Personalen: ”Har jobbat utan lön sedan december”

Personal vid det stĂ€ngda hĂ€rbĂ€rget i SkellefteĂ„ berĂ€ttar om omfattande problem kring alltifrĂ„n arbetsmiljö, avtal och löner: ”Vi har jobbat gratis i tvĂ„ mĂ„nader, nĂ„gon mĂ„ste ta ansvar”, sĂ€ger Raymond Lundin. Förra verksamhetschefen Anna Dahlöf sĂ€ger att hon Ă€r ”förtvivlad” men att hon inget kan göra.

Timur Tungushbaev, Sture Andersson och Raymond Lundin har jobbat vid hÀrberget i Ursviken. De Àr kritiska till hur bÄde kommunen och bolaget som drivit verksamheten agerat.

Timur Tungushbaev, Sture Andersson och Raymond Lundin har jobbat vid hÀrberget i Ursviken. De Àr kritiska till hur bÄde kommunen och bolaget som drivit verksamheten agerat.

Foto: Lovisa Gustavsson

SkellefteÄ2024-01-29 20:30

I torsdags dök aldrig bussen som ska skjutsa hemlösa till hĂ€rbĂ€rget i SkellefteĂ„ upp. Sedan dess har verksamheten upphört helt – och en stor förvirring rĂ„der. Norran har talat med en handfull ur den tidigare personalen, som alla riktar skarp kritik mot bĂ„de kommunen och bolaget som drivit hĂ€rbĂ€rget pĂ„ uppdrag av kommunen.

Personalen berÀttar att de inte fÄtt ut nÄgon lön för vare sig december eller januari. En anonym personal berÀttar:

– Kommunen kunde inte hjĂ€lpa oss sa de, och Anna (tidigare verksamhetschefen) sa att hon inte fĂ„tt pengar frĂ„n kommunen och dĂ€rför inte kunde betala oss. Vi chattade med henne, men hon svarade inte i telefonen. Plötsligt fick vi bara meddelandet: ”Idag Ă€r det stĂ€ngt, det blir ingen lön, det Ă€r stora problem och det Ă€r en svĂ„r situation.”

Hen fortsÀtter:

– Vi Ă€r alla beroende av att fĂ„ lön. Vi har familjer och barn, vi mĂ„ste handla och Ă€ta som alla andra.

undefined
Timur Tungushbaev och Sture Andersson har jobbat vidare – trots att lönen uteblivit: ”Vi gör det för de hemlösas skull”, sĂ€ger de.

Ytterligare tre anstÀllda; Timur Tungushbaev, Sture Andersson och Raymond Lundin har ocksÄ fÄtt nog.

– Jag Ă€r riktigt jĂ€vla arg. Jag Ă€r bedrövad över hur de kan göra sĂ„ hĂ€r. Att utnyttja mĂ€nniskor som redan Ă€r i en utsatt situation. Det Ă€r det jĂ€vligaste jag varit med om, sĂ€ger Raymond.

Personalen berÀttar att det inte bara Àr lönen som krÄnglat. Det har lÀnge strulat med upphÀmtningsbussen, vilket lett till att hemlösa ibland fick vÀnta lÀnge i extremkylan. Före Ärsskiftet havererade bussen. Personalen började dÄ anvÀnda sina egna bilar. Arbetsmiljön har ocksÄ varit problematisk. Wifi saknas, hÀvdar de, likasÄ larm. NÄgot som borde finnas, understryker de:

– Hos oss kommer gĂ€ster som kan vara pĂ„verkade, personer som lever med en missbruksproblematik eller psykisk ohĂ€lsa. Vi har inte ens en dörr att stĂ€nga om oss, vi har sovit bakom ett skynke, sĂ€ger Sture Andersson.

– Det finns övervakningskameror. Men vad har man för nytta av en kamera nĂ€r det inte finns nĂ„gra larmknappar?, undrar Sture. 

En del av de anstÀllda hÀvdar att de saknar anstÀllningsavtal. Bolaget har inte heller kollektivavtal, fortsÀtter de:

– Är det inte konstigt att kommunen skriver avtal med ett sĂ„dant bolag?

PÄ frÄgan varför de fortsatt jobba ÀndÄ, sÀger Raymond Lundin, att de gör det för de hemlösa skull. Han har Àven tagit hem hemlösa ibland nÀr det krisat.

– Jag har sjĂ€lv levt det dĂ€r livet för lĂ€nge sedan, men tagit mig ur det. Jag vet hur de har det, sĂ€ger han.

Nu krÀver personalen att kommunen gör nÄgot. De sÀger att kommunen varit pÄ nÄgot enstaka besök, men dÄ bara talat med den tidigare verksamhetschefen.

undefined
Timur Tungushbaev, Sture Andersson och Raymond Lundin vill att situationen fĂ„r en snabb lösning. Raymond sĂ€ger: ”Jag har sjĂ€lv levt det dĂ€r livet för lĂ€nge sedan, men tagit mig ur det. Jag vet hur de har det.”

