Från och med i torsdags stängde Skellefteå Buss framdörren vid påstigning för att undvika närkontakt mellan chaufförer och resenärer. Nu följs det upp med att det från och med idag och två veckor framåt kommer att finnas en ny betallösning i 28 bussar som går i stadstrafiken.
Bussarna byggs om och biljettmaskiner och validatorer hamnar nära den främre entrédörren. När resenärerna har betalat så stiger de på via dörren i mitten på bussen.
– Vi har haft konstruktiva förhandlingar med fackförbundet Kommunal och lyssnat på deras önskemål. Det har även varit ett fint engagemang bland våra medarbetare och kloka förslag på lösningar har kommit därifrån, säger Marie Larsson, vd för Skellefteå Buss, i ett pressmeddelande.
Busschauffören Kerstin Lindqvist säger:
– Det är positivt att företagsledningen tar till sig våra synpunkter och vill lösa frågor i samverkan. Utifrån våra olika perspektiv och erfarenheter kan vi tillsammans skapa en kollektivtrafik som fungerar i svåra tider såväl som i framtiden.
Om några veckor ska förändringen utvärderas.
– Våra kunder är i fokus för oss och vi vädjar till resenärerna att helst köpa biljetter i förväg. Kunderna kan använda sina befintliga busskort och appen som tidigare även när vi flyttar platsen för betalning. Vi ser även över hur vi kan utveckla erbjudandet med fler förenklade digitala lösningar som kan underlätta kollektivt resande, säger Marie Larsson.