Misstänkta fakturor om härbärget i Ursviken

När kommunen för december månad plötsligt fick två fakturor från bolaget som drivit härbärget, för en och samma tidsperiod, började larmklockor ljuda. Nu utreds vad som skett: ”Vi är i ett inledande skede av att titta på detta”, säger Jon Josefsson, risksamordnare vid Skellefteå kommun. Kommunen har också larmat om omständigheter kring bolaget till Ekobrottsmyndigheten.

Skellefteå står utan ett härbärge just nu. Kommunen utreder för tillfället märkliga fakturor från bolaget som drivit verksamheten.

Skellefteå står utan ett härbärge just nu. Kommunen utreder för tillfället märkliga fakturor från bolaget som drivit verksamheten.

Foto: Johanna Sandgren/montage

Skellefteå2024-02-01 05:00

Nyligen berättade personal vid härbärget i Ursviken om att de inte fått lön för de senaste två månaderna. Till Norran sa den tidigare verksamhetschefen Anna Dahlöf att hon var förtvivlad över detta. Att hon inte hade några pengar att betala med, eftersom kommunen nekat hennes faktura. Hon har nyligen sålt sitt bolag Ayanna Home AB, som de nya ägarna bytt namn på till Familjär Familjehem. 

Enligt Dahlöf fanns en överenskommelse med de nya ägarna om att hon skulle få fortsätta fakturera kommunen till februari, då hennes avtal om att driva härbärget löpte ut. Men nu tycks både de nya ägarna, och den tidigare, ha fakturerat för samma period. 

Norran har utan framgång försökt nå Familjär Familjehems ägare. Till slut får vi tala med Bijam Sabethar, som uppger sig vara ombud för både Familjär Familjehem och fastighetsägaren som hyr ut villan där härbärget varit. Han håller inte med om den tidigare ägarens bild – om överenskommelsen Anna Dahlöf beskriver. Personerna som drivit härbärget har enligt honom fortsatt att fakturera kommunen, och tagit pengarna till sig själva, trots att dessa, enligt honom, borde ha gått till de nya ägarna.

– Det handlar om bedrägeri, säger Bijam Sabethar.

Han påstår också att han erbjudit kommunen att öppna boendet direkt, och betala personalens löner, så länge de får tillbaka ”pengarna som felaktigt utbetalats till de gamla ägarna”. 

– Vi tycker också att detta är en skandal, de hemlösa behöver någonstans att ta vägen och vi vill hitta en lösning, säger Bijam Sabethar. 

Anna Dahlöf blir ”chockerad” när hon får höra vad Bijam sagt. 

– Ingenting av detta är sant, säger hon.

När Norran begär ut fakturorna som bolaget skickat till kommunen kan vi dock se att den senaste fakturan, som kommunen ser ut att ha betalat, går till en ideell förening där Anna Dahlöf står som kontaktperson. Det handlar om ett belopp på 189 000 kronor (inklusive moms) och den var utställd på 28 december 2023. 

Från kommunens sida ljöd larmklockor i det ekonomiska systemet, när det inkom två fakturor för december månad. Jon Josefsson, kommunens risksamordnare, berättar att de utreder saken just nu:

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede av detta, och vi har ännu inte tagit ställning till hur vi ska agera, eller om detta ska polisanmälas, säger han.

Enligt uppgift till oss är detta anmält till Ekobrottsmyndigheten?

– Det rör sig inte om en polisanmälan, utan om ett tips till myndigheten om att detta kan vara något att titta på. 

undefined
Det stormar kring härbärget i Ursviken. Kommunen utreder nu märkligheter kring bolaget som drivit härbärget, samt hur de ska trygga situationen för de hemlösa tills en ny permanent lösning på plats. Bilden är en genrebild och personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

Efter ett tips om att dubbelfakturering även ska ha inträffat tidigare, begär Norran ut alla fakturor från bolaget sedan början av 2021 tills i dag. Det är ett 40-tal fakturor, på totalt nästan sex miljoner kronor, exklusive moms. Det är arvodet för driften av härbärget, som kommunen alltså upphandlat. 

