Just nu pågår planering inför ombyggnation av vägen mellan Broänge och Daglösten på E 4. Där ska bli en mötesfri väg med omkörningsfiler och mitträcke på en 13 kilometer lång sträcka. Vägen ska breddas från nio till 14 meter och bli 110-väg. Syftet är att göra vägen både säkrare och mer framkomlig. Det är 80-väg hela vägen och sammanlagt har 23 olyckor inträffat på sträckan mellan 2010 och 2020, varav en dödsolycka.
Projektet startade redan 2016 men blev vilande 2018. Hösten 2020 startade arbetet igen med samråd. Nu har Trafikverket tagit fram en vägplan som är ute på granskning mellan 12 april till 15 maj.
Det finns ganska många enskilda utfarter längs sträckan och dessa ska enligt planen minska i antal och ersättas med nya enskilda vägar som ansluter till andra enskilda vägar eller allmänna vägar.
Säkrare korsningar ska också anläggas. Det finns i dag fyra korsningar med allmän väg längs sträckan. Viltstängsel ska sättas upp där det i dag inte finns på sträckan.
Dessutom planeras en ny gång- och cykelport för oskyddade trafikanter i korsningen norr om Mångbyån, strax söder om korsningen till den enskilda vägen mot Gärde. Det blir nya busshållplatser i anslutning till detta. Norr om Mångbyn byggs en planskild skoterport och det blir även en skoterpassage i plan vid korsningen vid Önnesmark.
Det planeras en ny bro på 26 meter över Mångbyån, med strandpassage under den för små och medelstora däggdjur. Önnesmarksbäcken leds i dag genom 60 år gamla trummor som måste bytas ut. Istället byggs en 36 meter lång rörbro med strandpassager på sidorna om bäcken.
Uppe på Hökmarksberget blir det en 20 meter bred och 37 meter lång faunapassage med 2,5 meter höga räcken över vägen. Det byggs dessutom två viltpassager i plan längs sträckan, en vid korsningen till Bodan och en vid korsningen till Önnesmark. Vid den korsningen blir det även en ny anslutning längs Degerträsket och in mot Hökmark.
Medan byggnationerna pågår ska trafiken ledas om i närheten eller via befintliga vägar. Ombyggnaden av vägen anses inte påverka miljön nämnvärt då områden kring vägen inte har högre naturvärden.
Efter att vägplanen granskats ska den tillstyrkas av länsstyrelsen och sedan fastställas av Trafikverket innan bygget kan börja. Byggstart är planerad till tidigast 2026