Planeringen för flytt av E4 börjar på bred front

Ett konsultföretag ska göra utredning och projektering för flyttad E4 i Skellefteå. Redan i slutet av året ska det lämnas förslag på vägkorridor och 2025 väntar diskussionen med berörda. ”Vi är grymt taggade på att komma igång och föreslå en bra lösning”, säger affärschef Patrik Kjellgren.

Vägen ska planeras för att ha farter på 110 kilometer/timme. Illustrationen är från ett annat bygge i Sverige.

Vägen ska planeras för att ha farter på 110 kilometer/timme. Illustrationen är från ett annat bygge i Sverige.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2024-02-07 18:00

Trafikverket har påbörjat planeringen nu när E4 förbi Skellefteå har beviljade pengar i statens nationella transportplan. Uppdraget läggs på en konsult och upphandlingen är nu klar. Ordervärdet är 130 miljoner kronor och pengarna räcker till cirka 135 000 timmars utredningsarbete.

Bolaget Tyréns fick uppdraget och affärschef Patrik Kjellgren tror att det ska beröra cirka 50 medarbetare under flera års tid.

– Det påverkar alla Tyréns divisioner runt om i landet, men främst personal som sitter på kontoren längs Norrlandskusten, bland annat i Skellefteå.

Uppdraget är att göra lokaliseringsutredning 2024, och när placeringen är bestämd gör man vägplanen under åren 2025–2027.

Vidare ska det göras miljöutredningar, ordnas alla tillstånd som behövs samt förhandlas om mark.

– Vi har även en option om att få göra bygghandlingarna, men det blir en senare fråga. 

Patrik Kjellgren säger att arbetet börjar omgående och ett startmöte har redan hållits.

– Vi ska ta del av den utredning som gjordes för 10-talet år sedan och kom fram till fyra korridorer. Men vi ska också se om det möjligen finns någon ny lösning. 

– Givetvis tar vi in allt som hänt i Skellefteå sedan de förra utredningarna gjordes.

undefined
Korridorer för flyttad E4 som tidigare diskuterats. De ska nu utvärderas en vända till.

Pia Törrö, projektledare på Trafikverket, säger att de alltid upphandlar konsulter för att göra planer. 

– Detta uppdrag är extra stort eftersom det också ska göras en lokaliseringsutredning. När vägar dras om finns ofta en ganska tydlig linje dit de bör flyttas. I Skellefteå finns ovanligt många alternativa placeringar.

Hon säger att även om det anlitas konsulter så är det Trafikverket som bestämmer i avgörande frågor, exempelvis var vägen placeras. 

– Det är skönt att vi får komma igång, och redan under det här året kommer allmänheten att få lämna synpunkter, säger Pia Törrö.

undefined
Patrik Kjellgren, affärschef på Tyréns, Pia Törrö, projektledare på Trafikverket.

Skellefteå kommun har lovat att låna ut pengar till utredningarna om de kan gå extra snabbt. Pia Törrö säger att de pengarna inte behövs just nu, eftersom planeringen ryms i statens ordinarie budget.

– Däremot kan de behövas för att överbrygga något glapp som kan uppstå i finansieringen framöver, säger hon. 

Byggandet av förbifarten väntas börja 2029.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!