Kommunens teori: Bureå kan fördubbla sin befolkning – effekt av Norrbotniabanan

Bra väg, flygplats i närheten och nu planeras det för Norrbotniabanan. Satsningarna gör att kommunen tittar på Bureå med nya ögon.

I korridoren. Det är fortfarande oklart exakt var banan och därmed resecentrum ska ligga vid E 4 i Bureå. Skissen visar en möjlig linje genom korridoren.

I korridoren. Det är fortfarande oklart exakt var banan och därmed resecentrum ska ligga vid E 4 i Bureå. Skissen visar en möjlig linje genom korridoren.

Foto: I korridoren. Det är fortfarande oklart exakt var banan och därmed resecentrum ska ligga vid E 4 i Bureå. Skissen visar en möjlig linje genom korridoren.

Samhälle och välfärd2017-09-25 08:09

– Vi arbetar med en ny översiktsplan över samhället utifrån att vi tror att befolkningen kan fördubblas, säger kommunens planeringschef Lars Hedqvist.

Läs även:   Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå ska börja byggas

Den nuvarande planen ger ett visst utrymme för expansion, men nu måste den göras om.

– Vi har inte haft någon prognos för ökning tidigare, men vi ser att hela kommunen växer. Dessutom har vi haft stor föryngring i Bureå med många barnfamiljer som flyttar in. Därför har kommunen satsat på en ny förskola och på fritidsaktiviteter, säger han.

Läs även: Älvspromenad, nya bostadsområden och hotell

Knutpunkt

Enligt prognosen kommer Norrbotniabanan att få stor effekt för samhället.

– Det blir en otroligt kommunikativ ort med bra väg, järnväg och flygplats i närheten. Vi tror absolut att det kommer finnas intresse för att bosätta sig där, säger Lars Hedqvist.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

När detta kommer att ske har han svårt att sia om eftersom det är oklart när Norrbotniabanan byggs.

Norran-TV: De borrar för Norrbotniabanan

– Men planeringen pågår. Vi tittar på nya möjligheter att bygga bostadsområden och platser där näringslivet skulle kunna etablera sig, säger han.

Under sommaren 2017 fick några studenter i uppdrag att göra en idéstudie om Bureå.

– De har intressanta idéer. Det kommer att vara ett av underlagen när vi gör översiktsplanen, säger Lars Hedqvist.

Några av idéerna presenteras här intill.

Tre linjer

En sak som spelar in är exakt var järnvägslinjen ska dras vid samhället.

– Det är ju vi i kommunen som ska göra vägar och resecentrum i anslutning till banan, säger han.

Var fjortonde dag träffas kommunen och Trafikverket för att diskutera olika delar av den blivande banan i detalj. Lars Hedqvist berättar att man fortfarande laborerar med tre olika alternativ för linjedragningen i Bureå. Den korridor som beslutats är relativt trång och ligger över och invid E 4 vid bron över Bureälven. Inom den ska linjen rymmas.

– Vi har inte satt ned foten för något alternativ än. Det som spelar in är var vi rymmer parkeringar till resecentrum, var det fungerar bäst med passager av järnväg och E 4, var vi tar oss över älven och hur vi kan skapa bra bullerdämpning, säger han.

Det finns även planer på att etablera ett nytt industriområde strax söder om älven.

– Där finns ytor att göra det, men det stora dilemmat är passagerna in till samhället därifrån, säger Lars Hedqvist.

Det låter som om det kan behövas mycket mark. Det är trångt just där med hus på båda sidor om E 4.

Kommer många hus att behöva lösas in?

– Jag tror inte att så många fastighetsägare kommer att drabbas, men det blir några stycken, säger han.

undefined
I korridoren. Det är fortfarande oklart exakt var banan och därmed resecentrum ska ligga vid E 4 i Bureå. Skissen visar en möjlig linje genom korridoren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!