Producenternas trick får oss att köpa nya prylar

Alla dessa ständiga uppdateringar tvingar människor att köpa nya prylar, menar skribenten.

Alla dessa ständiga uppdateringar tvingar människor att köpa nya prylar, menar skribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-05-05 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns it-entusiaster och normalanvändare. Det finns också dem som inte har råd med tekniken som krävs om du ska vara fullt fungerande i dagens samhälle. Men mest tänker jag på de raffinerade metoder som it-företagen använder för att hela tiden ha kunder och marknad i sitt grepp. Moderniseringar sker med olika avsikter, men mycket handlar om pengar och då gäller det att hitta på nya trick för att hela tiden kunna sälja. Företagen skapar själva brister som gör att du måste köpa en ny produkt. 

För att ge en liknelse: Om du har en bil som bara är några år gammal och plötsligt en morgon får ett besked på gps-skärmen eller i din telefon att tiden för bilens startfunktion har gått ut. Den uppmanar dig att uppsöka en återförsäljare som fysiskt uppdaterar din bils hårddisk för att kunna starta bilen igen. Detta mot en smärre avgift på 2 000 kronor. Så är verkligheten för datoranvändare i dag. Hela tiden kommer meddelanden om att mejlprogram, webbläsare, skrivprogram och vissa funktioner på hemsidor "inte stöds längre". 

Man behöver uppdatera till en nyare mjukvara, men vid uppdateringen får man beskedet att den vara du vill installera inte går att placera i nuvarande operativsystem. När du ska uppdatera operativsystemet får du beskedet att din dator är för gammal och inte kan ta emot det nya systemet. 

Se där; en metod för att få människor att köpa nya produkter fast man inte vill.

Olov Wikström, Skellefteå