Samhällsbyggnadsbolaget är ett av Sveriges största bostadsbolag och har ekonomiska muskler när det gäller att bygga nytt.
I Skellefteå ska det göras storsatsningar, och bolaget ska få köpa kommunal mark lite här och där. Ansvarig för planeringen är fastighetsutvecklare Gabriella Edfast.
— Våra områden kommer att se olika ut, och vara anpassade till sin miljö. Vi jobbar med duktiga arkitekter som gör vad de kan för att skapa trevliga hus och boendemiljöer, säger hon.
En fördel är att detaljplanerna görs specifikt för SBB:s byggande, så deras arkitektfirma kan vara med redan i planprocessen.
— Sedan går arkitekterna direkt vidare och gör projekteringen. Då kan de ta tillvara alla idéer som har kommit fram och inget faller i glömska.
När SBB tillåts köpa kommunal mark måste de göra en viss mängd byggnadsyta.
— Jag tycker inte att kraven på hur mycket som ska rymmas sticker ut jämfört med byggandet i Umeå och Luleå som jag jobbade med hos min förra arbetsgivare, säger Gabriella Edfast.
Det ska göras en hel del stora hus, och Gabriella säger att de kan varieras genom sin placering (inga långa, raka rader), form, höjd, takvinklar, fasadmaterial och färg.
— Vi försöker blanda material, eller lägga in accentfärger. Sådana avvikelser kan finnas vid entréer eller balkonger.
Balkonger är numera standard till varje lägenhet, och piggar upp fasaden.
— Visst förväntas vi bygga snabbt nu, men det ska inte hindra att vi gör både fina och hållbara hus.
Även om SBB är stadd vid kassa gäller det att tänka på byggkostnaderna. De ska ju sedan reglera hyran.
– Hyrorna förhandlas med hyresgästföreningen och kan antingen baseras på standarden i bostaden eller på byggkostnaden, säger Gabriella.
När det gäller hyror så blir Dubbelkrut på Västra Erikslid speciellt eftersom staten ger ett investeringsstöd. Syftet är att hyrorna inte ska bli så höga.
– Vi får 4 800 kronor per kvadratmeter och förbinder oss att hålla en låg hyra i 15 år, säger Erik Hävermark, chef för projektutveckling på SBB.
– Det finns regler för hur hög hyran maximalt får bli, och omräknat till våra lägenheter på Erikslid blir det 6 100 kronor för en tvåa på 45 kvadratmeter, och 4 346 kronor för en etta på 27 kvadratmeter. Till det kommer hushållsel och varmvatten, som man betalar efter förbrukning.
Erik Hävermark säger att förhandlingarna om de exakta nivåerna pågår.
SBB hann även söka det statliga bidraget för sitt byggande i Skelleftehamn och Bureå innan det togs bort. Besked har ännu inte kommit.
– Staten kräver inte att vi ska bygga "billigt" på något vis för att få bidraget. Det ska inte bli några lågstatusområden utan ha samma klass som annat byggande.
Övrigt som SBB ska bygga i Skellefteå får alltså inte något stöd, och Erik Hävermark gissar att hyrorna i grova drag blir cirka 25 procent högre än på Västra Erikslid.
– Hyra kontra byggkostnader är alltid en balansgång. Vi satsar på hus som kan byggas rationellt, då kan vi i stället lägga pengar på arkitektur och detaljer som ger ett mervärde för hyresgästen. Kort sagt: Vi tjänar där det inte syns och satsar där det syns.
Beståndet
Dessa nya bostäder ska SBB äga:
Västra Erikslid. Färdigt koncept som görs av Lindbäcks Bygg. 160 lägenheter.
Skelleftehamn. Färdigt koncept som görs av NCC. 180 lägenheter.
Bureå. Tvåvåningshus som man utvecklat själva. Fasad av rött trä. 60 lägenheter.
Moröhöjden. Två mindre hus i centrum som får trappformade höjder. Troligen fasad i värmebehandlat trä. 50 lägenheter.
Moröhöjden. Större område längst i norr med hus som är 4-10 våningar. Placeras förskjutet. Fasad är inte beslutad, men tillåtna material är trä, tegel, puts och skiffer. Dova färger eftersom det ligger mot skog. 160 lägenheter.
Sörböle Torg. Högre krav på arkitektur eftersom de är vid en allmän plats. Även tätare mellan husen. Tegel, trä eller skiffer i fasaden. 90 lägenheter samt lokaler i bottenplan.
Morö Backe. Nya hus mellan och utanför de befintliga. Ett planprogram görs nu. Tanken är förtätningar som kan vara 4-7 våningar höga. Oklart om fasaden ska smälta in eller sticka ut.
Sjungande Dalen. Marken är blöt, och utredningar pågår hur den kan avvattnas och bli byggbar. Planeringen dröjer. Cirka 200 lägenheter.