Kommunens satsning på att låta nattåget ankomma i Skellefteå fick nej från Trafikverket. Att bygga om enligt de krav som ställs skulle kosta cirka 40 miljoner kronor.
Men frågan om en att skapa pendlingsmöjligheter med rälsbuss drivs vidare både i ett projekt och politiskt.
Norran berättade i september 2021 att det fanns företagare och föreningsliv i inlandet som arbetade med frågan. Projektet fick i mars en halv miljon kronor från Leaderområdet Skellefteå Älvdal till en förstudie och Norsjö kommun står som projektägare.
Projektet handlar bland annat om att utreda järnvägstekniska frågor och service av fordon, att prata med intressenter som kan tänkas trafikera banan, krav på plattformar och perronger.
– Vi försöker få en översikt över delar där vi är nära en lösning och även de svårare frågorna. Vi är medvetna om att det behövs signalsystem och mötesstationer. Det vi vill göra är att få upp rälsbussfrågan på bordet. All infrastruktur kostar pengar, men frågan ligger stilla om man inte tittar på den, säger Ingrid Ejderud Nygren.
– Nattågstrafik och motorvagnstrafik, som det handlar om här, har olika krav på sig när det gäller plattformar och vändningar, tillägger hon.
De har även tittat på hur man löst liknande persontrafik på andra ställen, med exempelvis tillfälliga plattformar och hur man lagt upp trafik, service och bemanning.
– Ur ett kommunperspektiv är vi intresserade av att hitta fler sätt att använda infrastruktur som redan existerar. Det handlar om hållbarhet och det är såklart enklare att bo i Bastuträsk och jobba i Skellefteå med fler pendlingsmöjligheter.
Något som kan påverka möjligheterna närmaste åren är att Norrbotniabanan ska byggas i centrala Skellefteå och att Skelleftebanan ska rustas upp, vilket kan ge störningar.
– Vi måste jobba på både kort och lång sikt. Det är jätteviktigt att bygga ihop regionen och skapa bättre pendlingsmöjligheter.
Vad säger Trafikverket?
– Vi har haft en första dialog och underhandskontakter och ska fortsätta med det.
Hon påpekar att ett scenario också kan vara att börja jobba med busstrafiken för att få en bra lösning för pendlare för att en dag överföra det resandet till järnväg.
Slutmålet för förstudien är att ta reda på hur man ska driva rälsbussfrågan vidare när projektet avslutas vid årsskiftet.
Frågan om rälsbuss har även drivits politiskt av Centerpartiet. Nu senast var frågan uppe i regionstyrelsen som motion. Centern vill att Norrtåg ska få i uppdrag att utreda möjligheten med persontrafik på sträckan Jörn–Bastuträsk–Skellefteå– Bergsbyn–Skelleftehamn.
Styrelsen tog inte beslut om det utan ansåg motionen besvarad i och med ett yttrande. Där konstaterades att sträckan kräver stora insatser när det gäller infrastruktur om persontrafik ska bli aktuell.
De största problemen handlar om att plattform saknas i Skellefteå, att det finns behov av mötesstationer, avsaknad av säkerhetssystem, bron över älven har nedsatt funktion och ett stort antal plankorsningar behöver ses över. Finansieringen är ytterligare en fråga.
Samtidigt påpekas i yttrandet att Norrtåg genomför en stor utredning om framtiden där en rad trafikutredningar tas fram. Regionen har uppmanat dem att ta med sträckan Jörn till Skellefteå, vilket Norrtåg ska göra enligt handlingarna. Utredning, dialog och beslut ska vara klara andra tertialet 2023.
Planeringschef Lars Hedqvist vid Skellefteå kommun drev på om nattåg till Skellefteå, men han är skeptisk till att rälsbussen blir en god affär.
– Även om rälsbussar är mindre fordon som kräver kortare perrong så krävs samma teknik som för större tåg. Det kostar tiotals miljoner kronor att få till.
Enligt honom var nattågen intressanta för att de skulle transportera folk utifrån till staden – turister och andra som reser i tjänsten som vill slippa lång transit på vägar. Det skulle ge ett mervärde, anser han. Rälsbussarna är däremot främst för pendlartrafik.
– Det går inte ihop och någon måste betala för det. Den regionala tågtrafiken är underskottsfinansierad av skattepengar. Rälsbussen måste också underskottsfinansieras. Då blir det mycket dyrare än att ha buss på sträckan. Dessutom är banan i dåligt skick som gör att det inte går att köra så fort.