Det är två studenter som under sommaren arbetat fram studien som heter Ortsanalys och framtidsbild: Bureå 2050. Den tar alltså sikte på utvecklingen på orten de närmaste 30 åren.
Författarna konstaterar att med en förmodad befolkningsökning med 1 000 – 4 000 personer, från dagens 2 000, behövs plats för både bostäder, företagsexploatering, ett rikt friluftsliv, privat och offentlig service.
Läs även: Bureå kan fördubbla sin befolkning
I tre etapper beskriver de hur Bureå skulle kunna utvecklas för att möta denna utveckling.
När det gäller kommunikationer föreslås satsningar på mer sammanhängande och trafiksäkrare gång- och cykelnät, samt mer belysning. Detta för att främja både folkhälsa och miljö.
Mer friluftsliv
Central är även idén om en älvspromenad, men även satsningar på grönytor, en aktivitetspark, friluftsliv på öar i älven och vid havet och en förlängning av Linnéstigen till elljusspåret.
Även det småskaliga företagandet spås få ett uppsving.
”Med en ökande befolkning kan den privata servicen öka med nya små butiker och caféer. Vid Norrbotniabanans resecentrum kan det bli aktuellt med ett mindre hotell liknande rest- and fly konceptet och en till matbutik”, skriver författarna.
En stor del av studien ägnas åt möjligheter till nya bostadsområden. Förutom att bygga på lucktomter i centrala lägen föreslås flera nya områden.
Älvsstad
Bland annat skulle Åbacka kunna bli ett lantligt kvarter med fina villor och parhus nära älven och det framtida resecentrat. Man föreslår även en älvsstad med flerbostads-, rad och kedjehus norr om älven, öster om E 4 där det i dag är slymark.
Även områden invid Klosterholmen föreslås för bostadsbebyggelse genom förtätning, samt urban odling längs med älvspromenaden.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Författarna anser även att området längre norrut mellan Norra Kustvägen och Industrivägen skulle kunna lämpa sig för bebyggelse.
Olika typer av hus
Oxviken och båthamnen är andra platser som de tycker kan erbjuda attraktiva tomter. Och varför inte bygga studentbostäder eller kontor invid det nya resecentrat vid den framtida Norrbotniabanan. Författarna betonar att det krävs en mix av boenden för att locka olika delar av befolkningen.
I framtiden, om Norrbotniabanan är på plats och Skellefteå airports landningsbana byggts ut, tänker man sig att bostadsbyggandet kan fortsätta vid Holmön och mellan Norra Kustvägen och E 4.
Området mellan Sinusgatan och E 4 och på båda sidor om Jägargatan förs fram som mark lämplig för nya och etablerade företag.
Gör en plan
Vid samhällsbyggnadskontoret vill man betona att studien inte är en färdig skiss över Bureås utveckling framöver och att den inte är politiskt förankrad. Studien betonar också vikten av att ha en kontinuerlig medborgardialog för att skapa ett starkt folkligt stöd, vilket förbättrar förutsättningarna att nå målen.
– Studenterna fick helt fria händer. Det är ett bra underlag. I nästa steg arbetar vi fram en översiktsplan som sedan ska upp till beslut inom politiken, säger planarkitekten Ulrika Hellsten.
Hon tror att arbetet kan ta upp till ett par år.
– Vi kommer även att behöva ha dialog med invånarna, säger hon.