De undrar ocksĂ„ vem de egentligen arbetar för. Flera nya bolagsnamn har presenterats för dem, och nya namn. 

– Vem ska vi egentligen vĂ€nda oss till?

Anna Dahlöf, tidigare verksamhetsansvarig vid hĂ€rbĂ€rget, hĂ€vdar att problemen började i oktober/november förra Ă„ret dĂ„ hon sĂ„lde sitt bolag, Ayanna home AB. Hon sĂ€ger att hon kom överens med den nya Ă€garen om att hon skulle fĂ„ fortsĂ€tta driva hĂ€rbĂ€rget tills avtalet med kommunen skulle löpa ut. Det avtal som nu Ă€r uppsagt. 

– Jag skulle ha nyttjanderĂ€tt pĂ„ hĂ€rbĂ€rget, det skrev jag och nya Ă€garen avtal om. UtifrĂ„n den överenskommelsen fakturerade jag kommunen för att kunna betala personalen, sĂ€ger hon.

Men nĂ€r hon fakturerade kommunen i slutet av december stötte hon pĂ„ patrull. 

– Kommunen menade att de inte kunde betala mig, eftersom det fanns nya Ă€gare. Jag har inga pengar att ta ur egen ficka, jag Ă€r beroende av att kunna fakturera kommunen. Svaret jag fĂ„r dĂ€rifrĂ„n nu Ă€r att de mĂ„ste utreda vad som hĂ€nt innan de gĂ„r vidare, sĂ€ger hon.

AngÄende att hon varit svÄr att fÄ tag pÄ sÀger Anna Dahlöf att hon hÀnvisade kommunikationen med personalen till en kollega.

– De har fĂ„tt information, sedan förstĂ„r jag att de ocksĂ„ vill prata med mig. Men det Ă€r mycket för mig nu, jag har hamnat i en krissituation pĂ„ grund av detta.

AnstĂ€llningsavtal ska de anstĂ€llda ha, hon har inte nĂ„tts av den kritiken förr. Men hon bekrĂ€ftar att det saknats kollektivavtal. 

– Det hindrar ju inte att de anstĂ€llda Ă€r fackligt anslutna, sĂ€ger hon.

Personal kritiserar ocksĂ„ sĂ€kerheten vid hĂ€rbĂ€rget – hur ser du pĂ„ det?

– Jag hade ett avtal med Verisure om sĂ€kerheten, jag vet inte om abonnemanget tagits bort av nya Ă€garna. 

Men du har ju försatt personalen i den hĂ€r sitsen – genom att sĂ€lja ditt bolag?

– Ja, det har jag och jag Ă€r jĂ€tteledsen att det blivit sĂ„ hĂ€r. Jag inser ju att jag begĂ„tt ett jĂ€ttemisstag i och med den hĂ€r försĂ€ljningen.

Du fick vĂ€l betalt för bolaget – kan du inte betala lönerna ur det?

– Det Ă€r ju pengar som gĂ„r till mig, privat. Det har inget med bolaget att göra. Jag har personligen inga pengar att betala löner med, sĂ€ger Anna Dahlöf. 

Linda Larsson, IFO-chef pĂ„ kommunen hĂ€nvisar alla frĂ„gor till socialnĂ€mndens ordförande Iosif Karambotis (S). Han sĂ€ger att bolaget gjort sig skyldig till avtalsbrott och att de dĂ€rför rivit avtalet. 

– Det Ă€r uppsagt nu. Det rör sig om flera punkter dĂ€r de inte följ sina Ă„tagandet enligt avtalet. De kan ha bytt Ă€gare utan att informera oss, de verkar ha bytt namn. De hĂ€mtar inte upp de hemlösa som de ska och personal har inte fĂ„tt betalt. VĂ„ra jurister kollar pĂ„ detta just nu. 

Personal riktar ju Ă€ven kritik mot hur kommunen hanterat hĂ€rbĂ€rgesfrĂ„gan. De tycker att ni borde kommunicerat mer med personalen om arbetsvillkoren? 

– Jag kan svara vad som gĂ€ller generellt vid en upphandling. Vi förvĂ€ntar oss att företaget som har vunnit upphandlingen ska leverera det som stĂ„r i avtalet och att de följer den lagstiftning som gĂ€ller. Personalens arbetsmiljö ansvarar företaget som har anstĂ€llt personal för, sĂ€ger Iosif Karambotis. 

Företaget har inte haft kollektivavtal. Hur ser ni pÄ det?

– Socialförvaltningen följer de beslut som fattas i kommunfullmĂ€ktige nĂ€r det gĂ€ller upphandlingskraven och det har vi gjort Ă€ven i detta fall.

Efter Ă€garbytet heter bolaget numera FamiljĂ€r Familjehem. Norran lyckas inte under mĂ„ndagen nĂ„ nya Ă€garen, men fortsĂ€tter söka.                                                                                                                                                                                                                    

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!