Just nu pÄgÄr planering inför ombyggnation av vÀgen mellan BroÀnge och Daglösten pÄ E 4. DÀr ska bli en mötesfri vÀg med omkörningsfiler och mittrÀcke pÄ en 13 kilometer lÄng strÀcka. VÀgen ska breddas frÄn nio till 14 meter och bli 110-vÀg. Syftet Àr att göra vÀgen bÄde sÀkrare och mer framkomlig. Det Àr 80-vÀg hela vÀgen och sammanlagt har 23 olyckor intrÀffat pÄ strÀckan mellan 2010 och 2020, varav en dödsolycka.
Projektet startade redan 2016 men blev vilande 2018. Hösten 2020 startade arbetet igen med samrÄd. Nu har Trafikverket tagit fram en vÀgplan som Àr ute pÄ granskning mellan 12 april till 15 maj.
Det finns ganska mÄnga enskilda utfarter lÀngs strÀckan och dessa ska enligt planen minska i antal och ersÀttas med nya enskilda vÀgar som ansluter till andra enskilda vÀgar eller allmÀnna vÀgar.
SÀkrare korsningar ska ocksÄ anlÀggas. Det finns i dag fyra korsningar med allmÀn vÀg lÀngs strÀckan. ViltstÀngsel ska sÀttas upp dÀr det i dag inte finns pÄ strÀckan.
Dessutom planeras en ny gĂ„ng- och cykelport för oskyddade trafikanter i korsningen norr om MĂ„ngbyĂ„n, strax söder om korsningen till den enskilda vĂ€gen mot GĂ€rde. Det blir nya busshĂ„llplatser i anslutning till detta. Norr om MĂ„ngbyn byggs en planskild skoterport och det blir Ă€ven en skoterpassage i plan vid korsningen vid Ănnesmark.
Det planeras en ny bro pĂ„ 26 meter över MĂ„ngbyĂ„n, med strandpassage under den för smĂ„ och medelstora dĂ€ggdjur. ĂnnesmarksbĂ€cken leds i dag genom 60 Ă„r gamla trummor som mĂ„ste bytas ut. IstĂ€llet byggs en 36 meter lĂ„ng rörbro med strandpassager pĂ„ sidorna om bĂ€cken.
Uppe pĂ„ Hökmarksberget blir det en 20 meter bred och 37 meter lĂ„ng faunapassage med 2,5 meter höga rĂ€cken över vĂ€gen. Det byggs dessutom tvĂ„ viltpassager i plan lĂ€ngs strĂ€ckan, en vid korsningen till Bodan och en vid korsningen till Ănnesmark. Vid den korsningen blir det Ă€ven en ny anslutning lĂ€ngs DegertrĂ€sket och in mot Hökmark.
Medan byggnationerna pÄgÄr ska trafiken ledas om i nÀrheten eller via befintliga vÀgar. Ombyggnaden av vÀgen anses inte pÄverka miljön nÀmnvÀrt dÄ omrÄden kring vÀgen inte har högre naturvÀrden.
Efter att vÀgplanen granskats ska den tillstyrkas av lÀnsstyrelsen och sedan faststÀllas av Trafikverket innan bygget kan börja. Byggstart Àr planerad till tidigast 2026