I torsdags dök aldrig bussen som ska skjutsa hemlösa till härbärget i Skellefteå upp. Sedan dess har verksamheten upphört helt – och en stor förvirring råder. Norran har talat med en handfull ur den tidigare personalen, som alla riktar skarp kritik mot både kommunen och bolaget som drivit härbärget på uppdrag av kommunen.
Personalen berättar att de inte fått ut någon lön för vare sig december eller januari. En anonym personal berättar:
– Kommunen kunde inte hjälpa oss sa de, och Anna (tidigare verksamhetschefen) sa att hon inte fått pengar från kommunen och därför inte kunde betala oss. Vi chattade med henne, men hon svarade inte i telefonen. Plötsligt fick vi bara meddelandet: ”Idag är det stängt, det blir ingen lön, det är stora problem och det är en svår situation.”
Hen fortsätter:
– Vi är alla beroende av att få lön. Vi har familjer och barn, vi måste handla och äta som alla andra.
Ytterligare tre anställda; Timur Tungushbaev, Sture Andersson och Raymond Lundin har också fått nog.
– Jag är riktigt jävla arg. Jag är bedrövad över hur de kan göra så här. Att utnyttja människor som redan är i en utsatt situation. Det är det jävligaste jag varit med om, säger Raymond.
Personalen berättar att det inte bara är lönen som krånglat. Det har länge strulat med upphämtningsbussen, vilket lett till att hemlösa ibland fick vänta länge i extremkylan. Före årsskiftet havererade bussen. Personalen började då använda sina egna bilar. Arbetsmiljön har också varit problematisk. Wifi saknas, hävdar de, likaså larm. Något som borde finnas, understryker de:
– Hos oss kommer gäster som kan vara påverkade, personer som lever med en missbruksproblematik eller psykisk ohälsa. Vi har inte ens en dörr att stänga om oss, vi har sovit bakom ett skynke, säger Sture Andersson.
– Det finns övervakningskameror. Men vad har man för nytta av en kamera när det inte finns några larmknappar?, undrar Sture.
En del av de anställda hävdar att de saknar anställningsavtal. Bolaget har inte heller kollektivavtal, fortsätter de:
– Är det inte konstigt att kommunen skriver avtal med ett sådant bolag?
På frågan varför de fortsatt jobba ändå, säger Raymond Lundin, att de gör det för de hemlösa skull. Han har även tagit hem hemlösa ibland när det krisat.
– Jag har själv levt det där livet för länge sedan, men tagit mig ur det. Jag vet hur de har det, säger han.
Nu kräver personalen att kommunen gör något. De säger att kommunen varit på något enstaka besök, men då bara talat med den tidigare verksamhetschefen.
De undrar också vem de egentligen arbetar för. Flera nya bolagsnamn har presenterats för dem, och nya namn.
– Vem ska vi egentligen vända oss till?
Anna Dahlöf, tidigare verksamhetsansvarig vid härbärget, hävdar att problemen började i oktober/november förra året då hon sålde sitt bolag, Ayanna home AB. Hon säger att hon kom överens med den nya ägaren om att hon skulle få fortsätta driva härbärget tills avtalet med kommunen skulle löpa ut. Det avtal som nu är uppsagt.
– Jag skulle ha nyttjanderätt på härbärget, det skrev jag och nya ägaren avtal om. Utifrån den överenskommelsen fakturerade jag kommunen för att kunna betala personalen, säger hon.
Men när hon fakturerade kommunen i slutet av december stötte hon på patrull.
– Kommunen menade att de inte kunde betala mig, eftersom det fanns nya ägare. Jag har inga pengar att ta ur egen ficka, jag är beroende av att kunna fakturera kommunen. Svaret jag får därifrån nu är att de måste utreda vad som hänt innan de går vidare, säger hon.
Angående att hon varit svår att få tag på säger Anna Dahlöf att hon hänvisade kommunikationen med personalen till en kollega.
– De har fått information, sedan förstår jag att de också vill prata med mig. Men det är mycket för mig nu, jag har hamnat i en krissituation på grund av detta.
Anställningsavtal ska de anställda ha, hon har inte nåtts av den kritiken förr. Men hon bekräftar att det saknats kollektivavtal.
– Det hindrar ju inte att de anställda är fackligt anslutna, säger hon.
Personal kritiserar också säkerheten vid härbärget – hur ser du på det?
– Jag hade ett avtal med Verisure om säkerheten, jag vet inte om abonnemanget tagits bort av nya ägarna.
Men du har ju försatt personalen i den här sitsen – genom att sälja ditt bolag?
– Ja, det har jag och jag är jätteledsen att det blivit så här. Jag inser ju att jag begått ett jättemisstag i och med den här försäljningen.
Du fick väl betalt för bolaget – kan du inte betala lönerna ur det?
– Det är ju pengar som går till mig, privat. Det har inget med bolaget att göra. Jag har personligen inga pengar att betala löner med, säger Anna Dahlöf.
Linda Larsson, IFO-chef på kommunen hänvisar alla frågor till socialnämndens ordförande Iosif Karambotis (S). Han säger att bolaget gjort sig skyldig till avtalsbrott och att de därför rivit avtalet.
– Det är uppsagt nu. Det rör sig om flera punkter där de inte följ sina åtagandet enligt avtalet. De kan ha bytt ägare utan att informera oss, de verkar ha bytt namn. De hämtar inte upp de hemlösa som de ska och personal har inte fått betalt. Våra jurister kollar på detta just nu.
Personal riktar ju även kritik mot hur kommunen hanterat härbärgesfrågan. De tycker att ni borde kommunicerat mer med personalen om arbetsvillkoren?
– Jag kan svara vad som gäller generellt vid en upphandling. Vi förväntar oss att företaget som har vunnit upphandlingen ska leverera det som står i avtalet och att de följer den lagstiftning som gäller. Personalens arbetsmiljö ansvarar företaget som har anställt personal för, säger Iosif Karambotis.
Företaget har inte haft kollektivavtal. Hur ser ni på det?
– Socialförvaltningen följer de beslut som fattas i kommunfullmäktige när det gäller upphandlingskraven och det har vi gjort även i detta fall.
Efter ägarbytet heter bolaget numera Familjär Familjehem. Norran lyckas inte under måndagen nå nya ägaren, men fortsätter söka.