Dags att tycka till om planen för E 4

E 4 mellan Daglösten och Ljusvattnet ska bli mötesfri för att öka trafiksäkerheten. Nu ställs ett samrådsunderlag ut så att berörda har möjlighet att yttra sig i ett tidigt skede. Men själva ombyggnaden kan dröja många år.

Vägen byggs om för att bli säkrare för trafikanter och djur.

Vägen byggs om för att bli säkrare för trafikanter och djur.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Skellefteå2022-06-01 14:00

Projektet har egentligen pågått under lång tid. Redan 2017 hölls ett samrådsmöte i Övre Bäck. Synpunkterna som kom in då hann aldrig arbetas in i den påbörjade vägplanen eftersom Trafikverket förklarade projektet vilande. 

Men arbetet återupptogs våren 2022 och då såg Trafikverket även över tidigare synpunkter som kommit in. Flera gällde Ljusvattnet och rastplatsen men även enskilda vägar.

Tidigare bedömdes det att ombyggnationen inte skulle innebära betydande miljöpåverkan. Nu har regelverket förändrats och länsstyrelsen vill därför ha en ny bedömning. Enligt Trafikverket antas projektet inte medföra betydande miljöpåverkan, bland annat eftersom det sker vid den befintliga vägen. Men det ska alltså prövas.

Tanken är att det mesta av den åtta kilometer långa vägen ska breddas från nio till fjorton meter och bli mötesfri med omkörningssträckor och mitträcke. Genom Daglösten blir det ett körfält i vardera riktning och där breddas vägen till tio meter då det finns bebyggelse.

Vid Övre Bäck planeras en planskild gång- och cykelport under E 4. Dessutom planeras en planskild faunapassage över E 4 söder om Ljusvattnet. Utformning av dessa ska utredas.

Vid Ljusvattnet ska en kurva rätas ut och E 4 flyttas 50 meter västerut längs en sträcka om cirka två kilometer. Det blir även en upprustning och utbyggnad av rastplatsen.

Det ska bli viltstängsel på sträckor där det i dag saknas. Korsningar ska byggas om och anslutningar ska stängas. Istället byggs nya enskilda vägar. Än så länge är de på förslagsstadiet.

Målet är att vägplanen ska ställas ut för granskning våren 2023. Därefter skickas den för fastställelse. Byggnationerna planeras till 2029/2030 och beräknas ta två år.

Handlingarna finns på Trafikverkets hemsida och hos Trafikverket i Umeå. Till och med 15 juni kan man skicka in synpunkter.

Fakta vägen

Här passerar 4 168 fordon per dygn enligt en mätning från 2019.

Prognosen är att det ökar till 5 046 fordon per dygn 2050.

23 procent av fordonen är tung trafik och väntas öka till 26 procent.

Mellan 2010 och 2021 inträffade 26 olyckor på sträckan, varav två dödsolyckor.

Vägplanen är en av sex etapper mellan Sikeå och Yttervik, som har kommit olika långt i processen. Norran berättade nyligen om projektet från Broänge till Daglösen.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!