43-åringens svar om de grova trafikbrotten

En efter en har de gripits av Skelleftepolisen och ställts inför rätta. Norran berättar i dag om gästarbetarna som kör berusade i trafiken, deras svar på anklagelserna – och det unika rättsfallet där en 43-åring döms till fängelse efter att ha kört bil med en promillehalt långt över 3,0 vid två tillfällen inom fem dagar.

Det dystra rekordet inom Skellefteås brottshistoria. När en privatperson stoppade den 43-årige gästarbetaren i Anderstorpsrondellen innebar det första av två grova rattfylleribrott inom fem dagar – och där promillehalten långt överskred 3,0 promille. Advokat Jens Nyström medverkade vid rättegången. Norran berättar idag om gästarbetarnas svar i samband med de senaste årens häktningar och rättegångar.

Det dystra rekordet inom Skellefteås brottshistoria. När en privatperson stoppade den 43-årige gästarbetaren i Anderstorpsrondellen innebar det första av två grova rattfylleribrott inom fem dagar – och där promillehalten långt överskred 3,0 promille. Advokat Jens Nyström medverkade vid rättegången. Norran berättar idag om gästarbetarnas svar i samband med de senaste årens häktningar och rättegångar.

Foto: Hans Berggren

Skellefteå2023-05-18 19:00

Det är onsdag morgon: 43-åringen som greps två gånger inom loppet av fem dagar i Skellefteå med närmast ofattbara promillehalter alkohol i blodet står inför rätta vid Skellefteå tingsrätt.

Solen gassar in genom domstolens fönster, rättegången kallas för ”unik” av åklagaren och den åtalade försöker förvandla en sexpack mellanöl till något av det starkaste han druckit i sitt liv.

undefined
Vid upprepade tillfällen de senaste två åren har det hållits rättsliga prövningar vid Skellefteå tingsrätt mot utländska gästarbetare som åtalats för grova trafikbrott.

Den 5 april hade han 3,32 promille alkohol i blodet, den 10 april var promillehalten 3,45. För de allra flesta vuxna skulle en sådan promillehalt innebära medvetslöshet och akut sjukvård.

43-åringen erkänner första åtalspunkten som gäller den 5 april. Tack vare en rådig privatperson, som satte stopp för rattfyllerifärden i Anderstorprondellen genom att lindrigt preja fast 43-åringens bil, kunde det grova trafikbrottet avslöjas.

– När jag öppnade bildörren var han väldigt borta, mer eller mindre lealös, beskriver vittnet på plats i rättssalen.

Även vid den andra rattfyllerifärden är det privatpersoner som slår larm om 43-åringens färd från Stora Coop-parkingen och västerut mot Sörböle. Vittnena följer efter och larmar polisen som är plats knappt en minut efter att rattfylleristen avslutat bilfärden.

43-åringen förnekar att han kört bilen, att han enbart satt i förarsätet enbart för att han skulle fixa värmen i bilen. Men bevisningen är så robust att till och med mannens advokat Jens Nyström medger i slutpläderingen att hans klient ”är överbevisad i skuldfrågan”.

undefined
Den 43-årige mannen greps i Anderstorpsrondellen efter en insats av en privatperson, som följde efter den kraftigt berusade föraren. ”Han var lealös”, var vittnets beskrivning av mannen bakom ratten.

Åklagare Anna Almqvist kallar rättsfallet för ”unikt” och hänvisar till att samma bilförare greps inom loppet av fem dagar med promillehalter en bra bit över 3,0:

– Det gränsar till lagtrots att redan efter fem dagar – han begärdes häktad första gången – på nytt köra bil och denna gång med en ännu högre promillehalt.

Att kunna framföra ett fordon under påverkan av sådana höga promillehalter innebär frågor om 43-åringens förhållande till alkohol.

Frivårdens personutredning beskriver ”riskabla alkoholvanor som tyder på en mer omfattande problematik”.

Men 43-åringen vidhåller att han bara druckit runt sex mellanöl i samband med respektive bilfärd, ett påstående som är minst sagt egendomligt.

– Jag hade inte ätit, jag tar med mediciner. Det kanske orsakade den höga promillen, är hans gissning.

Ett par dagar senare kommer domen: tre månaders fängelse för två fall av grovt rattfylleri.

undefined
Lars Persson vid Skelleftepolisen, som har 40 års erfarenhet i yrket, har under ett stort antal år följt brottsstatistiken inom lokalpolisområde Skellefteå. ”Vi har aldrig tidigare haft liknande siffror”, säger han om att nästan var tredje misstänkt rattfyllerist under 2022 var en utländsk medborgare.

Just detta med att 43-åringen förnekar en av fyllerikörningarna tillhör ovanligheterna när det gäller gästarbetarnas grova trafikbrott.

Oftast finns medgivanden vilket kanske inte är konstigt: att gripas vid ratten med hög promillehalt är inte lätt att krångla sig ur.  

Norran avslöjade 21 april att nästan var tredje misstänkt rattfyllerist som Skelleftepolisen grep under 2022 – 22 av 73 förare – var en utländsk medborgare.

– I princip handlar det om gästarbetare i samtliga fall. Sådana här årssiffror kring rattfylleriärenden har vi aldrig tidigare sett i Skellefteå. Bilfärderna har inneburit flera singelolyckor, varav några med mycket allvarliga personskador som följd, berättade Skelleftepolisen Lars Persson.

