En rad olika järnvägsprojekt- och utbyggnationer presenterades av generaldirektör Lena Erixon.
Trafikverket föreslår bland annat att en kustnära järnväg byggs mellan Umeå och Skellefteå som en första delsträcka på Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.
– Vi föreslår att vi sätter i gång första delsträckan under den här planperioden, säger Lena Erixon.
Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) är ordförande i Norrbotniabanegruppen.
– Det här visar att man från utredningshåll har förstått hur viktig Norrbotniabanan är för näringslivet. En snabb byggstart av banan kommer att öka möjligheterna till tillväxt för några av Sveriges starkaste och mest framtidsorienterade företag. För oss finns det bara ett mål och det är att banan byggs i hela sin längd. Dagens förslag är en viktig milstolpe, säger han i ett pressmeddelande.
Han tillägger.
– Vi känner oss trygga med de positiva signaler vi fått av statsministern och flera statsråd. Vi vet att de förstår vikten av banan, inte minst sedan företrädare för LKAB, SSAB, Sveaskog och Boliden tydligt beskrivit behovet av att bygga banan i sin fulla längd, säger Lorents Burman.
Att Trafikverket nu förslår att bygget av Norrbotniabanan inleds väntas också få en stor och viktig betydelse för kompentensförsörjningen i regionen.
– Vi kan ta batterifabriken Northvolt som ett exempel. Deras intresse för en etablering i Skellefteå visar vilken attraktiv region det här är. Det är självklart att en välfungerande och modern järnväg skulle öka attraktionskraften ytterligare, säger Lorents Burman.
I den nationella planen föreslås också satsningar på E4 och E10 i regionen.