonsson och polisen Peter Enmark kommenterar de senaste månadernas utveckling i Skellefteå kring rattfylleribrott med koppling till utländska gästarbetare, som i flera fall häktats. ”Har personen inte någon fast anknytning till Sverige, bara en tillfällig anställning och att personen förlorar arbetet om denne döms, så finns en överhängande risk att ett straff inte kan verkställas då personen lämnat landet”, påpekar chefsåklagaren.

Mängder med grova rattfyllerier. Åklagare Åsa Jonsson och polisen Peter Enmark kommenterar de senaste månadernas utveckling i Skellefteå kring rattfylleribrott med koppling till utländska gästarbetare, som i flera fall häktats. ”Har personen inte någon fast anknytning till Sverige, bara en tillfällig anställning och att personen förlorar arbetet om denne döms, så finns en överhängande risk att ett straff inte kan verkställas då personen lämnat landet”, påpekar chefsåklagaren.

Foto: Hans Berggren/VK/Polisen

Skellefteå2022-03-04 20:00

Norran har tidigare berättat att många gästarbetare i Skellefteområdet, som jobbar här till följd av omfattande industri- och byggsatsningar, har gripits, anhållits och även häktats för trafikbrott men även andra brott.

I dag kan Norran redogöra för att flera rättsfall som hamnat hos tingsrätten de senaste månaderna har samma gemensamma nämnare: de brottsmisstänkta är utländska medborgare som varit på plats tillfälligt i Skellefteå för att arbeta.

undefined
Ett stort antal utländska gästarbetare har sedan i höstas begärts häktade av åklagare i Umeå. Detta har skett efter misstankar om främst rattfylleribrott men även misshandel och narkotikabrott. I flera fall har den misstänkte häktats, men Skellefteå tingsrätt har också funnit skäl att släppa personer.

• Den 29 oktober döms en 34-årig man till fängelse för innehav av kokain (6,46 gram).

En 40-årig man döms för två fall av misshandel samt olaga hot. Påföljd: en månads fängelse.

En 38-årig man misstänks för grovt rattfylleri samt våld och hot mot tjänsteman den 3 oktober. Han slapp sitta häktad, åtal har ännu inte väckts.

Två män, 18 och 31 år, grips inom en vecka för grovt rattfylleri. Promillehalten: 1,41 respektive 1,45. De döms senare av tingsrätten.

undefined
Ett av trafikbrotten i Skellefteå sent i höstas, där en utländsk gästarbetare anklagades för att ha orsakat skadorna på den andra bilen. Händelsen inträffade i den södra rondellen till Skellefteå.

En 22-årig man grips av polisen i december. Han döms för grovt rattfylleri (promillehalt 1,06) till villkorlig dom och samhällstjänst. 

• Samma månad åtalas en 46-årig man för rattfylleri (0,78 promille) efter en bilfärd på Solbackenområdet. Rättegången har inte hållits.

• Den 23 december döms en 18-åring för grovt rattfylleri (1,41 promille) ett par veckor tidigare. Påföljd: 14 dagars fängelse.

• Den 24 februari döms en 35-årig man för grovt rattfylleri (1,46 promille) som inträffade i december. Påföljd: villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst.

• Den 1 mars åtalas en 31-årig man för grovt rattfylleri (1,48 promille) som inträffade 12 februari i korsningen Kanalgatan/E4.

• Den 2 mars häktades en 35-årig man misstänkt för grovt rattfylleri i Boliden. Åtal väntas den 9 mars.

undefined
Synnerligen nedslående siffror. Lars Persson vid Skelleftepolisen berättar att december var en dyster månad med sammanlagt 28 drog- och rattfyllerister som greps av Skelleftepolisen. ”Det är en unik siffra för Skellefteå som jag hoppas inte ska upprepas”, säger han. Lilla bilden: Norran i fredags om det grova rattfylleriet i Boliden.

Lars Persson vid Skelleftepolisen berättar att december var rekordmörk när det gäller rattfylleribrott i Skelleftebygden.

– Då togs 14 drograttfyllerister och 14 rattfyllerister. Av dessa 28 hade vi tio nationaliteter inklusive svenskar. Det är en unik siffra för Skellefteå som jag hoppas inte ska upprepas. Det har slutat med allt från dagsbot direkt på plats till häktning och rättegång.

– Totalt var det lika många drograttfyllerier, 119 stycken, under 2021 men en ökning från 56 till 68 för rattfyllerier. Dessa brott innebär oerhörda risker ute i trafiken, inte minst för medtrafikanterna. 

undefined
Peter Enmark vid Skelleftepolisen har ett specialansvar för trafikarbete inom lokalpolisområdet. Han ser med oro på de senaste månadernas utveckling. ”Statistiken är dyster vilket också innebär att vi gör riktade insatser för att upptäcka och beivra de många trafikbrotten”, säger han.

Peter Enmark vid Skelleftepolisen har ett specialansvar för trafikarbetet inom lokalpolisområdet.

– Vi har sett en kraftig ökning på senare tid av rattfylleribrott där det varit flera utländska medborgare som misstänkts för brott. Brotten har upptäcks genom tips från allmänheten, poliskontroller och riktade insatser samt trafikolyckor.

