Avtalet är med LP norr och kommer att gälla från och med den 12 februari då det även är tänkt att driften ska vara igång igen. Det gäller till och med den 30 april 2024 och kommunen jobbar med en långsiktig lösning därefter.
– Vi kommer att ha platser och löser behovet vi har. Vi ligger på fem till tio platser i snitt som vi har behövt tidigare och vi är inom marginalen att klara behovet, säger Iosif Karambotis, ordförande i socialnämnden i Skellefteå kommun, till Norran.
Problemen med härbärget uppdagades för drygt två veckor sedan när Norran kunde berätta att hemlösa tvingades att sova ute.
– Vi har åtta platser och den erfarenhet vi har så har vi aldrig behövt mer än tio platser. Vi tittar också på andra lösningar om det skulle bli ett större behov än den kapacitet vi har.
Platserna är i Ursviken, men inte där härbärget funnits tidigare, utan han säger att LP norr har egna lokaler.
– Vi tycker att det är ypperligt och vi har varit i kontakt med dem tidigare när vi gjort upphandlingar. Vi tror att det är rätt leverantör med rätt inställning.
Hur viktigt är det med tanke på det som hänt?
– Det har vi strävat efter hela tiden. Vi haft har bra leverantörer innan det här hänt. Det är en bra och pålitlig leverantör och är det bästa ur ekonomisk synpunkt och i första hand att vi får rätt tjänster för det vi betalar för.
Det kommer att pågå fram till den 30 april och sedan blir det en mer permanent lösning, som har upphandlats sedan tidigare.
– Vi har ett företag som vunnit upphandlingen som heter My Molly men vi tittar på hur vi kan använda LP även i fortsättningen.
Norran har tidigare berättat om krisen på härbärget men också om att det tidigare förekommit dubbelfaktueringar och att anställda inte fått ut sin lön.
Linda Larsson, avdelningschef för IFO vid kommunen, säger att det stämmer att My Molly vunnit upphandlingen men att de tittar på en annan lösning.
– Det är främst juristerna som tittar på det. Vi tittar på de oegentligheter som kommit fram och sedan får vi se vilken lösning det blir på sikt, säger hon.
– LP ställer sig positiva till att fortsätta om det skulle vara så att vi skulle önska det. Det är fantastiskt roligt.
Linda Larsson tycker att det är bra att de åtminstone nu hittat en lösning på problemet.
– Det har varit vår första prioritet att få till en lösning för de utsatta sedan det här uppmärksammades. De individer som bott på härbärget har vi haft kontakt med och de har ansökt om stöd hos oss och fått beslut utifrån det.
Är det ingen som sover ute i kylan nu?
– Det kan jag inte svara på. Det är individuella bedömningar som görs utifrån varje ärende. Men det känns jättebra att vi har en kommande lösning och att LP varit så snabba och flexibla i det här och har kunnat ställa upp.
De håller fortfarande på att utreda vad som skett med dubbelfaktueringarna och de tidigare oegentligheterna som kommit upp, fortsätter hon.
– Jag känner inte till om det är polisanmält utan det är våra jurister som tittar på det. Vi undersöker också om det är något vi kan göra bättre för att det här inte ska hända igen.
Hur känns det att det är LP som nu träder in?
– Det känns tryggt. Det är en aktör som vi samarbetat med i många år och det känns väldigt tryggt och säkert.
Hur det går för personalen som jobbat vid det tidigare härbärget känner hon inte till.
– Det är LP som rekryterar personalen.