De flesta fakturor kommer från Anna Dahlöf, och hennes dåvarande företag Ayanna Home. 

Bolaget fakturerar, enligt avtal, cirka 166 000 kronor i månaden. Men under sommaren 2021 och sommaren 2022 ser bolaget dock ut att dubbel– och till och med trippelfakturera för arbete vissa perioder:

• För exempelvis juli 2021 skickas två fakturor, ett fel som ser ut att hanteras via en kreditfaktura. 

• Sommaren därpå, I juli 2022 fakturerar bolaget två gånger för perioden juni–juli. Även detta ser ut att hanteras via kreditfaktura. 

• Men för nästföljande månad, perioden juli-augusti, inkommer inte mindre än tre fakturor. Inget ser dock ut att betalas tillbaka. 

• Sedan sker faktureringen som vanligt till januari 2023, då tidigare problem tycks börja hanteras. Då dras nämligen cirka 27 000 kronor från varje faktura som bolaget skickar till kommunen, vilket benämns som ”Avdrag för avbetalningsplan”. 

När jag tittar på fakturorna ser jag fler dubbelfakturor, till och med trippelfakturor för en och samma tidsperiod.

– Nu är det främst den senaste perioden vi kollar på, sedan ägarbytet, säger Jon Josefsson.

Vad är din roll som risksamordnare i detta?

– Jag kan tillsammans med förvaltningen titta på underlaget, och bedöma om vi varit utsatta för risker och hur vi kan hantera dem framåt. Men fokus just nu för förvaltningen har varit att hitta en väg framåt, en lösning för de drabbade individerna. 

Ser du nya och specifika risker i dag – utifrån den industriella utvecklingen här?

– Ja, vi sitter i en situation med förhöjd risk nu, utifrån att det finns mycket pengar i omlopp i regionen, och många som är intresserade av det. Det blir allt viktigare att vi har bra säkerhetsrutiner, kontrollfunktioner och system som automatiskt säger till när något är fel, säger Jon Josefsson.  

Norran flera försök att nå Anna Dahlöf igen, dock utan framgång. Vi hade velat fråga henne om de märkliga fakturorna och hur det kommer sig att hon inte betalat ut lönen till de anställda – trots att den senaste utbetalningen från kommunen gick till en förening där hon står som kontaktperson.

undefined
Iosif Karambotis (S), socialnämndens ordförande: ”Vi har ett allvarligt problem, inte minst i norr Sverige, med många oseriösa företag som har gett sig in i välfärdssektorn.”

Det är inte bara kommunens risksamordnare Jon Josefsson som ser risker med den snabba expansion som sker i Skellefteå just nu. Även Iosif Karambotis (S), ordförande i socialnämnden, ser varningstecken.

– Vi har ett allvarligt problem, inte minst i norra Sverige, med många oseriösa företag som har gett sig in i välfärdssektorn. Kommunen som arbetsgivare måste bevaka de här frågorna. Det är det vi gör nu på alla möjliga sätt, vi har ansvariga både inom förvaltning och kommun som tittar på det här, säger han. 

Anna Dahlöf har nu ett annat bolag, med förhoppningen att kunna fortsätta driva härbärget från och med maj månad. Något som egentligen var upphandlat och klart. Detta har dock pausats, enligt Iosif Karambotis. Och bakgrunden är bland annat situationen med fakturorna, och bristerna sett till uteblivna löner till härbärgespersonalen. 

– Kommunens jurister undersöker nu om det finns grund för att säga upp det nya avtalet, säger han.

Linda Larsson, chef för individ- och familjeomsorg, IFO, förklarar:

– Den här upphandlingen gjordes innan vi hade kunskap om det vi vet idag och vi måste säkerställa att det inte händer igen, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!