Han konstaterade också:

– Genomgående har de här bilförarna erkänt brott i polisförhör, vid häktningsförhandlingar eller vid rättegångarna.

undefined
Advokat Jens Nyström lyfte fram olika omständigheter kring den 43-årige gästarbetarens beteende i samband med de dubbla rattfyllerifärderna. Nyström medgav också att 43-åringens påstående, att han inte kört bilen vid ett av tillfällena, motbevisades av åklagarens bevisning.

Det är en bild som bekräftats genom Norrans bevakning av den här brottsligheten de senaste två åren.

Norran har medverkat vid de flesta häktningsförhandlingarna i Skellefteå där åklagaren krävt att rattfylleristerna ska häktas på grund av flyktrisken, ett flertal rättegångar har bevakats kombinerat med genomläsningar av Skelleftepolisens förundersökningar.

Det som varit påtagligt vid häktningsförhandlingarna är hur nedstämda, oroliga och tårfyllda de här männen ofta har varit.

Flera har med gråt i halsen beskrivit hur viktigt det är att få behålla jobbet och inte hamna i fängelse, att lönen inte bara går till den närmaste familjen utan även är en avgörande hjälp till anhöriga i hemlandet. Flera gånger kopplas det ihop med sjuka mor- och farföräldrar.

Man kan sammanfatta följande saker som ofta återkommit hos gästarbetarna: erkänn eller säg åtminstone ”kan varken erkänna eller förneka”, tona ned hur mycket du druckit och vädja känslomässigt till domstolen.

undefined
De två gästarbetarnas rattfyllerifärder inträffade på kort tid samma kväll utanför Skelleftehamn. Den ena körde av vägen med bilen och den andra kom till undsättning – och båda hade en promillehalt kring 1,40.

Här följer några exempel på förarnas egna ord om de grova trafikbrotten:

När en 20-årig man, som grips för grovt rattfylleri i Skellefteå, förhörs den 15 oktober kommenterar han promillehalten på 1,48:

– Det enda jag kan säga är att vi har druckit, jag och min kompis. Vi delade på en liter vodka. Vi pratade och så tog filmen slut, och efter det fick jag en blackout.

Även den 25-årige kamraten grips för grovt rattfylleri samma natt, 1,40 i promillehalt. Han berättar i förhör:

– Jag blev orolig för min kompis som hade krockat, därför körde jag dit. Jag har bott i Skellefteå i två månader, jag kom hit för att hitta jobb och förverkliga mina drömmar.

Den 37-årige gästarbetare som grips av Skelleftepolisen den 6 mars i fjol (1,08 i promille) påpekar i förhör:

– Jag körde därför jag var den ende med körkort. Jag mådde bra och kände mig i perfekt kondition att köra.

undefined
En av de tillfällen då rattfyllerifärderna har slutat med en trafikolycka, denna gång efter en körning i en rondell vid de södra delarna av Skellefteå. Även den här händelsen slutade med en rättslig prövning.

Den 7 maj i fjol ser en polispatrull i Skellefteå hur en minibuss kör ryckigt, forcerat och okontrollerat. Bakom ratten sitter en 43-årig gästarbetare. Mannens promillehalt: 1,44.

– Jag skulle köra hem en kompis som nästan var medvetslös för att han var så full. Jag kände mig inte så full som 1,44 promille. Jag är ledsen och det ska aldrig hända igen.

Förhörsledaren frågar vad mannens företag har för policy om man döms för brott i Sverige och svaret blir:

– Det drabbar bara mig, inget problem för firman. Jag tror inte de skulle säga upp mig då det hände på privat tid. Det hände en kollega, han fick ha kvar jobbet men fick böter på ungefär en och en halv månadslön.

undefined
Bygg- och industriboomens baksida i Skellefteå: ett stort antal utländska gästarbetare har gripits och dömts för grova trafikbrott. Så sent som i onsdags dömdes en 43-årig man till fängelse för dubbla grova rattfyllerier.

Att alla gästarbetare som kört kraftigt berusade i Skellefteå fått behålla arbetet stämmer dock inte. Det finns flera exempel på rättsliga prövningar där det framkommit att en fällande dom skulle innebära att den enskilde förlorar arbetet.

Samtidigt finns ett problem för arbetsgivarna i industri- och byggboomens Skellefteå: flera av de här gästarbetarna innehar specialkunskaper som, om de sparkas från sitt arbeten, kan vara svårt att snabbt ersätta.

Och vad sa han nu, 43-åringen: ”Det drabbar bara mig, inget problem för firman”.

Bakgrund/rattfylleribrott

Under vinjetten ”Växande Skellefteå/brottsligheten” berättar Norran om de negativa följderna med industri– och byggboomen i Skelleftebygden.

Vid årsskiftet fanns 3000 gästarbetare på plats i Skellefteregionen och Norran har redogjort för en lång rad misstänkta brott med koppling till denna grupp.

Skelleftepolisens statistik för år 2022 visar att nästan var tredje förare som greps misstänkt för rattfylleri – 22 av 73 förare – var en utländsk medborgare. Det handlar uteslutande om gästarbetare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!