Han berättar att Skelleftepolisen fått in många tips om att många av de utländska gästarbetarna ”kör väldigt fort och struntar i stopplikten”.

– Detta har vi jobbat med förebyggande och trygghetsskapande genom bevakning av vägsträckor och korsningar vilket resulterat i flera böter och indragna körkort.

– Under det senaste halvåret har ju samhället i olika steg öppnat upp, och vi ser kopplingar till detta. Vi ser också en dyster utveckling att flera kör hem berusade efter besök på krog eller restaurang, det gäller såväl svenskar som utländska medborgare. Det är något som vi arbetar med att upptäcka genom olika riktade insatser, tillägger Peter Enmark.

undefined
Chefsåklagare Åsa Jonsson påpekar att kunskap och information till de utländska gästarbetarna i Skellefteå är väldigt viktigt: ”Men det är en stor utmaning för polisen och arbetsgivarna med tanke på att det är så många arbetare och den stora omsättningen av personal”.

Chefsåklagare Åsa Jonsson bekräftar bilden att åklagarna ofta de senaste månaderna kopplas in efter att utländska gästarbetare gripits efter främst rattfylleribrott i Skelleftetrakten.

– Det är de grova rattfyllerierna som sticker ut. Vi måste göra en individuell bedömning i varje fall, främst hur stor flyktfaran är. Men har personen inte har någon fast anknytning till Sverige, bara en tillfällig anställning och att personen kanske förlorar arbetet om denne döms för ett grovt rattfylleri, så finns en överhängande risk att ett straff inte kan verkställas då personen lämnat landet.

Åsa Jonsson tillägger:

– Jag är övertygad om att gästarbetarna vet att det är olagligt att köra bil med alkohol i kroppen. Men man vet kanske inte att normalstraffet för grovt rattfylleri är fängelse, och vilka konsekvenser det kan få för den enskilde.

undefined
Lagman Christel Lundmark, Skellefteå tingsrätt, har de senaste månaderna sett en ökning av trafikmål i domstolen. ”Och befolkningsökningen i Skellefteå förväntas på sikt generera såväl civilrättsliga – alltså fordringsmål och familjerättsliga mål – som straffrättsliga mål”, påpekar hon.

Lagman Christel Lundmark, Skellefteå tingsrätt:

– I somras trädde ny lagstiftning i kraft som ger möjlighet att hålla gemensam häktnings- och huvudförhandling. En sådan gemensam förhandling används enbart vid enkla brott som kan utredas mycket snabbt, till exempel rattfylleribrott begånget av en utländsk medborgare på tillfälligt besök i Sverige.

– Tingsrätten har under hösten 2021 tillämpat nämnda lagstiftning och bedömer att fler personer misstänkta för bland annat grovt rattfylleri har begärts häktade på grund av flyktfara. Även om dessa mål ska hanteras skyndsamt har inte domstolens verksamhet påverkats i någon större utsträckning, fortsätter Christel Lundmark.

Hur ser du på läget idag och framöver?

– Vid den omvärldsanalys som vi kontinuerligt gör, bland annat med andra i rättskedjan, tar tingsrätten hänsyn till de stora företagsetableringarna och den ökande befolkningen. Den stora mängd arbetskraft som kommit till Skellefteå bedöms hittills ha genererat en viss större mängd trafikbrottslighet, men har i övrigt inte påverkat inflödet av mål.

undefined
”Det här är ett agerande som inte kan försvaras på något sätt. Uppförandekoden sträcker sig längre än att bara följa lagen, och inkluderar att bete sig professionellt i alla lägen. Följer man inte detta riskerar man att avvisas från arbetsplatsen”, säger Anders Thor på Northvolt angående att många med koppling till olika underentreprenörer misstänks för trafikbrott.

Norrans genomgång av rättsfallen visar att de flesta av de brottsmisstänkta har koppling till olika underentreprenörer till Northvolt.

– Sätter man sig onykter bakom ratten fattar man ett beslut som hotar andra människors liv, som aldrig kan ursäktas. Det finns över 2000 personer som arbetar för våra leverantörer på hela industriområdet i Skellefteå. Den överväldigande majoriteten beter sig väldigt professionellt, men sådant här beteende drabbar alla, säger Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt.

Hur jobbar Northvolt med det här?

– I de kontinuerliga dialogerna med polisen har de framhållit att de inte ser företagen som ansvariga för vad enskilda individer gör utanför arbetstid. Men vi ser ändå att vi som beställare kan hjälpa till i det förebyggande arbetet och genom att vara en hård kravställare. Vi har en strikt alkohol-, drog- och uppförandekod som omfattar alla som arbetar på industriområdet, oavsett vilket företag man är anställd i. Dessa gås igenom med arbetsledaren när man påbörjar arbetet och ska påminnas om kontinuerligt.

Northvolt/förebyggande

Anders Thor berättar att det genomförs löpande kontroller för alkohol och narkotika bland personal på industriområdet.

– Då kan upptäcka personer som har problem med alkohol innan de sätter sig bakom ratten eller utgör fara för sina medarbetare. Vi har en löpande dialog med polisen och andra myndigheter, inte minst om trafikkontroller för onykterhet och fortkörning på vägar till och från Northvolt. Det viktigaste är dock att cheferna på de ansvariga företagen tidigt ser vilka som är i riskzonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!